Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lesku
US-PP-443/35/05
z 9 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP-443/35/05
Data
2005.09.09



Autor
Urząd Skarbowy w Lesku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budynek
modernizacja
odliczenie podatku od towarów i usług
przekazanie nieodpłatne
remonty


Pytanie podatnika
Czy Nadleśnictwo ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupach związanych z remontem i modernizacją budynków leśniczówek, które będą nieodpłatnie udostępnione uprawnionym pracownikom i czy ten podatek winien być rozliczony jako związany ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U z 2005 r.. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 2 i 3 pkt 2 , art. 8 ust. 2, art. 86 ust.1, art. 90 ust. 1 art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika: Nadleśnictwo z dnia 05.07.2005 r., otrzymany przez tutejszy organ podatkowy w dniu 08.07.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym: czy Nadleśnictwo ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupach związanych z remontem i modernizacją budynków leśniczówek, które będą nieodpłatnie udostępnione uprawnionym pracownikom i czy ten podatek winien być rozliczony jako związany ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że ma prawo odliczyć w całości podatek VAT naliczony przy zakupach związanych z utrzymaniem, remontami leśniczówek i podleśniczówek postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 08.07.2005 r. wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek podatnika o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: czy Nadleśnictwo ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług przy zakupach związanych z remontem i modernizacją budynków leśniczówek, które będą nieodpłatnie udostępnione uprawnionym pracownikom i czy ten podatek winien być rozliczony jako związany ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe), ponieważ:
Stosownie do art. 46 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach (Dz. U. z 2000 r. Nr 56, poz. 679 ze zm.) Nadleśnictwo jako jednostka organizacyjna Lasów Państwowych ma obowiązek udostępnienia pracownikom służby leśnej bezpłatnego mieszkania przez okres zatrudnienia, jeżeli stanowisko i charakter pracy związane są z koniecznością zamieszkania w miejscu jej wykonywania. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 cytowanej ustawy, o której mowa art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast art. 7 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług. Z powyższego wynika zatem, iż w przypadku, gdy przekazanie lub zużycie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa oraz nieodpłatne świadczenie usług na potrzeby zatrudnionych pracowników jest związane z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W przedmiotowej sprawie za nieodpłatne świadczenie usług uważa się utrzymanie, remont, lub modernizację mieszkań i osad leśnych, które są przydzielane określonym pracownikom nieodpłatnie na mocy ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach. Utrzymanie lokali mieszkalnych i osad leśnych oraz ich remont i modernizacja związane jest z prowadzeniem przedsiębiorstwa i nie stanowi wydatków na cele osobiste, wobec tego art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie może mieć zastosowania.

Wobec powyższego Nadleśnictwo nie traci prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług dotyczących utrzymania mieszkań, w które zgodnie z odrębnymi przepisami ma obowiązek wyposażyć pracowników, bowiem zapewnienie mieszkania swoim pracownikom związane jest bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem i służy działalności opodatkowanej Nadleśnictwa. Podatnikowi podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przysługuje, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem Nadleśnictwo ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług służących utrzymaniu mieszkań pracowniczych. W przypadku zaś wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych i zwolnionych będzie miał zastosowanie art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14 § 2 wyżej wymienionej ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w ciągu 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie Oddział Zamiejscowy w Krośnie za pośrednictwem tut. organu podatkowego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt a oraz art.. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), zażalenia i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej wg stawki 5 zł od zażalenia, 50 gr od załącznika do zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj