Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chełmie
DD/4106-45/05
z 16 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DD/4106-45/05
Data
2005.09.16
Autor
Urząd Skarbowy w Chełmie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa
Słowa kluczowe
karta podatkowa
zawieszenie działalności gospodarczej
Pytanie podatnika
Czy istnieje obowiązek zgłaszania przerw w prowadzonej działalności opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8, poz.60 z późn.zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku zgłaszania przez podatników zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej przerw w wykonywaniu działalności UZASADNIENIE W dniu 28 lipca 2005 roku Podatniczka wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących obowiązku zgłaszania przerw w prowadzonej działalności opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność w zakresie usług kosmetycznych, nie zatrudniając pracowników. W latach 2000-2004 wielokrotnie przerywała prowadzoną działalność z powodu choroby i innych przyczyn. Okresy przerw wynosiły mniej niż 10 dni ale były też okresy dłuższe jak 10 dni. O fakcie zawieszania prowadzonych usług Podatniczka nie informowała organu podatkowego. Wątpliwości Podatniczki dotyczą obowiązku zgłaszania tych przerw. Według Podatniczki zgłoszenie przerwy jest prawem, a nie obowiązkiem. Artykuł 34 cytowanej wyżej ustawy stanowi, że w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzonej działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej - ustalonego w decyzji za okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni. Podatku nie pobiera się również w sytuacji gdy przerwa spowodowana jest chorobą, a podatnik zawiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego o okresie przerwy, wynikającym ze zwolnienia lekarskiego w dniu rozpoczęcia działalności po tej przerwie (zmiana obowiązująca od 01 stycznia 2003 roku). W obu przypadkach podatku nie pobiera się w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy. Zgłoszenie przez podatnika zawieszenia działalności skutkuje obniżeniem ustalonego decyzją miesięcznego wymiaru podatku w formie karty podatkowej. Przerwy trwające krócej niż 10 dni, które nie są spowodowane chorobą - nie muszą być zgłaszane w organie podatkowym gdyż nie rodzą dla podatnika żadnych skutków podatkowych. POUCZENIE Niniejsza interpretacja odnosi się do stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.