Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PDI/415-18/05
z 5 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/415-18/05
Data
2005.07.05



Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Agencja Rynku Rolnego
dotacja
koszty uzyskania przychodów


Pytanie podatnika
"czy należy dokonywać korekt deklaracji miesięcznych PIT5L z okresu wysyłki towaru po przyznanych dotacjach czy też należy pomniejszać koszty w miesiącu w którym faktycznie ARR przyznała refundacje i jednorazowo bez konieczności korekt rozliczyć się z budżetem?" ."


Jak stanowi art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a §4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.Z przedstawionego przez Pana ... stanu faktycznego wynika, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą otrzymuje dotacje z Agencji Rynku Rolnego, które na podstawie art. 21 ust.1 pkt 47 lit.c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000r. Dz. U. nr 14 poz. 176 ze zm.) wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych. Dotacje te, wedle przedstawionego stanu faktycznego, przyznawane są z dużym opóźnieniem (nawet do jednego roku).Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, "czy należy dokonywać korekt deklaracji miesięcznych PIT5L z okresu wysyłki towaru po przyznanych dotacjach czy też należy pomniejszać koszty w miesiącu w którym faktycznie ARR przyznała refundacje i jednorazowo bez konieczności korekt rozliczyć się z budżetem?" przedstawiając jednocześnie własne stanowisko, iż "należy pomniejszyć koszty w miesiącu w którym faktycznie ARR przyznaje refundacje, bez składania korekt za miesiące kiedy faktycznie dokonano eksportu."

Dokonując oceny stanowiska podatnika, tutejszy organ podatkowy zauważa co następuje:Zgodnie z zapisem art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków i kosztów, które bezpośrednio sfinansowane zostały z otrzymanych przedmiotowych dopłat.Brak jest podstaw prawnych do dokonania korekty kosztów poprzez ich wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów w miesiącu w którym je poniesiono, ponieważ wydatki poniesione przed wpływem środków z ARR były finansowane z własnych środków i były ponoszone w celu osiągnięcia przychodów - a więc są to wydatki stanowiące koszt podatkowy, gdyż w momencie ich ponoszenia nie były sfinansowane otrzymaną dotacjąBez znaczenia jest tu fakt przyznania pomocy finansowej, która tak naprawdę może nigdy nie być otrzymaną. Trzeba też podkreślić, iż z treści cytowanego wyżej zapisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przepisy te dotyczą środków faktycznie dokonanych tj. "bezpośrednio sfinansowanych z otrzymanych przedmiotowych dopłat" o których mowa w art. 21 ust.1 pkt 47 lit.c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000r. Dz. U. nr 14 poz. 176 ze zm.)Ze względu na brak w prawie podatkowym unormowań, które nakazywałyby odmienny sposób postępowania, korekty kosztów uzyskania przychodów można dokonać dopiero po faktycznym otrzymaniu dotacji tj. w miesiącu wpływu środków na rachunek bankowy.Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Postanowienie niniejsze na podstawie art. 143 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz. 60) wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj