Interpretacja Burmistrza Miasta Sulęcin
FB.III.3105/3/2005
z 29 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
FB.III.3105/3/2005
Data
2005.03.29


Referencje


Autor
Burmistrz Miasta Sulęcin


Temat
Podatki i opłaty lokalne --> Podatek od nieruchomości --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
jednostka samorządu terytorialnego
podatek od nieruchomości
związek komunalny


Pytanie podatnika
Czy Celowy Związek Gmin działając na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz statutu podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości?


P O S T A N O W I E N I E
BURMISTRZA SULĘCINA
z dnia 29 marca 2005 r.


Na podstawie art. 14 a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r Nr 8 poz. 60 )i po rozpatrzeniu wniosku nr CZG-12/40/2005 Celowego Związku Gmin CZG-12 w Długoszynie z dnia 26 stycznia 2005r. uzupełnionego pismem nr CZG-12/77/2005 z dnia 16 lutego 2005 r.


udzielam :

następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r o podatkach i opłatach lokalnych ( tekst jednolity - Dz. U. z 2002 r Nr 9, poz 84 ze zm) w indywidualnej sprawie wnioskodawcy:

Wszystkie nieruchomości zajmowane przez Celowy Związek Gmin CZG-12 w Długoszynie w tym także na potrzeby organów Związku jak i na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie utylizacji odpadów komunalnych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.


U z a s a d n i e n i e

Wnioskiem z dnia 26 stycznia 2005 r, który wpłynął do Urzędu Miejskiego w Sulęcinie 28 stycznia 2005 r Celowy Związek Gmin CZG-12 w Długoszynie wystąpił o zajęcie stanowiska w sprawie niepodlegania podatkowi od nieruchomości nieruchomości zajmowanych przez Związek.

Wezwany o uzupełnienie wniosku Związek uzupełnił wniosek pismem z dnia 16.02.2005 r , który wpłynął do tut. Urzędu w dniu 18.02.2005 r.

Występując z wnioskiem o udzielenie interpretacji Związek wyraził pogląd, że jako związek międzygminny działając na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz statutu jest jednostką samorządu terytorialnego i dlatego nie podlegają jego nieruchomości opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.CZG-12 w Długoszynie wskazał też, że użyty w art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r o podatkach i opłatach lokalnych ( tekst jednolity - Dz. U. z 2002 r Nr 9, poz. 84 z późn. zm.) zwrot "w tym urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich" świadczy o tym, że katalog jednostek samorządu terytorialnego wymienionych w tym przepisie nie jest katalogiem zamkniętym. A wobec tego obejmuje on również związki gmin.

Z takim stanowiskiem podatnika zgodzić się nie można .

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wskazuje w art. 2 ust. 1 jakie nieruchomości lub obiekty budowlane podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.W ust. 2 tego artykułu wskazano iż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości "grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej ".W ust. 3 wskazano jakie nieruchomości również nie podlegają temu opodatkowaniu.Są to między innymi pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu, grunty pod wodami płynącymi i kanałami żeglownymi, z wyjątkiem jezior oraz gruntów zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnej oraz nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby organów samorządu terytorialnego.Katalog wyłączeń w ust. 2 i 3 jest zamknięty. Stosowanie tych wyłączeń musi być ścisłe i nie może prowadzić do rozszerzenia wyłączeń z opodatkowania na inne nie wymienione w ustawie grunty, budynki i budowle. Oznacza to, że nieobjęte opodatkowaniem są jedynie te nieruchomości, które zajmują podmioty w ustawie wskazane a więc organy jednostek samorządu terytorialnego. O tym czy związki międzygminne są jednostkami samorządu terytorialnego zdecydował ustawodawca w przepisach ustrojowych.

Art. 164 Konstytucji RP stanowi, że podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa.Takimi jednostkami samorządu terytorialnego są gminy (określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym), powiaty ( określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym) oraz województwa ( określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie wojewódzkim).Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługuje im prawo własności i inne prawa majątkowe. Jednostki samorządu terytorialnego mają zapewnione udziały w dochodach publicznych określone ustawą. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje i dotacje. Źródła dochodów są określone w ustawie.Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania za pośrednictwem organów stanowiących i wykonawczych.Takimi organami są w gminie rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta) - art. 11a ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym, w powiecie takimi organami są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie powiatowym - tekst jednolity - Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), natomiast w województwie organami tymi są sejmik województwa i zarząd województwa ( art. 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r o samorządzie wojewódzkim - tekst jednolity - Dz. U. z 2001 r Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.).

Natomiast związki międzygminne mogą być tworzone przez gminy w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych ( art. 64 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym).Celowy Związek Gmin jest dobrowolnym związkiem międzygminnym powstałym na podstawie jednobrzmiących uchwał rad zainteresowanych gmin.Do zadań CZG-12 należy wspólne planowanie i wykonanie zadań z zakresu ochrony środowiska , ochrony przyrody, w szczególności realizacja kompleksowego regionalnego gospodarowania odpadami oraz wybudowanie i eksploatacja zakładu utylizacji odpadów komunalnych ( § 5 statutu) .Związek taki zakład już wybudował i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie utylizacji odpadów komunalnych.Związek nie powołał Spółki ani nie utworzył zakładu budżetowego, który zajmowałby się tą działalnością.Organy Związku prowadzą więc bezpośrednio działalność w powyższym zakresie. Jak z tego wynika powstanie związku następuje w innym trybie niż powstanie gminy (uchwały zainteresowanych rad gmin - rozporządzenia Rady Ministrów). Inne są również zakresy zadań do wypełnienia przez związek i gminę (statut związku - ustawy).Dlatego nie można stawiać znaku równości między CZG-12 a gminą. Podobnie ma się rzecz z powiatem czy województwem. Oznacz to, że związek międzygminny nie jest jednostką samorządu terytorialnegoGdyby ustawodawca chciał wyłączyć z opodatkowania również nieruchomości zajęte na potrzeby związków międzygminnych, bądź węziej - na potrzeby organów związku, to dał by temu wyraz wymieniając je w art. 2 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.Skoro tego nie zrobił to nieruchomości zajmowane na potrzeby organów związków podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Dotyczy to również nieruchomości zajmowanych na potrzeby organów CZG - 12 w Długoszynie.

Stąd też wszystkie nieruchomości zajmowane przez Związek, w tym także zajmowane przez organy Związku, jak też na potrzeby prowadzonej przezeń działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Na niniejsze postanowienie przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gorzowie Wlkp za pośrednictwem tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty otrzymania.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj