Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-160/170/05/AF
z 25 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-160/170/05/AF
Data
2005.07.25



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budowa
dzierżawa
grunty
koszt wytworzenia
wartość początkowa środka trwałego
wytworzenie środka trwałego


Pytanie podatnika
Spółka wniosła o potwierdzenie jego stanowiska, iż opłaty za dzierżawę gruntów, w okresie budowy systemu, stanowią koszt wytworzenia tego systemu.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem Spółki Nr NF/203/2005 z dnia 20.05.2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu 20.05.2005r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż XXX (dalej jako XXX) jest w trakcie budowy systemu monitoringu i ochrony kraju, w skład którego wchodzą, m.in. budowa sieci radarów meteorologicznych i sieci posterunków telemetrycznych. Budowa systemu jest finansowana przez Ministra Środowiska ze środków pochodzących z kredytu Banku Światowego i częściowo ze środków z budżetu Państwa. Całość powyższej inwestycji, po zakończeniu budowy, będzie stanowiła środki trwałe XXX.

Niektóre z radarów meteorologicznych i posterunków telemetrycznych budowane są na gruncie, który dla celów tych obiektów dzierżawiony jest od właścicieli. Opłaty za dzierżawę tych gruntów, do czasu zakończenia budowy, Instytut zalicza do kosztów tej inwestycji. Koszty (w tym dzierżawa gruntów pod posterunki i radary) bezpośrednio związane z budową systemów i urządzeń gromadzone są na koncie środki trwałe w budowie. Po zakończeniu budowy systemu i przyjęciu na środki trwałe, koszty dzierżawy gruntów będą obciążały koszty bieżącej działalności.

Podatnik opiera się na art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.), z którego wynika, iż „środki trwałe w budowie (wycenia się) – w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem…”. Analogicznie, w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) – dalej updop, w art. 16g ust. 4 podano iż „za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych”.

XXX wniósł o potwierdzenie jego stanowiska, iż opłaty za dzierżawę gruntów, w okresie budowy systemu, stanowią koszt wytworzenia tego systemu.

Uznając za prawidłowe stanowisko Podatnika, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, niniejszym zauważa co następuje.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a – 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 updop, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Z kolei art. 16g ust. 4 stanowi, iż za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Powyższe przepisy mają na celu określenie wartości początkowej środka trwałego a ich znaczenie jest kluczowe dla prawidłowego wyliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodów. W wypadku wytworzenia przez podatnika środka trwałego we własnym zakresie, art. 16g ust. 4 updop określa reguły ustalenia kosztu jego wytworzenia dla celów dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Za koszt wytworzenia uważa się wydatki pozostające w bezpośrednim związku z wytworzeniem środka trwałego wymienione w tym przepisie. W świetle przedstawionego stanu faktycznego należy uznać, iż opłaty za dzierżawę gruntów na których powstają środki trwałe, ponoszone przez XXX, nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 16g ust. 4 i będą stanowić koszt wytworzenia tych środków trwałych.

Z w/w przepisów wynika również, iż wydatki poniesione na opłaty za dzierżawę gruntów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów XXX do czasu zakończenia budowy, natomiast zwiększają wartość początkową środków trwałych stanowiącą podstawę dokonywania późniejszych odpisów amortyzacyjnych.

Równocześnie, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego pragnie zauważyć, iż przepisy ustawy o rachunkowości nie mają znaczenia podatkowotwórczego, jak również nie podlegają (tak jak i załączniki do wniosku) interpretacji, w drodze postanowienia wydanego na podstawie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 w/w ustawy.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art.236 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN oraz po 0,50 PLN od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj