Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
BD-P /423-1/05/OD
z 12 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
BD-P /423-1/05/OD
Data
2005.12.12



Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia


Słowa kluczowe
działalność rolnicza
działy specjalne produkcji rolnej
hodowla


Pytanie podatnika
Czy sprzedaż produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnej hodowli stanowi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Przedmiotem postępowania odwoławczego była decyzja Dyrektora Izby Skarbowej, wydana w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W zaskarżonej decyzji stwierdzono, że w sytuacji gdy opisana przez Podatnika w zapytaniu z dnia 14.02.2005r. hodowla drobiu prowadzona jest w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uznać należy ją za działalność rolniczą. Natomiast w przypadku przeciwnym osiągany dochód z omawianej sprzedaży, jako pochodzący z działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowany będzie podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, bez względu na to, czy hodowla ta oparta jest o własny materiał hodowlany, czy też prowadzona jest w oparciu o zakupione i przetrzymywane kurczęta.

Od powyższej decyzji Strona wniosła w dniu 11.10.2005r. odwołanie, podnosząc, iż z uwagi na fakt, że cyt. „Spółdzielnia (...) jako gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym prowadzi działalność hodowlaną drobiarską w rozmiarach przekraczających wielkości określone w załączniku Nr 2 do ustawy to dochód z tej produkcji jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych”.

Po dokonaniu analizy przedstawionych przez Podatnika okoliczności faktycznych sprawy, treści decyzji oraz odwołania, a także obowiązujących unormowań prawnych, stwierdzam co następuje:

Z opisanego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne i dokonuje sprzedaży produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z własnej hodowli, takich jak:

    - brojler tuczony powyżej 6 tygodni (tucz rozpoczyna się od pisklęcia 1-dniowego do osiągnięcia wagi ok. 1,8-2,0 kg),
    - kurki odchowane powyżej 14 tygodni chowu (odchów od pisklęcia 1-dniowego),
    - kury, stado hodowlane po okresie nieśności,
    - jaja spożywcze i wylęgowe z własnej hodowli.

Stosownie do unormowań art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Pojęcie zaś działalności rolniczej dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostało określone w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. W myśl przywołanych powyżej regulacji działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

    1) miesiąc - w przypadku roślin,
    2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
    3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
    4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Wskazane powyżej okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt, dotyczą zatem tylko działalności rolniczej zwolnionej od opodatkowania. Okresy te nie mają natomiast zastosowania do produkcji rolniczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jako działy specjalne produkcji rolnej, o których mowa w przepisie art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do ww. przepisu działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

W myśl natomiast regulacji zawartych w przepisie art. 2 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2. Załącznik ten zawiera wykaz rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Według tego załącznika wymienione w nim uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach przekraczających określone wielkości stanowią działy specjalne produkcji rolnej.

Zatem, skoro hodowla drobiu mieści się w unormowaniach art. 2 ust. 3 ustawy oraz przekracza ilości określone we wspomnianym załączniku, co jest bezsporne w przedmiotowej sprawie, to wbrew stanowisku Spółdzielni - brak jest podstaw do zakwalifikowania przychodów ze sprzedaży produktów zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym do przychodów z działalności rolniczej, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym. Bez znaczenia pozostaje również, wskazana przez Podatnika, okoliczność prowadzenia gospodarstwa rolnego i opłacania podatku rolnego – nie są to kryteria wpływające na kwalifikowanie określonej działalności do działalności rolniczej zdefiniowanej w art. 2 ust. 2 ustawy podatkowej. Tym samym brak jest podstaw do uchylenia decyzji organu pierwszej instancji.

Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz stan prawny obowiązujący w dniu zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj