Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-II-44081/8/BL/05
z 5 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-44081/8/BL/05
Data
2005.08.05


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
tłuszcz zwierzęcy


Pytanie podatnika
Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować sprzedaż tłuszczy wieprzowych, wołowych, drobiowych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 15.11.30-50.40?


DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14b § 5 i art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia Pana L. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kluczborku z dnia 13.06.2005r. nr PP-XII-4430/19/05, w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - nie uwzględnia zażalenia i utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 25.04.2005r., podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kluczborku z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w swojej indywidualnej sprawie.

Pan L. prowadzi działalność polegającą na sprzedaży tłuszczy wieprzowych, wołowych i drobiowych.
Produkty te powstają w wyniku wytapiania skupowanych z zakładów mięsnych i ubojni tłuszczy surowych takich jak : sadło, słonina, otoka łój, kupry, okrawki, i są sprzedawane jako smalec - tłuszcz paszowy z przeznaczeniem do produkcji pasz.

Zdaniem podatnika sprzedaż wytopionego tłuszczu powinna korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT –3 % tj. z takiej stawki, z jaką podatnik skupuje tłuszcze surowe z zakładów mięsnych i ubojni.

Postanowieniem z dnia 13.06.2005r., Nr PP-XII-4430/19/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznał stanowisko Pana L. za nieprawidłowe.
W uzasadnieniu, organ podatkowy pierwszej instancji wskazał, że sprzedaż w/w tłuszczy nie może korzystać ze stawki podatku VAT - 3% na podstawie załącznika nr 6 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz.535 ze zm.), ponieważ pod poz. 16 ustawodawca, co prawda, wymienił towary o PKWiU ex 15.11.3 - tłuszcz wołowy, barani, kozi, wieprzowy i z drobiu, jednakże z wyłączeniem tłuszczów technicznych (PKWiU 15.11.30-50.10, -50.40, -70.10) oraz tłuszczów solnych, wędzonych suszonych wymienionych w załączniku nr 3.
Natomiast w załączniku nr 3 do w/w ustawy, który wymienia towary i usługi opodatkowane 7% stawką podatku VAT, pod pozycją 18 wymienione zostały produkty o symbolu PKWiU ex 15.1 - mięso i produkty mięsne, z wyłączeniem tłuszczów technicznych(...).

Wobec powyższego, zdaniem organu podatkowego I instancji, właściwą stawką dla sprzedaży produktów, o których mowa we wniosku jest podstawowa stawka podatku VAT , tj. 22%. Wykładni tej organ podatkowy I instancji dokonał w oparciu o pismo Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 25 maja 2004r. nr OK.-5672/KW-29/16-3298/2004, w którym wskazano, że tłuszcz topiony zwierzęcy przeznaczony do produkcji pasz mieści się w grupowaniu PKWiU 15.11.30-50.10, -50.40,- 70.10 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz.U. nr 42, poz. 264 ze zm.).

Na wydane postanowienie podatnik złożył do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kluczborku, zażalenie, wnosząc o zmianę udzielonej interpretacji. Postanowieniu zarzuca naruszenie art. 120 ustawy Ordynacja podatkowa poprzez niewłaściwe stosowanie materialnego prawa podatkowego, a w szczególności art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzasadnieniu podatnik wskazuje, że sprzedawany przez niego tłuszcz nie może być uznany za tłuszcz techniczny, bowiem zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 października 2002 roku ustanawiającym przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w załączniku I zawierającym definicje w punkcie 54 przez „produkty techniczne” rozumie się produkty bezpośrednio otrzymane z niektórych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, przeznaczone do celów innych niż spożycie przez ludzi lub zwierzęta

Jednocześnie podatnik podkreśla, że na podstawie przepisu art. 249 TWE postanowienia zawarte w akcie prawnym rangi rozporządzenia stanowią bezpośrednio wiążące źródło prawa we wszystkich państwach członkowskich, zaś wszelkie regulacje krajowe stojące w sprzeczności z przepisami rozporządzeń nie mogą być skutecznie realizowane.

Utrzymując w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kluczborku, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, co następuje:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 30 kwietnia 2008r. stosuje się stawkę w wysokości 3% w odniesieniu do czynności, o których mowa w art.5, których przedmiotem są towary i usługi wymienione w załączniku nr 6 do ustawy, z wyłączeniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i eksportu towarów.

W załączniku nr 6 do ustawy, który zawiera wykaz towarów i usług opodatkowanych stawka podatku w wysokości 3% pod pozycją 16 wymienia się: tłuszcz wołowy, barani, kozi, wieprzowy i z drobiu - z wyłączeniem tłuszczów technicznych ( PKWiU 15.11.30-50.10, - 50.40, - 70.10) oraz tłuszczów solonych, wędzonych i suszonych wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy.

Natomiast w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, pod pozycją 18 ustawodawca wymienia symbol grupowania ex. 15.1 - mięso i produkty mięsne, z wyłączeniem m.in. tłuszczów technicznych.

Z uzyskanej odpowiedzi przesłanej podatnikowi przez Urząd Statystyczny w Łodzi z dnia 25.05.2004r. nr OK.-5672/KW-29/16-3298/2004 Ośrodek wyraża opinię, iż tłuszcz topiony zwierzęcy przeznaczony do produkcji pasz mieści się w grupowaniach :

  • wieprzowy
    PKWiU 15.11.30-60.00 "smalec i pozostały tłuszcz ze świń, wytapiany"
  • wołowy, drobiowy
    PKWiU 15.11.30-70.00 "Tłuszcze z bydła, owiec lub kóz, surowe lub wytapiane"

Jednocześnie, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazuje w swojej opinii, że na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietna 2004r. (Dz.U. nr 89, poz. 844) do celów podatkowych nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz.U. nr 42, poz. 264 ze zm.). Tym samym powyższy Ośrodek stwierdził, że tłuszcz topiony zwierzęcy, przeznaczony do produkcji pasz, mieścił się w grupowaniach :

  • wieprzowy
    PKWiU 15.11.30-50.10 - "Smalec i pozostały tłuszcz wieprzowy wytapiany – do zastosowań przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi",
  • drobiowy
    PKWiU 15.11.30-50.40 - "Smalec i pozostały tłuszcz drobiowy, wytapiany, niejadalny",
  • wołowy
    PKWiU 15.11.30-70.10 "Tłuszcz wołowy, owczy, kozi, surowy lub wytapiany, do zastosowań przemysłowych innych niż produkcja artykułów spożywanych przez ludzi".

Organ odwoławczy na podstawie przedstawionej opinii i stanu prawnego potwierdza stanowisko organu I instancji co do podstawowej 22% stawki podatku VAT stosowanej do sprzedaży towarów, o których mowa w złożonym wniosku.

Z w/w pisma Urzędu Statystycznego wynika, że tłuszcze zwierzęce wytapiane do zastosowań innych niż produkcja artykułów spożywczych dla ludzi - zostały zaklasyfikowane do grupowania obejmującego tłuszcze techniczne.

Z uwagi na fakt, że organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji jest Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, wyrażona przez niego opinia na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika, jest dla organów podatkowych wiążąca. Organy podatkowe nie są organami statystyki publicznej, nie są powołane i uprawnione do wydawania własnych wiążących opinii klasyfikacyjnych. Dlatego nie można uznać iż organ podatkowy pierwszej instancji dokonując oceny całokształtu danych ocenionych w sprawie na podstawie opinii klasyfikacyjnej naruszył zasadę wyrażoną w art. 120 ustawy - Ordynacja podatkowa. Tym samym na podstawie wyrażonej opinii sprzedaż tłuszczów wieprzowych, wołowych, drobiowych klasyfikowanych w w/w grupowaniach podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, jako nie korzystające z preferencyjnej stawki - podatkiem VAT w wysokości 22 %.

Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.
Zgodnie z art. 14b § 6 ustawy Ordynacja podatkowa wykonanie decyzji podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przez sądem administracyjnym.

Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika, płatnika lub inkasenta prawa do wykonywania takiej decyzji.

Na postawie art. 53 § 1 oraz 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj