Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zawierciu
PDI/410/518/05
z 17 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/410/518/05
Data
2005.10.17



Autor
Urząd Skarbowy w Zawierciu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
karta podatkowa
zatrudnianie (zatrudnienie)


Pytanie podatnika
dot. możliwości zatrudnienia kierowcy lub osoby do przyjmowania zleceń w trybie art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym bez utraty prawa do opodatkowania w formie kary podatkowej.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług prania i maglowania opodatkowaną w formie karty podatkowej przy zatrudnieniu dwóch osób. W dalszej części wniosku Podatniczka informuje, że zgodnie z obowiązującą tabelą wg Załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wykonywana działalność ujęta jest pod pozycją 80, 81 – a przy zatrudnieniu 2 pracowników, dla miejscowości o liczbie mieszkańców ponad 5.000 do 50.000 - ustalona wysokość podatku wynosi 539,00 zł.

Podatniczka zwraca się z pytaniem czy zatrudnienie dodatkowo kierowcy lub osoby do przyjmowania zleceń w trybie art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d ustawy o ryczałcie w kontekście art. 28 ust. 2 - spowoduje utratę możliwości korzystania z tej formy opodatkowania...

Zdaniem wyrażonym we wniosku, w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 przy prowadzeniu działalności usługowej w zakresie prania i prasowania dopuszczono zatrudnienie dwóch osób, przy czym zgodnie z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) dopuszczono również zatrudnienie innych osób wymienionych szczegółowo w powyższym przepisie, przy prowadzeniu między innymi tego rodzaju działalności. W konsekwencji zatrudnienia dodatkowych osób - zdaniem podatniczki - podwyższa się stawkę karty podatkowej, lub nie - zgodnie z art. 28.
W dalszej części wniosku podatniczka wnosi również, że art. 28 wyżej wymienionej ustawy nie ogranicza ilości zatrudnionych pracowników.
Ponadto zdaniem Podatniczki, art. 23 nie zawiera zastrzeżenia art. 28 ustawy.
Podatniczka wyraziła swój pogląd w kwestii postawionego pytania, iż zatrudnienie pracowników, o których mowa w zapytaniu nie spowoduje utraty możliwości korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Tutejszy organ podatkowy, pismem z dnia 27.07.2005 r. wezwał Podatniczkę do usunięcia braków wniosku tj. do uszczegółowienia stanu faktycznego zawartego we wniosku, o zakres czynności zatrudnionych obecnie przy wykonywaniu działalności gospodarczej, dwóch pracowników.

W dniu 04.08.2005 r. w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia braków, Podatniczka wniosła, iż dwie pracownice zatrudnione na umowę o pracę wykonują prace ściśle związane z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności są to czynności prania, sortowania i maglowania bielizny, która zostaje powierzona przez zleceniodawcę.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu uznał, iż zaprezentowane przez Podatniczkę stanowisko w sprawie będącej przedmiotem zapytania jest prawidłowe.

W przepisie zawartym w art. 25 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) określone zostały warunki opodatkowania, jakie powinny zaistnieć, aby podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegali opodatkowaniu w formie karty podatkowej.

Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy - zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą” w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Tabela stanowiąca załącznik nr 3, o której mowa wyżej, zawiera miesięczne stawki podatku dochodowego w formie karty podatkowej.
W tabeli określono stawki dla działalności usługowej oraz wytwórczo-usługowej w następującym układzie: zakres działalności (rubryka 2), oznaczenie stawek (rubryka 3) oraz kwoty stawek miesięcznych ustalonych w zależności od liczby mieszkańców miejscowości, w której prowadzona jest działalność (rubryka 4, 5, 6).

W pozycji 80 i 81 tabeli określono stawki dla działalności usługowej w zakresie prania, prasowania i prężenia firanek (pranie w wodzie i prasowanie bielizny, odzieży oraz firanek, zasłon itp. pranie firanek i zasłon), oraz działalności usługowej w zakresie maglowania (maglowanie bielizny oraz firanek, zasłon itp. na gorąco i na zimno).

Dla działalności określonej jako usługi w zakresie prania, prasowania i prężenia firanek - w zależności od liczby zatrudnionych pracowników (maksymalnie 2 osoby) oraz miejsca prowadzenia – określono miesięczne stawki karty podatkowej.

W przedmiotowej sprawie dla tak określonego zakresu działalności, przy zatrudnieniu przez Podatniczkę 2 pracowników, czyli maksymalnej ilości przewidzianej w tabeli i przy prowadzeniu działalności w miejscowości o liczbie mieszkańców ponad 5.000 do 50.000 – miesięczna stawka karty podatkowej ustalona została w wysokości 539,00 miesięcznie.

Z postawionego we wniosku zapytania wynika, że poza dwoma zatrudnionymi pracownikami, Podatniczka zainteresowana jest zatrudnieniem dodatkowo kierowcy lub osoby do przyjmowania zleceń, czyli osób o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z objaśnieniami do tabeli – nie zaliczanych do pracowników.

Stosownie do treści przepisu zawartego w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów - pod warunkiem, że podatnik określił na piśmie zakres czynności tych pracowników.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny w świetle powołanych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zawierciu stoi na stanowisku, iż prowadząc działalność gospodarczą w zakresie usług prania – maglowania przy zatrudnieniu 2 pracowników, czyli maksymalnej ilości przewidzianej dla tego rodzaju działalności - istnieje możliwość zatrudnienia osób, o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, czyli pracowników zatrudnionych wyłącznie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymywaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów – korzystając w dalszym ciągu z opodatkowania w formie karty podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj