Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D2/443-100/05
z 6 lutego 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D2/443-100/05
Data
2006.02.06
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
agencja pośrednictwa pracy
stawki podatku
Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT powinna zastosować Spółka wystawiając faktury sprzedażowe w przypadku świadczenia usług agencji pośrednictwa pracy na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność lub osób prawnych mających siedzibę na terenie Wspólnoty?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 13.12.2005 r. wpłynął wniosek spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony w dniu 01.02.2006 r. Przedstawiono następujący stan faktyczny: Postawiono pytanie: jaką stawkę podatku VAT powinna zastosować Spółka wystawiając faktury sprzedażowe w przypadku świadczenia usług agencji pośrednictwa pracy na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność lub osób prawnych mających siedzibę na terenie Wspólnoty? i zajęto następujące stanowisko: Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zmianami) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego w Lublinie na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następująco: W przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów z innych państw Wspólnoty istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia usługi zależeć będzie, czy świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju, czy w innym państwie członkowskim. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2- 6 i art. 28. Ust. 3 przytaczanego artykułu przewiduje, że w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 są świadczone na rzecz: W przypadku świadczenia omawianych usług na rzecz kontrahenta ze Wspólnoty, opodatkowanie w miejscu siedziby, prowadzenia działalności lub zamieszkania usługobiorcy następuje jedynie wówczas, gdy nabywca posiada status podatnika z kraju innego niż usługodawca. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że sp. z o.o. jest wpisana do rejestru agencji zatrudnienia jako agencja pracy tymczasowej i zamierza świadczyć usługi agencji pośrednictwa pracy o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 11 na terenie Wspólnoty, na rzecz kontrahenta mającego status podatnika w tej sytuacji miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku tych miejsc, stały adres lub miejsce zamieszkania. W takim przypadku usługi nie będą podlegały opodatkowaniu w kraju, ale ten fakt nie zwalnia usługodawcy (zidentyfikowanego jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce) od obowiązku wystawienia faktury VAT, o czym stanowi przepis art. 106 ust. 1 i 2 omawianej ustawy o VAT. Stosownie do § 27 ust. 1- 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 sprost. 10.06.2005 r. Dz.U. nr 102, poz. 860) faktury te wystawiane są na zasadach określonych w § 8, § 11-23 i § 26 rozporządzenia, z tym, że - nie zawierają one danych określonych w § 9 w zakresie stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast powinny zawierać numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usług. Natomiast w sytuacji gdy przedmiotowe usługi będą świadczone na rzecz podmiotu posiadającego siedzibę bądź miejsce zamieszkania na terenie Wspólnoty, jednakże nie mającego statusu podatnika podatku od wartości dodanej, to miejscem świadczenia tychże usług będzie zgodnie z powołanym art. 27 ust. 1 ustawy o VAT terytorium kraju . W konsekwencji świadczone przez podatnika usługi będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. W związku z powyższym spółka będzie obowiązana z tytułu świadczenia tych usług naliczyć podatek od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT w wysokości 22 %. Fakturę VAT wystawia się w tym przypadku na zasadach ogólnych określonych w art. 106 ustawy oraz w przepisach wymienionego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. Pouczenie Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.