Interpretacja Urzędu Skarbowego w Mielcu
US.IV-415/2/2005
z 18 maja 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV-415/2/2005
Data
2005.05.18
Autor
Urząd Skarbowy w Mielcu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
akt notarialny
odsetki od kredytu
rok podatkowy
tytuł prawny
ulga mieszkaniowa
ulga odsetkowa
ulga remontowa
własność lokalu
własność odrębna
Pytanie podatnika
dotyczy ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu:
- poniesionych wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego od dnia jego odbioru, - spłaty odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 5, poz. 60), art. 27a ust. 1 pkt 1 w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., art. 26b ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu, w związku z pani wnioskiem z dnia 6.03.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 10.03.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, postanawia uznać, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku w zakresie ulg mieszkaniowych dotyczących ponoszonych wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego oraz spłatę odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji związanej z zakupem nowowybudowanego lokalu mieszkalnego. W dniu 10.03.2005 r. wpłynął do tut. organu pani wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W wniosku tym przedstawiła pani stan faktyczny z zapytaniem o możliwość skorzystania z ulg związanych z remontem i modernizacją lokalu mieszkalnego, jak również ze spłatą odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji polegającej na zakupie nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 6.04.2004 r. podpisała pani z deweloperem umowę przedwstępną o budowę lokalu mieszkalnego w ramach osiedla mieszkaniowego wielorodzinnego. W dniu 18.10.2004 r. lokal mieszkalny został przekazany w pani posiadanie, co zostało potwierdzone stosownym protokołem odbioru. Od tego też dnia ponosiła pani koszty eksploatacji związane z użytkowaniem tego lokalu mieszkalnego. W umowie przedwstępnej zawarte również zostało postanowienie stron umowy zobowiązujące do ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz przeniesienia jej na pani własność w terminie do 31.05.2005 r. Ponadto zaznaczyła pani we wniosku, że na zakup tego lokalu mieszkalnego w dniu 28.04.2004 r. zaciągnięty został w banku kredyt mieszkaniowy. Pani zdaniem na mocy obowiązujących przepisów prawa podatkowego przysługuje korzystanie z ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu:
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym wyjaśnia: Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzemieniu obowiązującym w 2003 r. podatek dochodowy od osób fizycznych, podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 ustawy i obniżony zgodnie z art. 27b ustawy o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, a przedmiotowe wydatki:
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004 - 2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy. O ile przytoczone powyżej warunki zostaną spełnione łącznie, podatnikowi przysługuje prawo do odliczeń od podatku. Ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż powyżej wymienionych warunków. Oznacza to, że poniesione przez podatnika wydatki - w tym również związane z nowowybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, zajmowanym przez podatnika na podstawie tytułu prawnego mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki. Zgodnie z powołanym powyżej rozporządzeniem Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego obejmuje swym zakresem również wykonanie nowych elementów w budynku np. posadzek, tynków, urządzeń dotyczących instalacji sanitarnych. Podkreślić należy, iż za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się m.in.:
Tak więc tytułem prawnym może być inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podpisała pani z deweloperem w dniu 6.04.2004 r. umowę przedwstępną o budowę lokalu mieszkalnego, a 18.10.2004 r. mieszkanie to zostało przekazane pani stosownym protokołem odbioru do użytkowania i od tego dnia ponosi pani koszty związane z użytkowaniem tego lokalu. Z powyższego wynika, że posiada pani tytuł prawny do lokalu, na podstawie którego może pani odliczać wydatki na remont i modernizację ponoszone od momentu oddania lokalu do użytkowania. Zatem tut. organ podatkowy podziela pani stanowisko w tej sprawie. Na podstawie art. 26b ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikom podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu przysługuje prawo pomniejszenia podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 ww. ustawy z tytułu faktycznie poniesionych wydatków na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego bezpośrednio podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej m.in. z zakupem nowowybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej. Przy czym zgodnie z art. 26b ust. 2 ww. ustawy powyższe odliczenie stosuje się, jeżeli m.in.:
Zgodnie z art. 26b ust. 4 ww. ustawy odliczenie obejmuje wyłącznie odsetki:
Zgodnie z art. 26b ust. 5 ww. ustawy odliczenia odsetek dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. Natomiast w myśl art. 26b ust 6 ww. ustawy w zeznaniu podatkowym, w którym podatnik po raz pierwszy dokonuje przedmiotowych odliczeń, mogą być odliczone zarówno odsetki zapłacone w danym roku, jak i odsetki naliczone i zapłacone przed rokiem, w którym dana inwestycja została zakończona. Do zeznania podatkowego składanego za rok, w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczeń z tytułu poniesienia wydatków na spłatę odsetek od kredytów mieszkaniowych podatnik dołącza oświadczenie, według określonego wzoru, o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku - tzw. oświadczenie PIT-2K- art. 26b ust. 2 ww. ustawy. Jak wcześniej przedstawiono, z wniosku wynika, że w dniu 28.04.2004 r. zaciągnęła pani kredyt mieszkaniowy w banku na zakup lokalu mieszkalnego od dewelopera, z którym w dniu 6.04.2004 r. podpisała pani umowę przedwstępną. Pomimo, że budowa tego lokalu została już zakończona, bo w dniu 18.10.2004 r. lokal ten został pani oddany do użytkowania, to nie posiada pani jeszcze umowy zawartej w formie aktu notarialnego o ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na własność lokalu mieszkalnego. Umowa ta podpisana zostanie dopiero w terminie do 31.05.2005 r. Tutejszy organ podatkowy mając powyższe na uwadze podziela pani stanowisko w tej sprawie, że odsetki od zaciągniętego kredytu odliczać będzie można dopiero po raz pierwszy składając zeznanie za 2005 r. i w zeznaniu tym odliczyć można będzie odsetki zapłacone w 2004 r. i 2005 r. Powyższa interpretacja:
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.