Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kartuzach
PP/443-P63/05/DW
z 21 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-P63/05/DW
Data
2005.10.21
Autor
Urząd Skarbowy w Kartuzach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Opodatkowanie przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną --> Towary własnej produkcji
Słowa kluczowe
obowiązki spadkobierców
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
remanent likwidacyjny
spis z natury
Pytanie podatnika
Czy następca prawny po zmarłym, który prowadził działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług międzynarodowego transportu drogowego samochodami uniwersalnymi może kontynuować działalność.?
Zdaniem podatnika w powyższej sytuacji nie stosuje się przepisu art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:
po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.08.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 02.09.2005 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego po zmarłym przedsiębiorcy stwierdza ze stanowisko przedstawione w w/wym. wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. UZASADNIENIE W dniu 29.08.2005 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 02.09.2005 r.) Pani .... złożyła w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Pani ... jest następcą prawnym po zmarłym mężu, który prowadził działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług międzynarodowego transportu drogowego samochodami uniwersalnymi. Dnia 26.05.2005 r. mąż zmarł, a prowadzoną działalność gospodarczą kontynuuje spadkobierca. Zdaniem podatnika w powyższej sytuacji nie stosuje się przepisu art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 , poz. 535 z późn. zm.), jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT. W myśl ust. 7 wymienionego wyżej przepisu zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika na formularzu VAT-Z dokonuje jego następca prawny. Natomiast na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 2 opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego. Zatem mając na uwadze w/wym. przepisy stwierdzić należy, iż w związku ze śmiercią podatnika prowadzącego jednoosobowo działalność gospodarczą, następca prawny ma obowiązek dokonania zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika na formularzu VAT-Z. Natomiast nie ma obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 oraz nie ma obowiązku odprowadzania podatku należnego z tego tytułu, gdyż obowiązek sporządzenia spisu z natury nie powstał za życia podatnika prowadzącego działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 97 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60) spadkobiercy podatnika przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Do odpowiedzialności spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy stosuje się przepisy kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe. Mając na uwadze powyższe tut. Organ podatkowy postanowił jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.