Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jaśle
PP/443/51/05
z 18 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/51/05
Data
2005.10.18
Autor
Urząd Skarbowy w Jaśle
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
pomoc zagraniczna
projekt
zakup towarów
Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z pytaniem czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu współfinansowanego przez Unię Europejską?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1 § 3 § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.), a także § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.10.2005 r. sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie jest prawidłowe. W dniu 11.10.2005 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Spółka będzie realizować od 01.01.2006 r. projekt: "Równość szans - podkarpacki program aktywizacji zawodowej kobiet" współfinansowany przez Unię Europejską oraz budżet państwa w ramach : Priorytetu 1 Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Działanie 1.6 "Integracja i reintegracja zawodowa kobiet", Schemat "Wspieranie równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy". W celu prawidłowej realizacji projektu Spółka będzie dokonywać zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Celem projektu jest udzielenie wszechstronnego wsparcia kobietom z terenu powiatu jasielskiego, dębickiego i krośnieńskiego w celu wyrównania ich szans na rynku pracy. Zakupy powyższe nie będą miały związku z sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - w celu realizacji projektu wydzielone zostaną struktury organizacyjno-finansowe z własnym zapleczem biurowym , pracownikami, telefonem i sprzętem , który wykorzystywany będzie jedynie na cele projektu, projekt z założenia nie generuje żadnych przychodów. Wszelkie działania na rzecz uczestników projektu wykonywane będą bezpłatnie. Sformułowano w związku z tym pytanie: Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. W ocenie Wnioskodawcy : Środki , z których finansowany jest projekt nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) więc nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT w trybie ww. rozporządzenia. Odliczenie VAT w trybie art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ani też jego odliczenie, o którym mowa w art. 86 w wymienionej ustawy nie ma zastosowania ze względu na brak związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Spółka nie może odliczyć podatku VAT od zakupów związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu. W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:
Właśnie do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi. W związku z tym, że wydatki poniesione na wykonanie tego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż nieodpłatne świadczenie usług w tym przypadku nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zgodnie bowiem z powołanym art. 5 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju), Spółka nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Natomiast w myśl § 23 ust. 1 wyżej wymienionego rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących: 1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 01.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) kontraktów zawartych przed dniem 01.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA). Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym, iż Spółka nie będzie dokonywała nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w cytowanym wyżej § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia (umowy nie zostały zawarte przed 01.05.2004 r.), nie będzie jej również przysługiwał zwrot podatku naliczonego przewidziany w wyżej wymienionym § 23 ust. 1 rozporządzenia. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i § 2 ustawy- Ordynacja podatkowa). Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.