Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-SN-ZH-9110-109/05/IK
z 21 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-SN-ZH-9110-109/05/IK
Data
2005.12.21



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
atest
olej napędowy
olej opałowy


Pytanie podatnika
"Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym zasadne jest twierdzenie, iż wobec braku stosowania procedury zawieszenia akcyzy przy imporcie olejów napędowych i opałowych do celów żeglugi( zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie ),wyroby te nie podlegają rygorom szczególnego nadzoru podatkowego?"."Czy prawidłowy jest pogląd ,iż przy wysyłce zaimportowanych olejów napędowych i opałowych do celów żeglugi (zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie ) podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia dokumentu przewozu oraz atestu ,o którym mowa w § 31 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego?.""Czy zasadne jest twierdzenie ,iż w przypadku dalszej odsprzedaży zaimportowanych olejów napędowych i opałowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów żeglugi ,podatnik jest zobowiązany wyłącznie do wystawienia kwitu bunkrowego?".


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a - ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja Podatkowa tekst jednolity z 2005r (Dz. U. Nr 8, poz.60 z późn.zm.),

- oceniam stanowisko zawarte w Państwa wniosku z dnia 26.09.2005r.(wpływ 10.10.2005r.) - jako prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26.09.2005r.(wpływ do kancelarii Urzędu Celnego w Szczecinie 10.10.2005r.) Spółka XX, zwróciła się z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym zawarto pytania: " Czy w obecnie obowiązującym stanie prawnym zasadne jest twierdzenie, iż wobec braku stosowania procedury zawieszenia akcyzy przy imporcie olejów napędowych i opałowych do celów żeglugi( zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie ),wyroby te nie podlegają rygorom szczególnego nadzoru podatkowego?"."Czy prawidłowy jest pogląd ,iż przy wysyłce zaimportowanych olejów napędowych i opałowych do celów żeglugi (zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie ) podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia dokumentu przewozu oraz atestu ,o którym mowa w § 31 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego?.""Czy zasadne jest twierdzenie ,iż w przypadku dalszej odsprzedaży zaimportowanych olejów napędowych i opałowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów żeglugi ,podatnik jest zobowiązany wyłącznie do wystawienia kwitu bunkrowego?".

W przedstawionym przez Państwa stanowisku w sprawie wskazano, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy nie znajduje zastosowania w stosunku do importowanych olejów napędowych i opałowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów żeglugi tym samym nie podlegają one rygorom szczególnego nadzoru podatkowego w konsekwencji przy wysyłce zaimportowanego oleju napędowego i opałowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów żeglugi nie wystawia się dokumentu przewozu oraz atestu, o którym mowa w § 31 ust.1 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego. Wobec powyższego podatnik jest zobowiązany wyłącznie do wystawienia kwitu bunkrowego a atest nie jest zaś dokumentem wystawianym tym przesyłkom ,którym towarzyszy kwit bunkrowy.

W związku u z powyższym wyjaśniam co następuje:

W dyspozycji § 4 ust.1 pkt 7 lit.h i lit.i rozporządzenia z dnia 07. kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65,poz.598 z późn.zm.)określono, że szczególnym nadzorem podatkowym są objęte oleje napędowe ,oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN od 2710 19 31 do 2710 19 49 oraz oleje opałowe ,gdzie indziej niesklasyfikowane ,oznaczone symbolem PKWiU 23.20.17,objęte kodami CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Tym samym, rygorom szczególnego nadzoru podatkowego nie podlegają wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy przy imporcie olejów napędowych i opałowych przeznaczonych do celów żeglugi. Rygor szczególnego nadzoru podatkowego dot. wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z tym, że zaimportowany olej napędowy i opałowy zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów żeglugi nie podlega rygorom szczególnego nadzoru podatkowego, obrót w/w towarem ,nie podlega zasadom ,które musi stosować podmiot dokonujący odprawy przesyłki podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemua mianowicie podmiot dokonujący odprawy przesyłki nie wystawia atestu na zabarwiony olejopałowy i napędowy zgodnie z art.66 ust.2 ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 29,poz.257 z późn.zm.) sprowadzony poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przedmiotowej przesyłce nie towarzyszy także dokument przewozu .Dokument ten ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do wyrobów akcyzowych ,które podlegają rygorom szczególnego nadzoru podatkowego.

Podsumowując przesyłce przy dalszej odsprzedaży zaimportowanego oleju napędowego i opałowego zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie nie będzie towarzyszył atest i dokument przewozu a jedynie kwit bunkrowy sporządzany w związku z dostawą wyrobuna jednostkę pływającą .Z dyspozycji ustawy o podatku akcyzowym i wydanym na jego podstawie rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U.Nr 97,poz.966 z późn.zm.) warunkiem uzyskania zwolnienia jest m.in. uzyskanie od podmiotu posiadającego jednostkę pływającą nabywającego paliwo oświadczenia o przeznaczeniu wyrobu do celów żeglugi. Przedmiotowe oświadczenie zgodnie z § 8 ust.9 w/w rozporządzenia może być złożone w szczególności na kwicie bunkrowym wystawianym związku z dostawą paliwa na jednostkę pływającą i powinno zawierać w treści na podstawie przepisu § 8 ust.10 co najmniej :
1) numer dokumentu,
2) datę dostawy,
3) miejsce dostawy,
4) nazwę zaopatrywanej jednostki pływającej,
5) dane identyfikacyjne środka transportu ,którym dokonano dostawy,
6) rodzaj dostarczanych wyrobów ,
7) ilość dostarczanych wyrobów,
8) podpis osoby dostarczającej wyroby w imieniu dostawcy,
9) podpis osoby przyjmującej wyroby w imieniu podmiotu posiadającego jednostkę pływającą.
Dlatego też kwit bunkrowy z punktu widzenia w/w przepisów jest wystarczający.

Ponadto należy zauważyć, że zmiany do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U Nr 65,poz.598) ogłoszone w (Dz.U. Nr 96,poz.811), które weszły w życie z dniem 17.06.2005r.dot. m.in. kwestii objęcia szczególnym nadzorem podatkowym - olejów opałowych i napędowych, w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz barwnika - § 4 ust.2 pkt 1 , których dodatek określają przepisy wydane na podstawie art. 66 ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz.U .Nr 29,poz.257 z późn.zm.) tj. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych do celów kontroli obrotu (Dz.U.Nr 96,poz.815),w którym w § 1 ust.1 wskazano, iż olej napędowy wykorzystywany do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie)- podlega znakowaniu znacznikiem Solvent Yellow 124 i barwieniu - substancją typu Solvent Blue 35.

Wobec powyższego w związku z importem paliwa silnikowego przeznaczonego do celów żeglugi należy zwrócić uwagę na § 32 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 07 kwietnia 2004r.w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65,poz.598 z późn. zm.).
W § 32 ust.1 określono, że - oleje opałowe i napędowe ,będące przedmiotem obrotu handlowego, są badane w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz barwnika, w tym celu pobierane są próby oleju napędowego do badania - § 32 ust.2 ,pod kątem sprawdzenia zgodności z przyjętym zgłoszeniem celnym.
W § 32 ust.3 wskazano, że badanie próbek jest dokonywane przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego lub, na wniosek właściwego naczelnika urzędu celnegoalbo podmiotu ,przez akredytowane laboratorium właściwe dla tego rodzaju analiz.
Z czynności badania sporządza się protokół co najmniej w dwóch egzemplarzach ,z którychjeden otrzymuje podmiot.

Mając powyższe na uwadze - postanawiam jak w sentencji.

Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego i prawnego na dzień 21.12.2005r.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organ podatkowy i organa kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art.236 § 1 pkt. 1, art.239 - ustawy Ordynacja Podatkowa).

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie(art. 222 ustawy Ordynacja Podatkowa).

W przypadku wnoszenia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaczkach w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj