Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie
IUS.PP-1/443/6/2005
z 28 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IUS.PP-1/443/6/2005
Data
2005.10.28



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
bilety
kaseta
sprzedaż
świadczenia na rzecz pracowników
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy obrót uzyskany z tytułu świadczenia przez podatnika usług sprzedaży biletów, abonamentów, płyt, kaset czy programów, na rzecz swoich pracowników (osób fizycznych) zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących?


Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że sprzedaż biletów, abonamentów, płyt, kaset czy programów na rzecz osób fizycznych ewidencjonuje przy pomocy kas rejestrujących. Oprócz tego Strona podpisała umowy ze swoimi pracownikami na korzystanie z telefonów komórkowych, objętych limitem kwotowym, jak również umowy czynszowe za korzystanie z pokoi należących do Podatnika – za co wystawia swoim pracownikom faktury VAT.

Na tle takich okoliczności faktycznych Strona formułuje stanowisko, że ww. czynności należy traktować jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Tutejszy Organ stwierdza, że stanowisko to jest zgodne z prawem.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 111 ust. 1 i 7 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej uzasadnionej w sposób następujący:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie natomiast z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Wypełniając powyższą deklarację Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2004 r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2706), w którym w § 2 pkt 3 zwolnił z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2005 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 40 załącznika do rozporządzenia została wymieniona m.in. dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.

Zatem obrót uzyskany z tytułu świadczenia przez podatnika ww. usług na rzecz swoich pracowników zwolniony jest z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie – zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej – przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, za pośrednictwem organu, który je wydał.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj