Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PP 2/443-132/05/KH/40520
z 14 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 2/443-132/05/KH/40520
Data
2005.06.14



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dyrektywy Unii Europejskiej
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
terytorium Unii Europejskiej (Wspólnoty Europejskiej)
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Podatnik na podstawie umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym (firma z siedzibą w Szwajcarii) świadczy usługi promocji i „merchandisingu" wyrobów produkowanych przez siebie w wybranych punktach sprzedaży na terenie wolnych obszarów celnych, liniach lotniczych, promach, statkach itp.
1.Czy ww. czynności stanowią usługi reklamy (ww. usługi mieszczą się w PKWiU pod symbolem 52.1)?
2. Czy miejsce świadczenia usług ustalić należy wg regulacji art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Strony nr (...) z dnia 20.04.2005 r. (doręczonego w dniu 27.04.2005 r.), uzupełnionego w dniu 17.05.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług,

stwierdza, że przedstawione w zapytaniu nr l wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny:
Na podstawie umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym (firma z siedzibą w Szwajcarii), Spółka świadczy usługi promocji i „merchandisingu" (zapewnienia właściwej ekspozycji i dostępności) wyrobów produkowanych przez siebie, w wybranych punktach sprzedaży na terenie wolnych obszarów celnych, liniach lotniczych, promach, statkach itp.

Na podstawie powyższej umowy Spółka świadczy usługi o charakterze promocyjno-ekspozycyjnym, na które składają się następujące czynności:- sprawdzanie dostępności wyrobów w punktach sprzedaży:
- zapewnienie właściwej prezentacji wyrobów,
- obsługa wszelkich skarg i reklamacji związanych z wyrobami,
- utrzymywanie odpowiednich zapasów materiałów wspomagających sprzedaż oraz dystrybuowanie tych materiałów,
- prowadzenie promocji, zgodnie z zamówieniem kontrahenta,
- dostarczanie danych rynkowych na zamówienie kontrahenta.

Przedmiot zapytania sprowadza się do ustalenia, czy ww. czynności stanowią usługi reklamy oraz, czy właściwym będzie ustalenie miejsca świadczenia usług wg regulacji art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W ocenie Spółki, powyższy zakres czynności wykonywanych na rzecz usługobiorcy szwajcarskiego stanowi usługi reklamowe w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz VI Dyrektywy UE z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych (77/388/EEC). Na taki charakter wykonywanych przez Spółkę usług wskazują też wyroki ETS, dotyczące zakresu pojęcia „usługi reklamowe", w tym wyroki o numerach C-68/92 oraz C-73/92, w których ETS stwierdził, iż dla uznania określonych czynności za usługi reklamowe wystarczające jest, by przyczyniały się one do zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów lub usług. W ocenie Spółki, wymienione działania polegające na zapewnianiu dostępności wyrobów, ich promocji i właściwej ekspozycji mają na celu zwiększenie sprzedaży, a zatem spełniają funkcje reklamowe i stanowią tym samym usługi o charakterze reklamowym. Powyższe, zdaniem Wnioskodawcy oznacza, iż miejscem świadczenia usług wykonanych przez Spółkę na rzecz kontrahenta szwajcarskiego jest państwo, w którym usługobiorca ma swoją siedzibę. Tym samym usługi wykonane przez Spółkę na rzecz w/w zleceniodawcy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Tytułem uzupełnienia, w dniu 17.05.2005 r. Podatnik oświadczył, że w/w usługi mieszczą się wg PKWiU pod symbolem 52.1 „Usługi w zakresie handlu detalicznego prowadzonego w niewyspecjalizowanych sklepach" oraz pod symbolem 51 „Usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego, z wyjątkiem handlu pojazdami mechanicznymi i motocyklami"

Odpowiadając na powyższe zapytanie stwierdza się, co następuje:
Usługi w zakresie reklamy zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 74.4. Jak wynika z treści pisma, czynności Podatnika nie zostały zaliczone do w/w grupowania, brak jest zatem podstaw do nazwania ich usługami z zakresu reklamy. Usługi w zakresie handlu nie zostały wymienione w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.). Oznacza to, że w tym przypadku za miejsce świadczenia w/w usług należy uznać miejsce siedziby świadczącego usługę - zgodnie z regulacją zawartą w art. 27 ust. 1 w/w ustawy. Usługa powyższa podlega opodatkowaniu wg stawki 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy. Podstawę opodatkowania należy ustalić zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy. Jest nią należność, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W świetle powyższych ustaleń, Naczelnik tutejszego Urzędu nie potwierdza stanowiska Podatnika orzekając, jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj