Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek
1437/ZI/443/419/KO/05
z 29 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1437/ZI/443/419/KO/05
Data
2005.12.29



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
telewizja
usługi dziennikarskie
zmniejszenie podatku należnego


Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz Spółki produkcyjnej i/lub emitującej programy telewizyjne usługi reporterko-dziennikarskie, w zakresie opracowania dzieła stanowiącego reportaże, felietony, sprawozdania i komentarze dziennikarskie, obejmujące m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów i/lub prowadzenie na wizji audycji telewizyjnych, układ (tzn. wybór i zestawienie materiałów informacyjnych w ramach audycji telewizyjnych), opracowywanie dostarczonych materiałów informacyjnych oraz decydowanie o ostatecznej treści i formie wizji i/lub fonii audycji telewizyjnych.Jak wynika z treści wniosku ww. usługi Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował pod symbolem PKWiU 92.40.10-00.00 - "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". W związku z powyższym wystąpił Pan z wnioskiem w trybie art. 14a - Ordynacji podatkowej w którym wystąpił Pan o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy wykonywane przez Pana usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT?
2. Jeśli odpowiedź na ww. pytanie jest negatywne, to czy Pan jest uprawniony do odliczania podatku naliczonego stosownie do art. 86 ust.1 w związku z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT?
Przedstawiając własne stanowisko, uznaje Pan, iż usługi wykonywane przez Pana powinny być potraktowane jako zwolnione przedmiotowo z podatku VAT. Jednakże, gdy organ podatkowy uzna to stanowisko za nieprawidłowe uznaje Pan, iż ma prawo do odliczania podatku naliczonego związanego ze świadczeniem usług opisanych w wstępie.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym dnia 20 października 2005r., uzupełnionym dnia 10 listopada 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług za n i e p r a w i d ł o w e w zakresie zwolnienia podmiotowego oraz za p r a w i d ł o w e w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego

U Z A S A D N I E N I E

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/ opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 powołanego załącznika jako usługi zwolnione od podatku VAT wymienione zostały usługi o symbolu ex 92 - Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem: m.in. działalności agencji informacyjnych (pkt. 6). ("ex" - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.)

Z przedłożonego przez Pana wniosku wynika, że powyższe usługi, które szczegółowo opisane zostały w pierwszej części wniosku sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny w Łodzi w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Na dowód tego przedłożył Pan kserokopię opinii tegoż urzędu o zaklasyfikowaniu wyżej opisanych usług reporterski dziennikarskich do grupowania PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".

Organ podatkowy nie jest organem właściwym do klasyfikowania danych usług bądź towarów do odpowiednich symboli PKWiU. Odpowiedzialnym za dokonaną klasyfikację jest podmiot świadczący usługę lub dokonujący dostawy towaru.

Usługi działalności agencji informacyjnych zostały wyłączone ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT. Nie mieszczą się zatem w grupie ex 92, która to została objęta tym zwolnieniem, z uwzględnieniem wymienionych wyłączeń.

Zdaniem tutejszego organu ustawodawca określając wyłączenie przewidziane w punkcie 6 poz. 11 załącznika nr 4 nie posłużył się klasyfikacją statystyczną, gdyż jak Pani słusznie wnosi wyłączenie działalności agencji informacyjnych powoływane jest w ustawie jeszcze trzykrotnie: tj. w punkcie 2 poz. 151 załącznika nr 3, w punkcie 2 poz. 155 załącznika nr 3, w punkcie 2 poz. 12 załącznika nr 4. Oznacza to, że działalność agencji informacyjnych ma miejsce przy różnego typu usługach m.in. przy usługach związanych z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (poz. 11 załącznika nr 4), usługach radia i telewizji kablowej (poz. 151 załącznika nr 3), usługach radia i telewizji innych niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4), usługach publicznych radia i telewizji (poz. 12 załącznika nr 4). Wyłączenie działalności agencji informacyjnych przewidziane w ww. załącznikach oznacza, że działalność agencji informacyjnych została wyłączona ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT z jakiego korzystają usługi publiczne radia i telewizji oraz, że działalność agencji informacyjnych została wyłączona z opodatkowania stawką 7 %, jaką zostały objęte usługi radia i telewizji kablowej oraz usługi radia i telewizji inne niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4.

Zatem, przyjmując wskazaną przez Pana klasyfikację, potwierdzoną przez Urząd Statystyczny w Łodzi PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne" uznać należy, iż usługi przez Pana wykonywane podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej w wysokości 22 %, określonej przepisami art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Udzielając odpowiedzi na pytanie 2 wskazać należy, iż zgodnie z art. 88 ust. 1, pkt 2 ustawy VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Powyższy przepis stanowi o wydatkach , które nie mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Zdaniem tutejszego organu wymienione wyłączenie dotyczy tylko tych wydatków, które w sposób obiektywny nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli więc podatnik nie zaliczy danego wydatku do swoich kosztów uzyskania przychodu, mimo że mógłby to zrobić, wówczas omawiane ograniczenie nie znajdzie zastosowania. Powyższe wyłączenie nie dotyczy tych wydatków, które w pewnym modelowym stanie mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Fakt, że określony podatnik nie zalicza do kosztów uzyskania przychodu pewnego wydatku, lecz wydatek ten stanowiłby koszt w ujęciu modelowym, nie wyłącza prawa do odliczenia podatku. Z komentowanego przepisu wynika, że kwestia zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu nie ma znaczenia dla prawa odliczenia, w przypadku gdy niemożność zaliczenia wydatków do kosztów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Ponoszone przez podatnika wydatki muszą być oceniane według przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim te przepisy regulują koszty uzyskania przychodów. Nie można stawiać znaku równości pomiędzy wydatkami niezaliczanymi do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym a wydatkami niezwiązanymi ściśle z prowadzoną działalnością gospodarczą. Można zatem twierdzić, że podatek zawarty w tego rodzaju wydatkach nie jest objęty omawianym wyłączeniem, gdyż wydatki te mogłyby zostać zaliczone do kosztów (a nie zostały faktycznie zaliczone z powodu rozpoznawania kosztów w postaci zryczałtowanej). Aby zatem określić, czy poniesiony wydatek uprawnia do odliczenia VAT należy spojrzeć na ten wydatek przez pryzmat przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. czy w sytuacji gdyby podatnik nie korzystał z ryczałtu, to wydatek ten stanowiłby koszt uzyskania przychodów. Jeśli odpowiedź na to pytanie będzie twierdząca, to w dalszej kolejności należy rozważyć wszystkie warunki określone w ustawie o VAT. Przede wszystkim trzeba ocenić, czy dany zakup związany jest ze sprzedażą opodatkowaną, a w dalszej kolejności, czy nie jest on wymieniony w art. 88 ustawy o VAT jako nieuprawniający do dokonania odliczenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle powyższego, uznać należy że jako podatnik podatku od towarów i usług ma Pan prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego ściśle ze świadczeniem usług opisanych we wniosku.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm./ wniesienie z a ż a l e n i a podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł. oraz od załączników po 0,50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj