Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-33/05
z 21 czerwca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-33/05
Data
2005.06.21
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki
Słowa kluczowe
kultura fizyczna
nagrody w konkursach
zaliczka na podatek
Pytanie podatnika
Czy wypłaty nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej i sportu dla trenerów i zawodników oraz nagrody w dziedzinie kultury i nauki należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez stosowania kosztów uzyskania przychodów ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe. Uzasadnienie W dniu 28 kwietnia 2005 roku wpłynął wniosek Urzędu ......... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem z dn. 18.05.2005r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: Urząd ........... wypłaca nagrody finansowe za osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej i sportu dla trenerów i zawodników oraz nagrody za osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki. Nagrody przyznawane są decyzją Zarządu .............. i wypłacane osobom nie będącym pracownikami. W układzie wykonawczym dla Budżetu ....... wypłaty nagród zaliczane są do wydatków osobowych nie zaliczanych do wynagrodzeń. Ilość i wysokość wypłat jest znaczna dlatego Urząd ................ pobierał zaliczki na podatek dochodowy nie stosując kosztów uzyskania przychodu. Wątpliwości podatnika budzi zasadność poboru zaliczek od tych wypłat. Zajęto następujące stanowisko: Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco: 1) Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. Z 2000 r. Nr 14 poz 176 z późn. zm.) w zakres działalności wykonywanej osobiście o której mowa w art.10 ust. 1 pkt.2 w/w ustawy wchodzą m.in.: przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. W związku z powyższym do opodatkowania przychodów z tytułu dokonywanych wypłat nagród pieniężnych dla zawodników i trenerów za osiągnięcia w dziedzinie kultury fizycznej i sportu znajduje zastosowanie art. 13 ust. 1 pkt 2. Od kwot wypłacanych sportowcom i trenerom płatnik powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy wg. zasad określonych w art. 41 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nimi w przypadku dokonywania wypłat osobom określonym w art. 3 ust. 1 i z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz 18 płatnicy są obowiązani do poboru zaliczki w wysokości 19 % pomniejszonej o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 tj. 20 % uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt.2 lit b których podstawę stanowi ten przychód. 2) Kwestia opodatkowania nagród pieniężnych za osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki przedstawia się następująco. Przychody z tytułu nagród nie pochodzących z wygranych w konkursach lub nie dające się zakwalifikować do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 powyższej ustawy. Stosownie do treści art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego, osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki z ubezpieczenia społecznego, alimenty z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, nagrody, stypendia, dotacje (subwencje) i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 zwrotu "w szczególności" wskazuje na to, iż wyliczenie przychodów z innych źródeł nie ma charakteru wyczerpującego a katalog zawartych w nim wyliczeń przykładów jest jedynie przykładowy. Zaliczenie wypłacanych nagród pieniężnych, nie pochodzących z wygranych lub z udziałów w konkursach i nie korzystających ze zwolnienia, do przychodów z innych źródeł nie powoduje po stronie płatnika obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy. Natomiast na podstawie art. 42a ustawy płatnik jest obowiązany do sporządzenia imiennej informacji wg ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów oraz w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego do przekazania podatnikowi, a także urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg. miejsca zamieszkania podatnika. Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.