Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-377/12-3/AF
z 17 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-377/12-3/AF
Data
2012.10.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
podatek od spadków i darowizn
ulga podatkowa
zwolnienie


Istota interpretacji
należy stwierdzić, iż w związku z brzmieniem art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz faktem, iż Wnioskodawca dokonał sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego w drodze spadku przed upływem 5 lat od dnia nabycia, Wnioskodawca utracił prawo do ulgi w całości.



Wniosek ORD-IN 288 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2012 r. (data wpływu 10.08.2012 r.) uzupełnionym w dniu 16.08.2012 r. (data wpływu 17.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.08.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zastosowania zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne od roku 1993 na terenie powiatu O. W drodze zapisu testamentowego Wnioskodawca odziedziczył drugie gospodarstwo rolne z zabudowaniami znajdujące się na terenie tego samego powiatu.

Spadkodawcą wymienionego gospodarstwa był Józef L. zmarły w dniu 01.12.2010 r. Po przeprowadzeniu sprawy spadkowej w roku 2011 Wnioskodawca rozliczył się z podatku od spadku i darowizn deklaracją SD-3 w Urzędzie Skarbowym – właściwym dla lokalizacji gospodarstwa. W decyzji Urzędu Skarbowego z dnia 13.06.2011 r. na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca został zwolniony z części od podatku nabycia własności gospodarstwa rolnego pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, w chwili nabycia nieruchomość ta stanowi gospodarstwo rolne albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Wnioskodawcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Z powodu choroby kręgosłupa Wnioskodawca nie był w stanie uprawiać całego areału odziedziczonego gospodarstwa. W dniu 18.05.2012 r. Wnioskodawca sprzedał aktem notarialnym część odziedziczonego gospodarstwa to jest 3,65 ha w tym 0,27 ha lasu za kwotę 53.000 zł w tym las za cenę 3.000 zł rolnikowi do dalszego użytkowania. Przed dokonaniem sprzedaży Wnioskodawca wykonał telefon do Krajowej Izby Podatkowej. Wnioskodawca uzyskał informacje, że od części sprzedanej ziemi będzie musiał odprowadzić podatek od spadku i darowizn. Po zawarciu aktu notarialnego Wnioskodawca udał się do Urzędu Skarbowego w O. w celu dokonania rozliczeń podatkowych. Pani w okienku nie chciała przyjąć żadnych dokumentów i skierowała Wnioskodawcę do starszego komisarza skarbowego odpowiadającego za podatki od spadku i darowizn, tam Wnioskodawca został poinformowany, że jego rozliczenie podatku od spadku i darowizn jest prawidłowe, ponieważ z odziedziczonego gospodarstwa pozostało Wnioskodawcy powyżej 1 ha co wyczerpuje status gospodarstwa rolnego, które dalej Wnioskodawca użytkuje w związku z tym Wnioskodawca nie podlega ponownemu naliczeniu podatku od spadków i darowizn. Wnioskodawca był też w Urzędzie Skarbowym w W. właściwym dla swojego miejsca zamieszkania, tam odesłano go do Urzędu Skarbowego w O. Z powodu sprzecznych informacji jakie Wnioskodawca uzyskał polecono mu w Urzędzie Skarbowym w O. wystąpienie o indywidualną interpretację podatkową do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien zapłacić podatek od spadków i darowizn od sprzedanej części gospodarstwa rolnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie podlega on podatkowi od spadku i darowizn, gdyż Wnioskodawca dalej użytkuje odziedziczone gospodarstwo na terenie gminy B. o pow. ponad 1 ha co wyczerpuje status samodzielnego gospodarstwa rolnego i Wnioskodawca będzie je utrzymywał przez okres najbliższych 5 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi temu podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Zauważyć należy, że w sytuacji, gdy ustawa o podatku od spadków i darowizn nie definiuje daty nabycia własności rzeczy i praw majątkowych tytułem dziedziczenia należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) regulującymi sprawy spadkowe.

Zgodnie z art. 922 Kodeksu cywilnego spadek stanowią prawa i obowiązki zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, iż dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast, zgodnie z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego, prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców

- pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Podkreślić bowiem należy, że omawiane zwolnienie, podobnie jak wszystkie ulgi i zwolnienia jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji RP stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Zatem, w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z wyżej powołanych przepisów prawa wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną tytułem dziedziczenia własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jednak nabycie gospodarstwa rolnego lub jego części tytułem dziedziczenia jest zwolnione od tego podatku, jeżeli w chwili nabycia nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym a nabywca będzie to gospodarstwo rolne prowadził przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Niedotrzymanie powyższych warunków powoduje utratę omawianego zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne od roku 1993. W drodze zapisu testamentowego Wnioskodawca odziedziczył drugie gospodarstwo rolne z zabudowaniami znajdujące się na terenie tego samego powiatu. Spadkodawca wymienionego gospodarstwa zmarł w dniu 01.12.2010 r. Po przeprowadzeniu sprawy spadkowej w roku 2011 Wnioskodawca rozliczył się z podatku od spadku i darowizn deklaracja SD-3 w Urzędzie Skarbowym O. – właściwym dla lokalizacji gospodarstwa. W decyzji Urzędu Skarbowego na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn Wnioskodawca został zwolniony z części od podatku nabycia własności gospodarstwa rolnego pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, chwili nabycia nieruchomość ta stanowi gospodarstwo rolne albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością Wnioskodawcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Z powodu choroby kręgosłupa Wnioskodawca nie był w stanie uprawiać całego areału odziedziczonego gospodarstwa. W dniu 18.05.2012 r. Wnioskodawca sprzedał aktem notarialnym część odziedziczonego gospodarstwa to jest 3,65 ha w tym 0,27 ha lasu za kwotę 53.000 zł w tym las za cenę 3.000 zł rolnikowi do dalszego użytkowania.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż dla zachowania analizowanego zwolnienia podatkowego, Wnioskodawca w okresie co najmniej 5 lat od dnia nabycia gospodarstwa rolnego w drodze dziedziczenia nie mógł zbyć (sprzedać) nawet części nabytego w drodze dziedziczenia gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca chcąc skorzystać ze zwolnienia musiał prowadzić całe gospodarstwo rolne nabyte w drodze dziedziczenia. Fakt, że po zbyciu części gospodarstwa rolnego nabytego w drodze dziedziczenia Wnioskodawca nadal prowadzi gospodarstwo rolne, nie powoduje, że zostanie zachowane prawo do zwolnienia z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Powyższe wynika z istoty omawianego zwolnienia, aby to gospodarstwo rolne, które Wnioskodawca nabył w drodze dziedziczenia Wnioskodawca prowadził przez wskazany w tym przepisie okres 5 lat od dnia nabycia, aby zachować prawo do zwolnienia.

Reasumując należy stwierdzić, iż w związku z brzmieniem art. 4 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz faktem, iż Wnioskodawca dokonał sprzedaży części gospodarstwa rolnego nabytego w drodze spadku przed upływem 5 lat od dnia nabycia, Wnioskodawca utracił prawo do ulgi w całości.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj