Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sokołowie Podlaskim
1429/PP/443-5/05
z 28 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1429/PP/443-5/05
Data
2005.07.28



Autor
Urząd Skarbowy w Sokołowie Podlaskim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
dowody wewnętrzne
faktura VAT
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Dokumentowanie zakupu zwierząt żywych dokonywanych od osób fizycznych, które twierdzą że są rolnikami ale odmawiają podania danych niezbędnych do wystawienia faktury VATRR?


Postanowieniew sprawie interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Na podstawie przepisów, art. 14 § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst w Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 4 maja 2005r. w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, że dokumentowanie dowodami wewnętrznymi zakupów zwierząt żywych na targowiskach od osób, które twierdzą, że są rolnikami, nie są zainteresowane otrzymaniem faktur VAT RR i odmawiają podania danych niezbędnych do wystawienia takiej faktury, nie narusza przepisów art. 115 i 116 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a także inne przepisy tej ustawy, w szczególności art. 109 ust. 3 – za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 4 maja 2005r., pełnomocnik zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług oraz w zakresie sposobu dokumentowania zakupu zwierząt żywych w myśl przepisów art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości w przypadku, gdy zakupy są dokonywane od osób, które twierdzą, że są rolnikami, nie są zainteresowane otrzymaniem faktur VAT RR i odmawiają podania danych niezbędnych do wystawienia takiej faktury, przedstawiając następujący stan faktyczny: Podatnicy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie uboju zwierząt rzeźnych i sprzedaży artykułów mięsnych. W ramach tej działalności dokonują zakupu zwierząt żywych, m.in. na targowiskach od osób, które twierdzą, że są rolnikami i nie są zainteresowane otrzymaniem faktur VAT RR oraz związaną z tym faktem zapłatą za te faktury za pośrednictwem banku. Osoby te odmawiają podania danych niezbędnych do wystawienia faktury VAT RR. Z tego względu zakupy te na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości dokumentują dowodami wewnętrznymi i nie dokonują odliczenia od podatku należnego zryczałtowanego zwrotu podatku zawartego w tych zakupach, gdyż nie dysponują fakturą VAT RR, za którą zapłaciliby za pośrednictwem banku.

W związku z ww. stanem faktycznym Pełnomocnik podatników wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:1.Czy przyjęty przez podatników sposób dokumentowania opisanych zakupów narusza przepisy art. 115 i 116 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a także inne przepisy tej ustawy, w szczególności art. 109 ust. 3?2.Czy przyjęty przez podatników sposób dokumentowania opisanych zakupów narusza przepisy art. 20 ust. 4 ustawy o rachunkowości oraz powoduje, że księgi rachunkowe, w których zakupy te uwidoczniono są wadliwe w rozumieniu art. 193 § 3 Ordynacji podatkowej? Zdaniem podatników reprezentowanych przez Pełnomocnika, dokumentowanie dowodami wewnętrznymi zakupów zwierząt żywych na targowiskach od osób, które twierdzą, że są rolnikami, nie są zainteresowane otrzymaniem faktur VAT RR i odmawiają podania danych niezbędnych do wystawienia takiej faktury:1)nie narusza przepisów art. 115 i 116 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, a także innych przepisów tej ustawy, w szczególności art. 109 ust. 3,2)nie narusza przepisów ustawy o rachunkowości i jest dozwolone przez przepis art. 20 ust. 4 tej ustawy, a prowadzone księgi rachunkowe nie mogą być z tego powodu uznane za wadliwe, gdyż zgodnie z art. 193 § 2 Ordynacji podatkowej za niewadliwe uznaje się księgi prowadzone zgodnie z przepisami odrębnych ustaw.Odmowa przez sprzedających towary na targowisku, udziału w procesie wystawienia dowodu tej sprzedaży powoduje, że podatnik nie ma możliwości zakupu tego udokumentować fakturą VAT RR, zawierającą dane określone w art. 116 ust. 2 ustawy o VAT, a tym bardziej innym dowodem, do którego wystawienia zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej obowiązany jest sprzedawca. Z tego względu dokumentowanie zakupów zwierząt żywych dowodami wewnętrznymi podatnicy uważają za uzasadnione. Wobec wystąpienia o interpretację przepisów prawa podatkowego unormowanego w dwóch odrębnych ustawach, każda z tych interpretacji będzie zawarta w dwóch odrębnych postanowieniach tut. organu podatkowego.

Odnosząc się do pierwszego pytania zawartego w ww. wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza, co następuje:Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 3 stanowi, że zwalnia się od podatku dostawcę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Rolnicy ryczałtowi swoje produkty sprzedają bez VAT jako zwolnione od tego podatku, a mimo to mają możliwość częściowego, ryczałtowego otrzymywania zwrotu podatku naliczonego w dokonywanych przez nich zakupach. O powyższym stanowi art. 115 wyżej cytowanej ustawy. Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych (wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy) dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtem przez nabywcę produktów rolnych, niezależnie od tego, czy zapłata należności za dostarczone produkty rolne nastąpi gotówką, czy też na rachunek bankowy.

Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosi 5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszoną o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Ustawodawca w art. 116 ust. 1 ustawy o VAT na nabywającego od rolnika ryczałtowego produkty rolne, a nie na tegoż rolnika nałożył obowiązek udokumentowania tej transakcji dostawy. Nabywający te produkty podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, ma obowiązek wystawić fakturę dokumentującą zakup tych produktów, oznaczoną jako „Faktura VAT RR”. Fakturę tę należy sporządzić w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał jest przekazywany dostawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu, a kopia pozostaje u wystawcy, czyli nabywającego produkty rolne.

Faktura VAT RR powinna zawierać, co najmniej:1)imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;2)numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;3)numer dowodu osobistego dostawcy lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, datę wydania tego dokumentu i nazwę organu, który wydał dokument, jeżeli rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych jest osobą fizyczną;4)datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;5)nazwy nabytych produktów rolnych6)jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;7)cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;8)wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;9)stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;10) kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;11) Wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku; 12) kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.

Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.”. W myśl art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty pod warunkiem że:1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;2)zapłata za należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Jak wykazano wyżej, zapłata należności za produkty rolne na rachunek bankowy umożliwia jednostce skupu zwiększenie swojego tzw. podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w deklaracji VAT-7 i tym samym wypłacie rolnikowi ryczałtowemu efektywnie wyższej ceny skupu. Ponadto Spółka sprzedając zakupione od rolnika ryczałtowego produkty opodatkuje stawką VAT 3% jako wymienione w załączniku Nr 6 do ustawy o VAT (art. 146 ust. 1 pkt 1 ustawy). W podstawie opodatkowania tym podatkiem nie uwzględnia się kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku należnego od nabywcy rolnikowi, jeżeli zapłata nastąpi na rachunek bankowy rolnika.

Z powyższego wynika, że jeżeli Spółka zapłaci rolnikowi ryczałtowemu należność za zakupione produkty rolne na rachunek bankowy, ponosi niższe koszty uzyskania przychodu, gdyż kosztem uzyskania przychodu będzie tylko wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu, a przez to ma możliwość uzyskania wyższego dochodu ze sprzedawanych przez siebie towarów, co w gospodarce rynkowej jest niezwykle ważne. Brak możliwości odliczenia zryczałtowanego zwrotu podatku przy nabyciu produktów rolnych od rolnika ryczałtowego nie zwalnia Spółki z obowiązku potwierdzenia tej czynności fakturą VAT RR. Tym samym przedstawione przez Spółkę stanowisko co do odmiennego dokumentowania jest nieprawidłowe. Dokumentowanie dowodami wewnętrznymi zakupów zwierząt żywych na targowiskach od osób, które twierdzą, że są rolnikami, nie są zainteresowane otrzymaniem faktur VAT RR, narusza przepisy art. 115 i art. 116 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Ponadto zauważa się, że zryczałtowany zwrot podatku VAT w rolnictwie funkcjonuje od 04.09.2000r. i rolnicy ryczałtowi w pełni uczestniczą i korzystają z możliwości, jakie daje ten system. Z rozeznania tut. organu podatkowego wynika, że rolnicy są zainteresowani zryczałtowanym zwrotem podatku, wypłacanym przez nabywcę produktów rolnych, będącym swoistym „dodatkiem”do ceny, a jednym z warunków uzyskania tego zwrotu jest wystawienie przez nabywcę faktury VAT RR. Należy także zauważyć, że od 2004r. istnieje obowiązek identyfikacji i rejestracji zwierząt, który to obowiązek wprowadziła ustawa z dnia 2 kwietnia 2004r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. Nr 91, poz. 872 ze zmianą w Dz. U. z 2005r. Nr 100, poz. 837). Przepisy tej ustawy określają m.in. zasady identyfikacji i rejestracji zwierząt, w tym nadawania numerów siedzib stad oraz numerów identyfikacyjnych zwierząt.

Do ustalenia miejsc pobytu i przemieszczeń zwierząt wykorzystywany jest System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, który składa się z:1)rejestru,2)znaków identyfikacyjnych zwierząt gospodarskich,3)paszportów bydła oraz paszportów koni i paszportów koniowatych innych niż koń gatunków,4)ksiąg rejestracji lub ewidencji oraz dokumentacji dotyczącej zwierząt. Rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych w systemie informatycznym prowadzi Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W rejestrze zwierząt gospodarskich oznakowanych, o który mowa wyżej, gromadzi się dane dotyczące:1)posiadaczy zwierząt gospodarskich,2)zwierząt gospodarskich,3)zwłok zwierząt gospodarskich,4)siedzib stad, miejsc utylizacji zwłok zwierząt gospodarskich,5)dostawców. Za posiadacza zwierzęcia, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 tejże ustawy uważa się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, władającą zwierzęciem, nawet tymczasowo. Zgodnie z postanowieniami przepisu art. 12 ww. ustawy, posiadacz zwierzęcia gospodarskiego jest obowiązany zgłosić kierownikowi biura powiatowego Agencji w terminie określonym tym przepisem, każde zdarzenie powodujące zmiany liczebności stada, a w szczególności:1)przemieszczenie zwierzęcia gospodarskiego pomiędzy stadami;2)zbycie zwierzęcia gospodarskiego poza granice państwa;3)padnięcie albo zabicie zwierzęcia gospodarskiego;4)ubój zwierzęcia gospodarskiego.

W myśl zatem przepisów ww. ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, posiadacze zwierząt, zarówno dokonujących sprzedaży, jak i zakupu zwierząt żywych, w tym także na targowiskach, mają obowiązek zgłosić to zdarzenie (zdarzenie nabycia zwierzęcia) kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie 7 dni – w przypadku bydła, w terminie 30 dni – w przypadku owiec i kóz, w terminie 30 dni w przypadku świń, podając również dane identyfikacyjne dostawcy – rolnika, od którego dokonano zakupu. Wobec powyższego uregulowania, w ocenie tut. organu podatkowego zdarzenie zakupu zwierzęcia od osoby nieujawniającej swoich danych osobowych, jak i numeru identyfikacyjnego gospodarstwa – nie powinno mieć miejsca. Z uwagi zatem na wyżej wymienione obowiązki, wynikające z ustawy z dnia 2 kwietnia 2004r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt, tut. organ podatkowy nie widzi uzasadniających przeszkód w uzyskaniu danych od rolników dla celów wystawienia faktury VAT RR, a brak tylko niektórych danych, np. brak oświadczenia, że dana osoba fizyczna jest rolnikiem ryczałtowym (art. 116 ust. 3 ustawy VAT) może być jedynie powodem braku możliwości odliczenia podatku VAT przez podatnika – nabywcę żywca.

Natomiast odnośnie prowadzenia ewidencji zakupów dla celów podatku od towarów i usług, to ustawodawca w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku VAT nakazuje podatnikom VAT rozliczającym ten podatek ewidencjonować m.in. „kwoty podatku naliczonego obniżające podatek należny”. Jak wspomniano wyżej, Spółka ma obowiązek dokumentowania nabycia produktów rolnych od rolników ryczałtowych fakturami VAT RR. W związku z tym, w ewidencji zakupu VAT Spółka może ewidencjonować tylko te faktury VAT RR, z których zryczałtowany zwrot będzie zwiększał kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, że:1.Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w ww. wniosku i została udzielona według stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania;2.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj