Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu
PP/406-3/06/SG
z 26 stycznia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/406-3/06/SG
Data
2006.01.26



Autor
Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
agencja informacyjna
podatek od towarów i usług
usługi
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Podatnik świadczy na rzecz spółki produkującej i/lub emitującej programy telewizyjne, usługi dziennikarsko-dokumentacyjne w zakresie opracowania dzieła w postaci felietonów, sprawozdań i komentarzy dziennikarskich, obejmujących m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów do wykorzystania dla celów audycji telewizyjnych. Czy powyższe usługi korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT usług jako sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne"?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (teks jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.11.2005 r. (data wpływu 21.11.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług

postanawia

uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika w części dotyczącej korzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym dnia 21.11.2005 r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach prowadzonej działalności podatnik świadczy na rzecz spółki produkującej i/lub emitującej programy telewizyjne, usługi dziennikarsko-dokumentacyjne w zakresie opracowania dzieła w postaci felietonów, sprawozdań i komentarzy dziennikarskich, obejmujących m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów do wykorzystania dla celów audycji telewizyjnych.

W szczególności, w ramach powyższego zakresu czynności podatnik:

  • przygotowuje opracowania obejmujące propozycje pytań, sposób prowadzenia audycji telewizyjnej oraz dokumentacje do tych audycji,
  • bada tematykę, która ma być przedmiotem danego materiału reporterskiego, zdobywa, spisuje i weryfikuje informacje oraz opracowuje kwestie, które mogą być wykorzystane w trakcie programu oraz opracowuje propozycję sposobu prowadzenia programu,
  • przygotowuje konspekty (tzn. dokumentów na podstawie których przygotowany jest reportaż zawierający wskazania na temat lokalizacji zdjęć, opisu akcji i proponowanych wątków rozmowy oraz układu realizacji materiału i zdjęć) do materiałów zewnętrznych i reportaży do powyższych audycji.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że sam decyduje o sposobie i miejscu wykonania powyższych czynności oraz, że ponosi szereg ryzyk związanych z wykonywaniem powyższych czynności, w szczególności:

  • podatnika obciąża ryzyko, że spółka może nie zaakceptować wykonania powyższych czynności, jeżeli jej zdaniem nie będą one odpowiadały zamówieniu,
  • w przypadku niezachowania przez podatnika terminów wykonania powyższych czynności jest obciążony ryzykiem konieczności zapłaty kary pieniężnej na rzecz spółki, jak również spółce przysługuje prawo odstąpienia od umowy lub jej rozwiązania bez uiszczenia na rzecz podatnika jakiegokolwiek wynagrodzenia,
  • w przypadku naruszenia przez podatnika innych postanowień umowy (np. wykorzystania dla własnych celów poufnych informacji w ciągu 5 lat od umowy) podatnik jest obciążony ryzykiem zapłaty kary pieniężnej na rzecz spółki,
  • w przypadku naruszenia postanowień współpracy spółce przysługuje prawo dochodzenia odszkodowania,
  • w celu wykonywania przedmiotowych czynności podatnik ponosi szereg kosztów, przy czym na podstawie umowy jedynie zaakceptowana odrębnie przez spółkę część tych wydatków jest finansowana przez spółkę,
  • podatnik ponosi ryzyko wynikające z odpowiedzialności wobec osób trzecich, jeśli osoby te uznają, że poprzez wykonywanie czynności przez podatnika ich interesy zostały naruszone (tak może być w przypadku, gdyby dzieło podatnika miało znamiona plagiatu).
    Wynika to z faktu, że umowa nie zawiera żadnych postanowień ograniczających odpowiedzialność podatnika wobec osób trzecich, ani przenoszących taką odpowiedzialność na spółkę.

Jak wynika ze złożonego wniosku w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Pan "X" wystąpił do Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu wydania opinii w kwestii właściwego grupowania statystycznego. Zgodnie z otrzymaną w dniu 18 sierpnia 2005 r. opinią powyższe usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu: PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".

Podatnik we wniosku zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy wykonywane przez podatnika usługi są zwolnione przedmiotowo z podatku VAT ?

Zdaniem podatnika, w przedstawionym powyżej stanie faktycznym usługi wykonywane przez podatnika powinny być traktowane jako zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem VAT.

Na poparcie tej tezy podatnik przedstawił poniższe argumenty:
- stosownie do poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT zwolnienie przedmiotowe z podatku VAT ma zastosowanie do usług objętych działem PKWiU 92 "Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem m.in. działalności agencji informacyjnych."

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy jako usługi zwolnione od podatku VAT wymienione zostały usługi o symbolu ex 92 tj. "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem: m.in. działalności agencji informacyjnych (pkt 6). ("ex" - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania).

Z przedłożonego przez Pana wniosku wynika, że powyższe usługi, które szczegółowo opisane zostały w pierwszej części wniosku sklasyfikowane zostały przez Urząd Statystyczny w Łodzi w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". Na dowód tego przedłożył Pan kserokopię opinii tegoż urzędu o zaklasyfikowaniu wyżej opisanych usług reporterski dziennikarskich do grupowania PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne".

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu informuje, że za prawidłową klasyfikację usług i towarów odpowiada jednostka świadcząca usługi i sprzedająca towary. Organem właściwym do wydawania opinii w sprawie zaklasyfikowania do odpowiedniego symbolu PKWiU danej usługi jest Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. Urząd Skarbowy nie jest organem właściwym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług i towarów, może jedynie potwierdzić zasadność stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy sprzedaży towarów i usług, zaklasyfikowanych do danego ugrupowania. Przyjmując, że wykonywane przez podatnika usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne"

- usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22 % na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi działalności agencji informacyjnych zostały wyłączone ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy VAT. Nie mieszczą się zatem w grupie ex 92, która to została objęta tym zwolnieniem, z uwzględnieniem wymienionych wyłączeń.

Jak już wspomniano wyżej, tutejszy organ nie ma kompetencji do zaklasyfikowania danych usług do odpowiednich symboli PKWiU. Dodać jednak należy, że występując z zapytaniem do Urzędu Statystycznego w Łodzi przedstawił Pan identyczny stan faktyczny jak we wniosku o udzielenie interpretacji co do zakresu i stosowania prawa podatkowego. Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi stwierdził, że wymienione w piśmie usługi reportersko - dziennikarskie w zakresie opracowania reportaży, felietonów, sprawozdań i komentarzy dziennikarskich, obejmujące m.in. opracowanie merytoryczne wszelkich potrzebnych materiałów, wybór i zestawienie materiałów informacyjnych, opracowanie dostarczonych materiałów informacyjnych oraz decydowanie o ostatecznej treści i formie audycji mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.40.10-00.00 "Usługi świadczone przez agencje informacyjne". PKWiU nie dokonuje rozróżnienia na działalność wykonywaną przez dziennikarza i działalność organizacji jakimi są agencje informacyjne o czym świadczy stanowisko Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Logiczny wniosek jest zatem taki, że w świetle klasyfikacji statystycznej, którą posługuje się ustawa VAT do działalności agencji informatycznych zalicza się zarówno działalność wyspecjalizowanych organizacji jak i osób fizycznych.

Ustawodawca w celu ustalenia stosownych stawek VAT posługuje się klasyfikacją statystyczną. Nie inaczej jest przy wyłączeniu zawartym w pkt 6 poz.11 załącznik nr 4.

Jak Pan słusznie wnosi wyłączenie działalności agencji informacyjnych powoływane jest w ustawie jeszcze trzykrotnie: tj. w punkcie 2 poz. 151 załącznika nr 3, w punkcie 2 poz. 155 załącznika nr 3, w punkcie 2 poz. 12 załącznika nr 4. Oznacza to, że działalność agencji informacyjnych ma miejsce przy różnego typu usługach m.in. przy usługach związanych z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem (poz. 11 załącznika nr 4), usługach radia i telewizji kablowej (poz. 151 załącznika nr 3), usługach radia i telewizji innych niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4), usługach publicznych radia i telewizji (poz. 12 załącznika nr 4). Wyłączenie działalności agencji informacyjnych przewidziane w ww. załącznikach oznacza, że działalność agencji informacyjnych została wyłączona ze zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT z jakiego korzystają usługi publiczne radia i telewizji oraz, że działalność agencji informacyjnych została wyłączona z opodatkowania stawką 7 %, jaką zostały objęte usługi radia i telewizji kablowej oraz usługi radia i telewizji inne niż wymienione w poz. 12 załącznika nr 4. Powyższe świadczy o tym, że pozostałe usługi agencji informacyjnych podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 22%.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj