Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/223/WD/423/69/05/ES
z 26 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/223/WD/423/69/05/ES
Data
2005.08.26



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
amortyzacja
dotacja
odpisy amortyzacyjne
środek trwały


Pytanie podatnika
dotyczą następujących kwestii:
1.Czy prowizja przygotowawcza oraz prowizja od zaangażowania kredytu pobrane przez bank w czerwcu 2005r. przed rozpoczęciem realizacji projektu są kosztem uzyskania przychodu?
2.Czy opłata wekslowa oraz opłata skarbowa za doskarbowanie weksla złożonego jako zabezpieczenie kredytu mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu?
3. Czy odsetki płacone od kredytu w całym okresie jego spłaty mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
4. Czy amortyzacja środków trwałych objętych projektem dofinansowania dokonana przed otrzymaniem dotacji może być w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, póz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Spółki. z o.o. ul. z miesiąca czerwca.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej:

- zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowizji przygotowawczej oraz prowizji od zaangażowania kredytu pobranych przez bank w czerwcu 2005r. przed rozpoczęciem realizacji projektu,

- zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłaty wekslowej oraz opłaty skarbowej za doskarbowanie weksla złożonego jako zabezpieczenie kredytu

- zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek płaconych od kredytu w całym okresie jego spłaty,

- zaliczenia w całości do kosztów uzyskania przychodów amortyzacji środków trwałych, objętych projektem dofinansowania, dokonanej przed otrzymaniem dotacji.

Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z miesiąca czerwca 2005r.,Spółka z o.o. wystąpiła do Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w stanie faktycznym jak niżej.

Spółka złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu w zakresie: Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje, Działanie 2.3.

Jednym z warunków złożenia wniosku było uzyskanie kredytu w wysokości określonej przez odrębne przepisy wydane przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Wniosek Spółki uzyskał pozytywną ocenę formalną i merytoryczną. Spółka podpisała umowę o dofinansowanie z PARP oraz umowę kredytu z bankiem. Przewidywany termin wpływu środków pieniężnych z dotacji na rachunek Spółki to wrzesień — październik 2005r. Kredyt został udzielony na okres dwóch lat. Środki otrzymane z PARP zostaną przeznaczone na dofinansowanie zakupu pięciu maszyn i urządzeń dla drukarni, nie wymagających montażu. Otrzymana dotacja będzie potraktowana jako przychód wolny od podatku (art. 17 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), rozliczony w czasie równolegle do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych, których zakup został w części sfinansowany tą dotacją. Zakupy środków objęte wnioskiem o dotację będą realizowane w miesiącach czerwiec - sierpień 2005r. Pytania Spółki dotyczą następujących kwestii:

1. Czy prowizja przygotowawcza oraz prowizja od zaangażowania kredytu pobrane przez bank w czerwcu 2005r. przed rozpoczęciem realizacji projektu są kosztem uzyskania przychodu?

2. Czy opłata wekslowa oraz opłata skarbowa za doskarbowanie weksla złożonego jakozabezpieczenie kredytu mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu?

3. Czy odsetki płacone od kredytu w całym okresie jego spłaty mogą być zaliczone do kosztówuzyskania przychodów?

4. Czy amortyzacja środków trwałych objętych projektem dofinansowania dokonana przedotrzymaniem dotacji może być w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?

Stanowisko Spółki:

Zdaniem Spółki wszystkie koszty związane z przyznaniem i funkcjonowaniem kredytu są pośredniozwiązane z przychodem zwolnionym z podatku i nie powinny być zaliczone do kosztów uzyskaniaprzychodu.

Amortyzację środków trwałych naliczoną do miesiąca wpływu dotacji na rachunek bankowySpółka zamierza w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Spółkę we wniosku oraz obowiązujący stan prawny Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza co następuje.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, póz. 654 ze zm.) przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze w tym również różnice kursowe. Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustwy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z zapisu wyżej powołanego art. 17 ust. 1 pkt 23 updop wynika, że wolne od podatku dochodowego są „dochody uzyskane przez podatników od rządów obcych państw", a podatnikiem korzystającym ze zwolnienia jest beneficjent, któremu ta pomoc ma służyć.

Przepis ten przewiduje również zwolnienie w przypadku, gdy środki są przekazywane nie bezpośrednio z w/w źródeł, ale za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka otrzyma dotację z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na dofinansowanie zakupu pięciu maszyn i urządzeń do drukarni, nie wymagających montażu.Dotacja pochodzić będzie ze środków programu „Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje. Działanie 2.3. W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej PARP odpowiedzialna jest za niektóre działania w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw" (1.1, 1.2, 2.1 i 2.3).

Działanie 2.3 jest finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który jest podstawowym instrumentem polityki regionalnej Unii Europejskiej. Jego celem jest „wyrównywanie podstawowych dysproporcji pomiędzy poszczególnymi regionami Wspólnoty".

W związku z powyższym Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W zakresie kosztów uzyskania przychodów, których dotyczy zapytanie Spółki i opisany stan faktyczny mają zastosowanie następujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

- art. 15 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1

- art. 15 ust. 6 ustawy, zgodnie z którym kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

- art. 16 ust. 1 pkt 10) lit. a i pkt 11) ustawy, zgodnie z którymi nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów) z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów) oraz nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

- art. 16 ust. 1 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodówodsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycjiw okresie realizacji tych inwestycji.

-art. 16g ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym za wartość początkową środków trwałych z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczonedo dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunkui wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatkuw rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cłoi podatek akcyzowy od importu składników majątku.

-art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono jew stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór,

- art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatkówi kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24 (...)

- art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych wg zasad określonych w art. 16a -16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lubwytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowaniapodatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do przytoczonego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonywane przez Spółkę odpisy amortyzacyjne od zakupionych przez nią środków trwałych nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów w części, w jakiej zostały sfinansowane otrzymaną dotacją, podlegającą zwolnieniu od podatku dochodowego.

W związku z tym, że część wartości nabywanego środka trwałego zostanie podatnikowi zwrócona poprzez dofinansowanie jego zakupu ze środków pomocowych Unii Europejskiej, to przytoczone przepisy wyłączają z kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od pokrytej dotacją (w chwili jej faktycznego otrzymania) części wartości początkowej nabytego wcześniej środka trwałego.

Dla określenia kosztów uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych należy skorygować proporcjonalnie w takim stopniu, w jakim pozostają faktycznie zwrócone podatnikowi koszty do wartości początkowej środka trwałego podlegającego tym odpisom. Odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie obciążają kosztów uzyskania przychodów.

Należy nadmienić, że otrzymanie środków na sfinansowanie zakupu środków trwałych nie wpłynie na wysokość wartości początkowej, a także na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych.

Spółka winna wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanemu zwrotowi i ta wydzielona część odpisów nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Prawidłową więc formą jest równomierne zmniejszenie odpisów amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów przez okres amortyzacji. Obowiązek wyłączenia w/w części odpisów amortyzacyjnych z kosztów uzyskania przychodów skutkuje od miesiąca otrzymania przez podatnika zwrotu poniesionych wydatków na zakup środka trwałego.

Jak wynika z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wydatki na zakup środka trwałego zostały przez Spółkę poniesione wcześniej niż otrzymano środki pochodzące z dotacji.

W związku z powyższym do czasu otrzymania zwrotu tych wydatków, kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne obliczone od wartości początkowej danego środka trwałego.

W miesiącu otrzymania przez Spółkę zwrotu wydatków poniesionych na nabycie środka trwałego, należy wydzielić z dotychczasowych odpisów amotrtyzacyjnych taką ich część, która odpowiada amortyzacji obliczonej od wysokości otrzymanego przez podatnika zwrotu tych wydatków, a więc należy dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w dniu otrzymania dotacji w zakresie odpisów amortyzacyjnych już dokonanych.

Począwszy od miesiąca, w którym Spółka otrzyma dotację i w kolejnych miesiącach odpisy amortyzacyjne niezaliczane do kosztów uzyskania przychodów winny obejmować tę część wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, gdyż ta część nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Odnośnie kosztów prowizji przygotowawczej oraz prowizji od zaangażowania kredytu pobranych przez bank w czerwcu 2005r. przed rozpoczęciem realizacji projektu, opłaty wekslowej, opłaty skarbowej za doskarbowanie weksla złożonego jako zabezpieczenie kredytu oraz odsetek płaconych od kredytu należy zauważyć, że jeżeli nie zostaną one sfinansowane z otrzymanych dotacji nie będą stanowiły „wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24 (..) i w związku z tym nie będą uznane na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.

W takim przypadku powyższe koszty należy rozliczyć w następujący sposób:

Koszty związane z przyznaniem i funkcjonowaniem kredytu w okresie do dnia przekazania środka trwałego do używania powiększają cenę nabycia środka trwałego, a więc wartość początkową tych środków stosownie do przytoczonych wyżej przepisów art. 15 ust. 1, art. 16g ust. 1 i 3,art. 16 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Po dniu przekazania środka trwałego do używania zastosowanie znajdują przytoczone wyżej przepisy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 16 ust. 1 pkt 10) lit. a) i pkt 11) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na podstawie w/w przepisów zapłacone odsetki od kredytu oraz poniesione inne opłaty związane z obsługą zaciągniętego kredytu w okresie po dniu przekazania środka trwałego do używania stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.

Reasumując postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedtawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na mniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7 dni od daty dorępzema mniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj