Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPF/415/81a/05/PP/4
z 22 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPF/415/81a/05/PP/4
Data
2005.09.22



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
objęcie (nabycie) akcji
przychody ze stosunku pracy


Pytanie podatnika
Czy opisany program Akcji Pracowniczych, w ramach Publicznej Oferty zamkniętej, spełnia zasady zawarte w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym opisana różnica (pomiędzy ceną nabycia 13,98 a ceną sprzedaży 5,00) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w momencie nabycia akcji"?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. "Czy opisany program Akcji Pracowniczych, w ramach Publicznej Ofert zamkniętej, spełnia zasady zawarte w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym opisana różnica (pomiędzy ceną nabycia 13,98 z ceną sprzedaży 5,00) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w momencie nabycia akcji?" Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie


P O S T A N A W I A


- uznać stanowisko Strony za prawidłowe


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego przez Spółkę we wniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie 2004-2005 Spółka prowadziła proces upublicznienia. W ramach tego procesu Zarząd Spółki przygotował dla obecnych i byłych pracowników Spółki możliwość uczestniczenia w procesie upublicznienia, w ramach Akcji Pracowniczych (Publiczna Oferta Zamknięta).
W celu realizacji Akcji Pracowniczych Spółka nabyła xxx sztuk akcji własnych po cenie 13,98 zł za sztukę. Następnie zaoferowała je osobom uprawnionym po cenie nominalnej 5 zł za sztukę. Zapisy osób uprawnionych na akcje Spółki przyjmowane były w okresie 2005r. Różnica pomiędzy ceną nabycia (13,98 zł) a ceną sprzedaży (5,00 zł.), została pokryta przez Spółkę z kapitału rezerwowego, utworzonego na ten cel uchwałą podjętą na NWZA.
Osobami uprawnionymi do nabycia akcji są obecni oraz byli pracownicy, spełniający warunki określone w zasadach zaoferowania akcji własnych Spółki pracownikom i byłym pracownikom Spółki, przyjętych uchwałą Rady Nadzorczej Spółki.

Zdaniem Spółki, w sytuacji gdy odkupiła ona akcje własne, a następnie sprzedała je po cenie preferencyjnej (niższej od rynkowej), nabywcy tych akcji otrzymują od Spółki świadczenie częściowo odpłatne. Jest to przychód podatkowy nabywców. Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami podatkowymi są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przychód podatkowy powstaje również w przypadku świadczeń częściowo odpłatnych (art. 11 ust. 2b ustawy o pdof). Wartość pieniężną takiego świadczenia stanowi różnica pomiędzy ceną rynkową a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 12 ust. 2a pkt 4 oraz ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W tym przypadku - zdaniem Spółki - opisany program Akcji Pracowniczych nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wartość dopłat dokonywanych przez pracodawcę do nabywanych przez pracowników akcji stanowi zatem przychód pracowników ze stosunku pracy. Przychód ten powstaje w dacie nabycia akcji po preferencyjnej cenie. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 w/w ustawy przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wartość tego przychodu należy określić wg zasad wymienionych w art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Art. 24 ust. 11 w/w ustawy stanowi, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

    W ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu opisany program Akcji Pracowniczych nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 24 ust. 11. Przepis ten dotyczy wyłącznie:
  • nabycia akcji poprzez ich objęcie (np. w podwyższonym kapitale);
  • nabycia akcji od spółki, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione (tj od tzw. subemitenta usługowego, o którym mowa w art. 77 ust 5 ustawy z dnia 21.08.1997r. - prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi /Dz. U. z 2005r. Nr 111, poz. 937 z późn. zm./).
    W przedmiotowej sprawie nie występuje żadna z powyższych sytuacji.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznego stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj