Interpretacja Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gorzowie Wielkopolskim
SKO/413/P/05
z 16 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
SKO/413/P/05
Data
2005.05.16


Referencje


Autor
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Gorzowie Wielkopolskim


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podatek od nieruchomości
samorząd terytorialny
związek komunalny


Pytanie podatnika
Zażalenie Celowego Związku Gmin CZG-12 w Długoszynie wniesione do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp. na postanowienie Burmistrza Sulęcina wnosząc o jego uchylenie i przekazanie sprawy organowi I instancji do ponownego rozpoznania.


POSTANOWIENIE
Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Gorzowie Wlkp.


po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 16.05.2005r. zażalenia Celowego Związku Gmin CZG-12 w Długoszynie nr 80 na postanowienie Burmistrza Sulęcina z dnia 29.03.2005r. Nr FB.IH.3105/3/2005 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991r, o podatkach i opłatach lokalnych (tekst. jedn: Dz. U. Nr 9 z 2002r. poz. 84 ze zm.) w indywidualnej sprawie wnioskodawcy,działając na podstawie art. 13 § 1 pkt 3 i art. 233 § 1 pkt l ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (jedn. tekst: Dz. U. Nr 9, poz. 84 z 2002r. ze zm.)

orzeka

utrzymać zaskarżone postanowienie w mocy.


Uzasadnienie

Celowy Związek Gmin CZG-12 Długoszyn 80 zwrócił się do Burmistrza Sulęcina z wnioskiem o udzielenie informacji w trybie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej o zakresie stosowania przepisu art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst. jedn: Dz. U. Nr 9 z 2002r. poz. 84 ze zm.). Wniosek ten uzasadniono następująco:

Przepis określa, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają również nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych iurzędów marszałkowskich. Podstawę funkcjonowania Celowego Związku Gmin CZG-12 stanowi ustawa 08.03.1990r. o samorządzie gminnym (jedn. tekst: Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z 2001 r., ze zm.), gdzie rozdział 7 określa zasady tworzenia związków i porozumień między gminnych (art. 64 do 74) oraz statut związku. Zgodnie z art. 64 ust. l tej ustawy: w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne.Według wnioskodawcy z zastosowania tego przepisu wynikają skutki podatkowe w postaci nie podlegania opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości zajętych na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego, którym niewątpliwie w świetle ustawy o samorządzie gminny jest Celowy Związek Gmin CZG-12. Jest to tym bardziej uzasadnione, ponieważ przepis art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawiera zapis "w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich". Zdaniem wnioskodawcy wynika z tego, że katalog jednostek samorządu terytorialnego wymienionych w tym przepisie nie jest katalogiem zamkniętym i w związku z tym uzasadnione jest, że Związek jako jednostka samorządu terytorialnego nie powinien podlegać podatkowi od nieruchomości.

Postanowieniem z dnia 29.03.2005r. znak FB.III.3105/3/2005 Burmistrz Sulęcina udzielił wnioskującemu interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst. jedn: Dz. U. Nr 9 z 2002r. poz. 84 ze zm.). A mianowicie stwierdził, że wszystkie nieruchomości zajmowane przez Celowy Związek Gmin CZG-12 w Długoszynie w tym także na potrzeby organów Związku jak i na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie utylizacji odpadów komunalnych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.W uzasadnieniu podał, że nie może zgodzić się ze stanowiskiem Celowego Związku Gmin CZG-12 w Długoszynie gdyż w art. 2 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wskazano jakie nieruchomości nie podlegaj ą opodatkowaniu. Są to między innymi pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu, grunty pod wodami płynącymi i kanałami żeglownymi z wyjątkiem jezior oraz gruntów zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnej oraz nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów samorządu terytorialnego. Katalog wyłączeń jest zamknięty, a stosowanie tych wyłączeń musi być ścisłe. Oznacza to, że nieobjęte opodatkowaniem są jedynie te nieruchomości, które zajmuj ą podmioty w ustawie wskazane a więc organy jednostek samorządu terytorialnego. Art. 164 Konstytucji RP stanowi, że podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina, powiat oraz województwo. Jednostki te mają osobowość prawną, przysługuje im prawo własności i inne prawa majątkowe. Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych, którymi są: w gminie rada gminy i wójt (art. 11 a ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym), w powiecie: rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym ), a w województwie sejmik województwa i zarząd województwa (art.15 ustawy z dnia 5.06.1998r. o samorządzie wojewódzkim). Natomiast zdaniem Burmistrza Sulęcina związki międzygminne mogą być tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych (art. 64 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym). Celowy Związek Gmin jest dobrowolnym związkiem gmin powstałym na podstawie jednobrzmiących uchwał zainteresowanych gmin. Nie jest więc jednostką samorządu terytorialnego, a jego zadaniem jest wspólne planowanie i wykonywanie zadań z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody, w szczególności realizacja kompleksowego regionalnego gospodarowania odpadami oraz wybudowanie i eksploatacja zakładu utylizacji odpadów komunalnych (§ 5 statutu). Taki zakład Związek już wybudował i prowadzi działalność w zakresie utylizacji odpadów komunalnych. Organy Związku prowadzą więc bezpośrednio działalność w powyższym zakresie. Stąd też w ocenie Burmistrza Sulęcina wszystkie nieruchomości zajmowane przez Związek w tym także zajmowane przez organy Związku, jak też na potrzeby prowadzonej przezeń działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Na powyższe postanowienie Celowy Związek Gmin CZG-12 w Długoszynie wniósł zażalenie wnosząc o jego uchylenie i przekazanie sprawy organowi I instancji do ponownego rozpoznania. Skarżący podniósł, iż jest Związkiem Międzygminnym działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie gminnym. Związek stanowi jednostkę finansów publicznych zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 26.11.1998r. o finansach publicznych i nie może być traktowany jako przedsiębiorca. Nieruchomość, którą włada Związek jest nieruchomością zajętą na potrzeby jednostki samorządu terytorialnego. Cytowany przepis art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawiera zapis "w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich". W związku z tym Związek wnosi jak na wstępie.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze rozpatrując zażalenie zważyło, co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12.01.1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst. jedn: Dz. U. Nr 9 z 2002r. poz. 84 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają nieruchomości lub ich części, które są zajęte na potrzeby organów jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich. O zwolnieniu zatem decyduje okoliczność, iż nieruchomość jest wykorzystywana przez organy jednostek samorządu terytorialnego, w tym urzędy gmin, starostw i urzędy marszałkowskie. Zwolnienie nie przysługuje, gdy nieruchomość jest wykorzystywana przez inne podmioty, choćby nawet spełniały one określone zadania na rzecz samorządu terytorialnego.W myśl art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 ze zm.) gminy mogą tworzyć związki międzygminne (komunalne) w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych. Związek komunalny jest odrębnym podmiotem i zarazem odrębną strukturą organizacyjną wyposażoną we własne organy, ma osobowość prawną odrębną od osobowości gmin tworzących związek.Do gmin upodabnia związek komunalny charakter wykonywanych zadań i ich "pochodzenie" (na zadania związku składają się zadania przekazane przez gminy - członków związku) oraz pewne rozwiązania organizacyjne. Związki komunalne jednak nie są organami lub częścią administracji samorządu terytorialnego, lecz odrębnymi podmiotami prawa spełniającymi zadania publicznoprawne na rzecz gmin.Zgodnie z art. 65 ustawy o samorządzie gminnym, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własny rachunek. Jak wynika z art. 67 ust. 2 tej ustawy, statut związku musi określać m.in. zasady udziału gmin w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat związku, zasady rozliczeń majątkowych, zasady likwidacji związku. Posiadanie własnej osobowości prawnej, wykonywanie zadań w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność skutkuje tym że związek gmin nie może być uznany za organ jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym zajmowane na jego potrzeby nieruchomości lub ich części winny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Z tego też względu również Celowy Związek Gmin CZG-12 w Długoszynie nie może być uznany za organ jednostki samorządu terytorialnego, a posiadane przez niego nieruchomości winny być opodatkowane podatkiem od nieruchomości.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji. Postanowienie niniejsze jest ostateczne.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj