Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PDIII/415-28/2005
z 15 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDIII/415-28/2005
Data
2005.06.15



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
fundusz remontowy
odliczenia od podatku
tytuł prawny
ulga remontowa


Pytanie podatnika
Czy poniesione w 2004 r. wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy oraz wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, do którego podatnik nie posiada tytułu prawnego, podlegają odliczeniu od podatku w zeznaniu za ten rok?


Postanowienie

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego z dnia 12.03.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 15.03.2005 r.), uzupełnione pismem z dnia 18.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu w dniu 19.04.2005 r.) dot. prawa odliczenia od podatku za 2004 r. wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy oraz wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, do którego podatnik nie posiada tytułu prawnego - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Stan faktyczny opisany we wniosku: z opisanych okoliczności wynika, że wnioskodawca od 20 lat mieszkał w lokalu mieszkalnym, do którego tytuł prawny posiadała jego babcia, która zmarła w marcu 2004 r. Na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w Katowicach z dnia 16 czerwca 2004 r. spadek po zmarłej nabyły jej córki - po #189; . W 2004 r. - po śmierci babci wnioskodawca poniósł wydatki na remont lokalu mieszkalnego oraz dokonywał wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy. W piśmie z dnia 18.04.2005 r. wnioskodawca stwierdził, że "podstawą do opłacania czynszu we wspólnocie mieszkaniowej jest to, że tam mieszkam, aktualnie sam i poczuwam się do obowiązku opłacania czynszu. Opłacam również podatek od nieruchomości po przyjęciu oświadczenia w tej sprawie przez Urząd Miejski w Katowicach". I dalej "Moja mama i jej siostra przekazują mi to mieszkanie jako spadek - sprawa będzie miała dalszy ciąg po opłaceniu podatku spadkowego, na co mama i ciocia mogą złożyć stosowne oświadczenia".

Stanowisko wnioskodawcy: Z uwagi na stałe zameldowanie w remontowanym lokalu ponosząc wydatki na remont oraz dokonując wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy nabywam prawa do ulgi remontowej, mimo że nie posiadam żadnego tytułu prawnego.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: Z dniem 1 stycznie 2004 r. został uchylony przepis art. 27a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W przepisie tym regulowane były zasady korzystania z szeregu ulg podatkowych w tym m. in. z ulgi remontowej obejmującej wydatki na remont i modernizację lokalu mieszkalnego (lub budynku) oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. O ile w przypadku większości ulg, uchylenie art. 27a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznaczało, że rok 2003 był ostatnim, w rozliczeniu za który można było skorzystać z odliczenia (pomijając prawa nabyte), o tyle w przypadku ulgi remontowej takie odliczenie było możliwe za 2004 r. i jest aktualne za rok 2005. Ustawodawca uwzględnił bowiem fakt, iż ulga ta realizowana jest w okresie 3-letnim. W związku z powyższym w przepisach przejściowych przewidział możliwość korzystania z ulgi remontowej do końca obecnego okresu 3-letniego, a więc do dnia 31 grudnia 2005 r.

Przepisami przejściowymi, o których mowa, są przepisy art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.). W odniesieniu do wydatków poniesionych przez podatników w latach 2004 - 2005 zastosowanie ma przepis art. 12 ust. 2 ww. noweli, zgodnie z którym wydatki remontowe poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. Reasumując, podatnicy ponoszący w latach 2004 - 2005 wydatki remontowe mogą korzystać z ulgi remontowej na zasadach identycznych do obowiązujących przed 2004 r., a uchylenie przepisów dotyczących ulgi remontowej ma dla nich znaczenie tylko teoretyczne.

Zgodnie z brzmieniem art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 roku, podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a ponadto przedmiotowe wydatki:
1. zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy),
2. nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy),
3. dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt 2 ustawy).
O ile przytoczone warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku na zasadach określonych w art. 27a ust. 3 pkt 2, ust. 4, ust. 5, ust. 10 oraz ust. 15 ustawy.

Podkreślenia wymaga, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych, warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, zajmowanymi przez podatnika na podstawie tytułu prawnego - mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Za tytuł prawny do lokalu (budynku) mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:1. własność, 2. umowę użyczenia,3. umowę najmu lub dzierżawy,4. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego, np. umowę na podstawie której członek spółdzielni jest obowiązany do ponoszenia kosztów eksploatacji związanych z użytkowaniem nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego.

Z opisu okoliczności faktycznych rozpatrywanej sprawy wynika, że wnioskodawca w 2004 r. nie posiadał żadnego tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego, na remont którego poniósł w tym roku wydatki oraz za który opłacał czynsz - a w nim wydatki na wyodrębniony fundusz remontowy. Fakt zameldowania nie jest równoznaczny z posiadanym tytułem prawnym. Wnioskodawca ewentualnie nabędzie dopiero prawo do lokalu mieszkalnego po prawnym przekazaniu prawa własności lokalu mieszkalnego przez jego spadkobierczynie, np. w drodze darowizny.

W konsekwencji powyższego, wydatki poniesione przez wnioskodawcę w 2004 r. na remont i modernizację lokalu mieszkalnego nie mogą być odliczone w zeznaniu rocznym, z uwagi na brak tytułu prawnego do tego lokalu.

Na tej podstawie orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego została wydana w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz przepisy prawa obowiązujące na dzień zaistnienia zdarzenia opisanego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj