Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IB-415 / 46 /05
z 29 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IB-415 / 46 /05
Data
2005.07.29



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
bony
podatek dochodowy od osób fizycznych
reklama


Pytanie podatnika
Czy bony otrzymane za wypełnienie ankiety z wiadomości o firmie zwolnione są z podatku dochodowego od osób fizycznych ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) nie podziela stanowiska Pani przedstawionego w piśmie z dnia 09.06.2005r.

Jak wynika z przedstawionego w piśmie z dnia 09.06.2005r. stanu faktycznego prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych. W wykonywaniu działalności, na zlecenie innej firmy będzie Pani prowadzić akcję promocyjną polegającą na wypełnianiu przez osoby nie będące pracownikami firmy ankiety z wiadomości o firmie i promowanym produkcie. Za wykonanie tej czynności ma Pani zamiar rozdać tym osobom bony o wartości 10 lub 20 zł.

Zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymanych od świadczeniodawcy w związku jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100zł.; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

A zatem zwolnienie to będzie miało zastosowanie w przypadku gdy promocja lub reklama dotyczyć będzie świadczeniodawcy, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego prowadzona przez Panią akcja ma na celu promocję i reklamę innej firmy.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji pojęć reklama i promocja, należy więc przyjąć ich wykładnię językową, zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN, według której za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach i możliwościach ich nabycia. Jako promocję natomiast należy traktować te jej zakresy, które nie stanowią reklamy w ścisłym tego słowa znaczeniu. W ramach akcji promocyjnej możliwe jest np. przekazywanie podarunków najlepszym kontrahentom.

W praktyce powyższe zwolnienie obejmować będzie wszelkiego rodzaju gadżety reklamowe i promocyjne takie jak np.: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych. Nie można natomiast uznać za upominek bonu o określonej wartości pieniężnej.

W związku z powyższym wartość świadczeń otrzymanych w postaci bonów stanowi przychód osoby fizycznej z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy, na podmiocie wypłacającym taką należność ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C o wysokości przychodów (bez pobierania zaliczek na podatek) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kiruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj