Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku
DV/443-33/05
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DV/443-33/05
Data
2005.06.07



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych --> Faktura VAT RR


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura VAT
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy
zmniejszenie podatku należnego
zmniejszenie podatku należnego
zryczałtowany zwrot podatku
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy brak na fakturze VAT RR podpisu rolnika ryczałtowego oznacza, że zryczałtowany zwrot podatku nie może zwiększać podatku naliczonego u nabywcy produktów rolnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie przepisów art. 14 § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.97 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku podatnika złożonego dnia 10.03.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwiększenia u nabywcy produktów rolnych kwoty podatku naliczonego

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik jako zarejestrowany podatnik VAT czynny dokonuje zakupu produktów rolnych od rolników ryczałtowych. Podatnik dokumentuje nabycie powyższych produktów wystawiając fakturę w 2 egzemplarzach, a oryginał faktury przekazuje dostawcy. Podatnik zawiera z dostawcami produktów rolnych umowy kontraktacji oraz otrzymuje jako osobny dokument oświadczenie rolnika ryczałtowego, o którym mowa wart. 116 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podatnik pyta, czy brak na fakturze VAT RR podpisu rolnika ryczałtowego oznacza, że zryczałtowany zwrot podatku nie może zwiększać podatku naliczonego u nabywcy produktów rolnych...

Zdaniem podatnika brak podpisu rolnika ryczałtowego na fakturze VAT RR nie odbiera nabywcy produktów rolnych prawa do zwiększenia podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku. Zgodnie z art.116 ust.6 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa wart. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Ustawa nie określa posiadania faktury podpisanej przez rolnika ryczałtowego, jako warunku koniecznego do zwiększenia podatku naliczonego u nabywcy produktów rolnych.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 97, poz. 970 z późn. zmianami) w § 14 ust. 2 pkt.5 nakłada wymóg akceptacji przez sprzedawcę faktur i faktur korygujących wystawionych przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami, aby faktury te mogły stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. W przypadku podatnika rolnik ryczałtowy w umowie kontraktacji swoim podpisem akceptuje wszystkie faktury, które zostaną wystawione na podstawie danej umowy.

Reasumując, podatnik twierdzi, że podpis rolnika ryczałtowego na fakturze VAT RR nie jest konieczny, aby zwiększyć podatek naliczony u nabywcy produktów rolnych.

Należy stwierdzić:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.04 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 3 kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych uregulowano w Rozdziale 2 Działu XII ustawy „Procedury szczególne”. Na podstawie art. 116 ust. 1 ustawy zarejestrowany podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Zgodnie z art. 116 ust. 2 faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:

  1. imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
  3. numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;
  4. datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
  5. nazwy nabytych produktów rolnych;
  6. jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
  7. cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  8. wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
  9. stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
  10. kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
  11. wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
  13. czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Stwierdzić zatem należy, iż w myśl art 116 ust. 2 pkt 13 faktura powinna zawierać czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Ponadto faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu "Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług." (art. 116 ust. 3 ustawy o VAT).

Możliwość złożenia przez rolnika ryczałtowego powyższego oświadczenia w formie odrębnego dokumentu tylko raz w okresie obowiązywania umowy normuje ust. 4 w. wym. art. 116. Dokument taki winien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3 oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Zatem w myśl art 116 ust. 2 pkt 13 niezbędnym elementem faktury RR jest m. in. czytelny podpis osoby uprawnionej do wystawienia i otrzymania faktury lub podpis oraz imię i nazwisko tej osoby. Niedopełnienie tych warunków oznacza naruszenie przez nabywcę ustanowionych norm prawnych.

Podatnik stwierdził, że otrzymuje jako osobny dokument oświadczenie rolnika ryczałtowego, o którym mowa wart. 116 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, a rolnik ryczałtowy w umowie kontraktacji swoim podpisem akceptuje wszystkie faktury, które zostaną wystawione na podstawie danej umowy.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 5 przepisu ustawy o podatku VAT zmienionego ustawą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) w przypadku gdy faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedawcę - faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego (poprzednio zagadnienie to uregulowane było w § 14 ust. 2 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. z 2004 r. nr 97, poz. 970 z późn. zmianami).

Przepis art. 116 ustawy o VAT w tym przypadku nie jest przepisem odrębnym. A zatem w przedmiotowej sprawie należy stosować przepisy Działu XII – Rozdział II dotyczące procedur szczególnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko zawarte we wniosku podatnika uznać należy za niewłaściwe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj