Interpretacja Urzędu Skarbowego w Złotoryi
PD/415/1/10-2/05
z 2 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415/1/10-2/05
Data
2005.08.02



Autor
Urząd Skarbowy w Złotoryi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
zaliczka na podatek
zawieszenie działalności gospodarczej


Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku z dnia 4 maja br. stanu faktycznego wynika, że w miesiącu wrześniu 2004 r. "przerwała" Pani prowadzenie działalności gospodarczej. Wyjaśniła Pani, iż nie złożyła w Urzędzie Miasta oświadczenia o likwidacji działalności gospodarczej, natomiast tut. organ podatkowy poinformowała na piśmie o jej "zawieszeniu". W przedmiotowym wniosku zapytuje Pani, czy "złożone przeze mnie oświadczenie o zawieszeniu prowadzenia działalności gospodarczej, a więc o tym, że nie wykonuję działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia mnie z obowiązku składania miesięcznych deklaracji PIT-5 w okresie zawieszenia działalności gospodarczej". Wyrażając swoje stanowisko w sprawie stwierdziła Pani, że złożenie oświadczenia o zawieszeniu działalności gospodarczej zwalnia z obowiązku składania deklaracji PIT-5.


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej obowiązku składania deklaracji PIT-5 w przypadku "zawieszenia" działalności gospodarczej, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 4 maja 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął Pani wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego we wniosku z dnia 4 maja 2005 r. stanu faktycznego wynika, że w miesiącu wrześniu 2004 r. "przerwała" Pani prowadzenie działalności gospodarczej. Wyjaśniła Pani, iż nie złożyła w Urzędzie Miasta oświadczenia o likwidacji działalności gospodarczej, natomiast tut. organ podatkowy poinformowała na piśmie o jej "zawieszeniu".
W przedmiotowym wniosku zapytuje Pani, czy "złożone przeze mnie oświadczenie o zawieszeniu prowadzenia działalności gospodarczej, a więc o tym, że nie wykonuję działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia mnie z obowiązku składania miesięcznych deklaracji PIT-5 w okresie zawieszenia działalności gospodarczej". Wyrażając swoje stanowisko w sprawie stwierdziła Pani, że złożenie oświadczenia o zawieszeniu działalności gospodarczej zwalnia z obowiązku składania deklaracji PIT-5.
Oceniając przedstawiony we wniosku z dnia 4 maja 2005 r. stan faktyczny w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz ustosunkowując się do wyrażonego przez Panią stanowiska Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f. W świetle natomiast art. 44 ust. 3 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek za miesiące do listopada roku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:
1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
2) zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26, 27 i 27b,
3) zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.
Z kolei przepis art. 44 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że zaliczki miesięczne, od przychodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia. W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.
Zatem wówczas, gdy dochody osiągnięte przez podatnika w roku podatkowym przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku jest on obowiązany do składania deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku - niezależnie od tego, czy w kolejnych miesiącach wysokość osiągniętych dochodów ulegnie zmianie, czy też podatnik poniesie stratę.

Organ podatkowy nie zgadza się z Pani stanowiskiem wyrażonym w przedmiotowym wniosku. Złożone przez Panią oświadczenie o "zawieszeniu" działalności gospodarczej nie jest równoznaczne z jej likwidacją. Zawieszenie działalności gospodarczej nie jest instytucją prawną, bowiem ani przepisy prawa podatkowego, ani przepisy innych gałęzi prawa nie zawierają regulacji prawnych w tym zakresie. W związku z powyższym złożenie oświadczenia o zawieszeniu działalności gospodarczej nie powoduje żadnych skutków prawnych, nie wpływa w żaden sposób na zakres praw i obowiązków podatnika wynikających z przepisów prawa podatkowego, a tym samym nie zwalnia go z obowiązku składania do końca roku podatkowego deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy oznaczoną symbolem PIT-5 w przypadku, gdy takowe w ciągu roku składał. Mając zatem na względzie fakt, iż w 2004 roku pierwszą deklarację na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy złożyła Pani za m-c czerwiec i do końca roku nie zlikwidowała działalności gospodarczej, ciążył na Pani obowiązek składania ww. deklaracji za kolejne m-ce tegoż roku, tym bardziej, że dane wykazane w deklaracjach złożonych za m-ce październik i listopad 2004 r. oraz w zeznaniu o wysokości osiągniętych w tym roku dochodów wskazują, iż wprawdzie wysokość osiągniętych z działalności gospodarczej przychodów nie uległa od m-ca września zmianie, lecz systematycznie ponosiła Pani koszty związane z utrzymaniem tego źródła przychodów.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004 r., Nr 269, poz. 2681 ze zm.) podatnicy wymienieni w art. 6 ust. 1 mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4 - nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym dokonuje się na formularzach, których wzory określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1959). Przepisy ww. rozporządzenia przewidują - w przypadku osób fizycznych - dwa formularze zgłoszenia identyfikacyjnego:
- zgłoszenie identyfikacyjne osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą (NIP-1);
- zgłoszenie identyfikacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (NIP-3).
Z objaśnień do zgłoszenia identyfikacyjnego oznaczonego symbolem NIP-1 wynika, że aktualizacja dotycząca zakończenia działalności gospodarczej odbywa się przez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-3. W związku z powyższym dopóki nie złoży Pani zgłoszenia aktualizującego NIP-3, dopóty będzie Pani traktowana jak osoba prowadząca samodzielnie działalność gospodarczą.
W przedmiotowym wniosku zaznaczyła Pani, że nie złożyła w Urzędzie Miasta oświadczenia o likwidacji działalności gospodarczej, które skutkowałoby wykreśleniem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. W świetle natomiast obowiązujących przepisów prawa działalność gospodarczą prowadzi Pani od dnia oznaczonego w zgłoszeniu aktualizacyjnym
NIP-1 jako dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej do dnia, w którym zgłosi Pani jej likwidację. Z tych też względów oceny okoliczności powodujących obowiązek złożenia deklaracji na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy powinna Pani dokonywać odrębnie dla każdego roku podatkowego, do czasu likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej. W ocenie organu podatkowego dopiero formalna likwidacja działalności gospodarczej w momencie wykreślenia wpisu w ewidencji działalności gospodarczej zwolni Panią z obowiązków, jakie przepisy prawa podatkowego nakładają na osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego zarówno w dacie zaistnienia zdarzenia, jak i w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj