Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD-423-80/GC/05
z 29 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-423-80/GC/05
Data
2005.12.29



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
bankomat
podatek dochodowy od osób prawnych
środek trwały


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczące wysokości stawki amortyzacyjnej dla bankomatów.


Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Jednostki dotyczące wysokości stawki amortyzacyjnej dla bankomatów, opisane w piśmie z dnia 18 listopada 2005 r. jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem L. dz. 386/w/2005 z dnia 18 listopada 2005 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu - 21 listopad 2005 r.), Bank zwrócił się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Organ podatkowy pismem nr PD-423-80-1/GC/2005 z dnia 24 listopada 2005 r. wezwał Jednostkę do usunięcia braków we wniosku. Wskazane braki zostały przez Spółkę usunięte pismem, które wpłynęło do kancelarii tutejszego Urzędu w dniu 02 grudnia 2005 r.Stan faktyczny przedstawiony we wniosku jest następujący:Bank dokonał w 2005 r. zakupu dwóch bankomatów, które zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego w Łodzi zakwalifikował do grupy 6, rodzaj 669 Klasyfikacji Środków Trwałych. Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług bankomaty otrzymały symbol 30.01.23-90.10Dla celów amortyzacji Bank zastosował stawkę 20% wynikającą z Wykazu Rocznych Stawek Amortyzacyjnych, stanowiącego załącznik nr 1 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).Bank zwrócił się z wnioskiem o interpretację przepisów w zakresie zastosowanej stawki amortyzacyjnej dla przedmiotowych bankomatów.Zdaniem Banku zastosowana stawka w wysokości 20% jest właściwa.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Zarówno Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. nr 89, poz. 844.) jak i Klasyfikacja Środków Trwałych wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.), są standardowymi klasyfikacjami, stosowanymi w statystyce, ewidencji dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej. Powyższe wynika z postanowień art. 40 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.).Dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych - w szczególności dla celów ustalenia stawki odpisów amortyzacyjnych dla środków trwałych - istotna jest jednak Klasyfikacja Środków Trwałych, ponieważ Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych stanowiący załącznik nr 1 do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), zawiera stawki amortyzacyjne przyporządkowane do określonych symboli grup, podgrup oraz rodzajów środków trwałych według tej Klasyfikacji. Zgodnie z poz. 06 wymienionego wyżej Wykazu, dla środków trwałych zakwalifikowanych według KŚT do grupy 6 "urządzenia techniczne" stawka amortyzacji wynosi 10%, z wyjątkiem tych podgrup i rodzajów urządzeń technicznych, dla których określona została inna stawka. Rodzaj 669 - Pozostałe urządzenie nieprzemysłowe -, do którego zostały zakwalifikowane przedmiotowe bankomaty, obejmuje samodzielne urządzenia nieprzemysłowe, których konstrukcja, wyposażenie lub materiał, z którego są wykonane oraz podstawowe parametry techniczne różnią się zasadniczo od obiektów, ujętych w rodzajach 660-668. Z całego tego rodzaju, jedynie dla kas fiskalnych i rejestrujących (z wyjątkiem zaliczonych do poz. 04-zespoły komputerowe) ustalona została stawka amortyzacji w wysokości 20%. Dla pozostałych urządzeń z tego rodzaju - w tym również bankomatów - stawka amortyzacji zgodnie z Wykazem wynosi 10%.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 i art. 223 § 1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj