Interpretacja Urzędu Celnego w Krakowie
351000-RPA-91103-25-5/05
z 30 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
351000-RPA-91103-25-5/05
Data
2005.08.30



Autor
Urząd Celny w Krakowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zawieszenie poboru akcyzy


Pytanie podatnika
Jaki powinien być prawidłowy obieg dokumentów, tj. administracyjny dokument towarzyszący, faktura, oświadczenie uprawnionego nabywcy o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i dalszej sprzedaży tych wyrobów uprawnionemu nabywcy do celów objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie działając na podstawie art.14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 11 lipca 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego (data wpływu do tut. Urzędu: 13 lipca 2005 roku) uzupełnionym pismami z dnia 25 lipca 2005 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 29 lipca.2005 roku), z dnia 3 sierpnia 2005 roku. (data wpływu do tut. Urzędu: 3 sierpnia 2005 roku), oraz z dnia 29 sierpnia 2005 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 29 sierpnia 2005 roku) - stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w części pytania czwartego dot. prawidłowego obiegu dokumentów tj. administracyjny dokument towarzyszący, faktury, oświadczenie uprawnionego nabywcy o przeznaczeniu wyrób akcyzowych objętych zwolnieniem w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i dalszej sprzedaży tych wyrobów uprawnionemu nabywcy do celów objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego - jest nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

W dniu 13 lipca 2005 roku wpłynął do tut. Urzędu wniosek z dnia 11 lipca 2005 roku od w/w Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Następnie wniosek z dnia 11 lipca 2005 roku. został uzupełniony pismami z dnia 25 lipca 2005 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 29 lipca 2005 roku) i z dnia 3 sierpnia 2005 roku (data wpływu do tut. Urzędu: 3 sierpnia 2005 roku).

Z w/w pism wynika, iż Spółka zamierza prowadzić działalność handlową polegającą na pośrednictwie w kupnie - sprzedaży wyrobów akcyzowych w postaci benzyn specjalnych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.13-00.2. Spółka planuje dokonać zakupu w/w wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym zlokalizowanym na terytorium kraju członkowskiego Unii Europejskiej, następnie dokonać ich przemieszczenia do składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium kraju i odsprzedać je polskiemu podmiotowi uprawnionemu do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego. W/w wyroby akcyzowe przemieszczane będą pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Spółka zawrze bowiem stosowaną umowę na podstawie prawa cywilnego ze składem podatkowym zlokalizowanym na terytorium kraju celem magazynowania tam nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych w postaci benzyn specjalnych. Podatnik wyjaśnił, iż zarówno Spółka jak i polski podmiot, któremu zostaną sprzedane przez Spółkę wyroby akcyzowe nie posiadają statusu składu podatkowego ani statusu zarejestrowanego handlowca. Ponadto podatnik wyjaśnił, iż podmiot dokonujący od Spółki zakupu przedmiotowych wyrobów akcyzowych jest podmiotem zwolnionym od podatku akcyzowego z uwagi na fakt, iż gdyż każdorazowo składa Spółce oświadczenie, że zakupione wyroby akcyzowe zostaną zużyte do innych celów niż napędowe, opałowe, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, oraz że nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży. W/w wyroby akcyzowe będą przemieszczane pomiędzy składami podatkowymi, magazynowane w nich oraz odsprzedawane i dostarczane do odbiorcy wyłącznie w oryginalnym opakowaniu jednostkowym. Podatnik wyjaśnił również, iż opakowanie jednostkowe w przedmiotowej sprawie to kontener intermodalny o pojemności od 25 do 26 ton (cysterna podobna do samochodowej ale w ramie stalowej co pomaga Spółce transportować " opakowanie" na platformie samochodowej i pociągowej). Opakowanie jest napełniane i zamykane (plombowane) w rafinerii producenta , a otwierane ( poprzez zerwanie plomby) jest dopiero u finalnego odbiorcy.

Pytanie podatnika dotyczy prawidłowego obiegu dokumentów tj. administracyjny dokument towarzyszący, faktury, oświadczenie uprawnionego nabywcy o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i dalszej sprzedaży tych wyrobów uprawnionemu nabywcy do celów objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego.Zdaniem podatnika w przedstawionym stanie faktycznym Spółka powinna otrzymać fakturę zakupu przedmiotowych wyrobów akcyzowych wystawioną przez pierwszy skład podatkowy i to ona powinna wystawić fakturę sprzedaży tych wyrobów uprawnionemu nabywcy. Natomiast administracyjny dokument towarzyszący przekazywany powinien być pomiędzy składami podatkowymi. Ponadto zdaniem podatnika nie musi on składać żadnych dokumentów oraz deklaracji podatkowych właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, iż w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.257 ze zmianami.) opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego i sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Jednakże zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Zdaniem tut. Organu przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest podmiot nie posiadający składu podatkowego, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczanie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi. W związku z powyższym administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej i dokonującą wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na odbiorcę wyrobów akcyzowych zharmonizowanych prowadzącego skład podatkowy czyli w tym konkretnym przypadku na usługowy skład podatkowy, z którym Spółka zawrze stosowną umowę na podstawie prawa cywilnego celem korzystania z tego składu. Wówczas wyroby akcyzowe zharmonizowane dostarczane ze składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium kraju członkowskiego Unii Europejskiej do usługowego składu podatkowego zlokalizowanego na terytorium kraju, z którym Spółka zawrze stosowną umowę wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym korzystać będą z procedury zawieszenia poboru akcyzy.Ponadto zdaniem Naczelnika tut. Urzędu warunkiem korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest warunek bezpośredniego przemieszczania tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym. Natomiast bez znaczenia jest fakt, czy transakcja handlowa dot. sprzedaży wyrobów akcyzowych zharmonizowanych odbywać się będzie bezpośrednio pomiędzy składami podatkowymi czy też nie.

Stosownie do przepisu § 16 ust. 5 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do nabycia wewnątrzwspólnotowego, jeżeli importer oraz podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienie otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu w świetle powyższego stwierdzić należy, iż uprawniony nabywca powinien składać oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów sprzedawcy tych wyrobów czyli w przedmiotowej sprawie Spółce, która ma obowiązek przekazać do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienie otrzymanych oświadczeń, natomiast same oświadczenia powinny być przechowywane w Spółce i być dostępne w celu kontroli. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka będzie sprzedawała w/w wyroby akcyzowe nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionych od akcyzy wyrobów i tym samym zdaniem tut. Organu Spółka nie powinna wykazywać w fakturze sprzedaży podatku akcyzowego. Jednakże podkreślić należy, iż szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania uregulowane zostały w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 95, poz.798).

W myśl przepisu § 2 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zmianami) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego odbiorcą jest skład podatkowy oraz zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W przedmiotowej sprawie administracyjne dokumenty towarzyszące powinny być wystawiane na podmiot prowadzący usługowy skład podatkowy, do którego przemieszczone zostaną wyroby akcyzowe zharmonizowane w postaci benzyn specjalnych.

Stosownie do przepisu § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 roku w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez odbiorcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy czyli w tym konkretnym przypadku usługowy skład podatkowy:
1) karta 2 administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest pozostawiana u odbiorcy i dołączona do prowadzonej ewidencji, o której mowa w § 6;
2) karta 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, po potwierdzeniu prawidłowości odpowiednich wpisów przez odbiorcę i opieczętowaniu pieczęcią urzędową przez właściwego dla odbiorcy naczelnika urzędu celnego lub pracownika szczególnego nadzoru podatkowego; dodatkowo oryginał karty 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego jest przekazywany do wysyłającego najpóźniej w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczono wyroby akcyzowe zharmonizowane;
3) karta 4 jest niezwłocznie przekazywana właściwemu dla odbiorcy naczelnikowi urzędu celnego.

Zdaniem Spółki nie musi ona składać żadnych dokumentów oraz deklaracji podatkowych w urzędzie celnym.

W myśl przepisu § 16 ust. 5 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do nabycia wewnątrzwspólnotowego, jeżeli importer oraz podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienie otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli. Zatem stosownie do powyżej powołanego przepisu obowiązującego prawa stanowisko podatnika w tej kwestii nie jest prawidłowe.

Końcowo Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art.14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast stosownie do art.14b § 2 cyt. ustawy udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art.14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj