Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PBII/415-106/111797/05
z 18 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PBII/415-106/111797/05
Data
2005.10.18



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
informacja
komornik sądowy
przychody ze stosunku pracy
składki na ubezpieczenia społeczne


Pytanie podatnika
Czy płatnik postąpił prawidłowo wystawiając pracownikowi informację PIT-8C za 2002 r. w związku z wypłatą zaległego wynagrodzenia - tzw. "13-tej" pensji - przez komornika sądowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w ... stwierdza, że stanowisko płatnika przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2005r., który wpłynął w dniu 20 lipca 2005r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej wystawienia informacji o dochodach osiągniętych przez pracownika w 2002r. z tytułu wynagrodzenia tzw. "13-tej" pensji za lata 1999, 2000, 2001 zasądzonej wyrokami sądowymi i zrealizowanej przez komornika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2005r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w ... wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 20 września 2005r. tut. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 26 września 2005r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści ww. wniosku wynika, że były pracownik płatnika w 2002r. osiągnął przychód z wynagrodzenia tzw. "13-tej" pensji za lata 1999, 2000, 2001 zasądzonej wyrokami sądowymi, a zrealizowanej przez komornika.

W związku z ww. wynagrodzeniem płatnik wystawił byłemu pracownikowi informację o wypłaconych podatnikowi należnościach PIT-8C za 2002r. Zakład pracy zapłacił za pracownika składki na ubezpieczenie społeczne w całości, również część, którą powinien sfinansować pracownik. Po wezwaniach w dniu 06.05.2005r. pracownik zwrócił zakładowi tylko składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, nie zwrócił jednak pozostałych składek (chorobowych, zdrowotnej). W związku z wnioskiem pracownika o wystawienie informacji PIT-11 za 2002r. płatnik zwraca się z pytaniem, czy zakład prawidłowo postąpił wystawiając informację PIT-8C za 2002r.

Zdaniem płatnika nie należy wystawiać informacji PIT-11 za 2002r. Należy natomiast wystawić pracownikowi zaświadczenie o zapłaconych składkach emerytalnych i rentowych wraz z dowodem wpłaty, na podstawie którego pracownik może rozliczyć wpłacone w dniu 06.05.2005r. składki emerytalne i rentowe w zeznaniu podatkowym za 2005r.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2002r. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Art. 31 ww. ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym w 2002r. stanowi, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Z kolei art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2002r. stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 34 i 35, są obowiązani w terminie do dnia 15 marca roku następującego po roku podatkowym sporządzić w trzech egzemplarzach według ustalonego wzoru informację dla podatników, którym nie dokonano rocznego obliczenia podatku, wskazującą wysokość uzyskanych przez nich dochodów oraz potrąconych przez płatnika w roku podatkowym składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez płatnika i składki na ubezpieczenie zdrowotne odliczonej, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2, a także należnego i pobranego podatku.

Z przytoczonego wyżej art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2002r. wynika, że za przychód uzyskany od danego zakładu pracy należy uznać tylko taki przychód, który został przez ten zakład faktycznie wypłacony. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wypłaty zaległego wynagrodzenia - tzw. "13-tej" - pensji dokonuje komornik sądowy. A zatem na zakładzie pracy nie ciąży obowiązek wynikający z cytowanego wyżej art. 31 ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym w 2002r. Natomiast zgodnie z przepisem art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2002r. zakład pracy ma obowiązek sporządzenia dla pracownika, o którym mowa we wniosku, informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 za 2002r. W informacji tej zakład pracy powinien wykazać kwotę wyegzekwowanego przez komornika zaległego wynagrodzenia - tzw. "13-tej" pensji - gdyż źródłem tego świadczenia jest stosunek pracy.

Kwestię składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych w brzmieniu obowiązującym w 2002r. (Dz. U. Nr 137 poz. 887 ze zm.) oraz ustawa z dnia 06.02.1997r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym w brzmieniu obowiązującym w 2002r. (Dz. U. z 1997r. Nr 28 poz. 153 ze zm.). Z przepisów ww. ustaw wynika, że składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe finansują z własnych środków, w równych częściach, pracownik i pracodawca, natomiast składkę na ubezpieczenie zdrowotne i chorobowe opłaca w całości pracownik.

A zatem w przypadku, gdy zakład pracy sfinansował w 2002r. w całości za pracownika składki na ubezpieczenie społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne, kwoty te - na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2002r. - stanowią dla pracownika przychód ze stosunku pracy uzyskany w 2002r.

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

W dniu 06.05.2005r. pracownik zwrócił zakładowi pracy składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Zatem składki wymienione w zdaniu poprzednim mogą być odliczone przez pracownika od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2005r. na podstawie cytowanego wyżej art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy podatkowej pod warunkiem, że płatnik doliczył wysokość przedmiotowych składek do dochodu pracownika uzyskanego w 2002r.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 ww. ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym w 2005 r. wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie. W świetle przytoczonych wyżej przepisów potwierdzeniem, pozwalającym na odliczenie od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2005r. zwróconych w dniu 06.05.2005r. przez byłego pracownika nienależnie pobranych świadczeń, może być zaświadczenie wystawione przez zakład pracy wraz z dowodem wpłaty ww. świadczeń.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w ... .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj