Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-89/162/06/MC
z 24 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-89/162/06/MC
Data
2006.05.24



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
administrowanie bazami danych
cel wydatku
dokumentowanie wydatków
dostarczanie
informacja
katalog
koszty uzyskania przychodów
materiały reklamowe
nagrody
oferta
premia
programy
promocja
przychód
rabaty
sprzedaż
upusty cenowe
usługi pocztowe
usługi projektowe
usługi telekomunikacyjne
zgłoszenie
zniżka


Pytanie podatnika
Czy są w całości kosztem uzyskania przychodu wydatki związane z organizacją i prowadzeniem programu przeznaczonego dla klientów dokonujących zakupów w sklepach Spółki, mającego na celu nagradzanie uczestników nabywających towary objęte programem kuponami uprawniającymi do uzyskania rabatu oraz informowanie ich o bieżących promocjach i wyprzedażach?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 9 marca 2006 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 17 marca 2006 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Spółki za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka X jest organizatorem programu "Club X" (w dalszej części zwany "programem"). Program jest przeznaczony dla klientów dokonujących zakupów w sklepach X i ma na celu nagradzanie uczestników nabywających towary objęte programem oraz przekazywanie im informacji o bieżących promocjach i wyprzedażach. Warunkami przystąpienia do programu są: dokonanie zakupu towarów w sklepach X na kwotę wynoszącą jednorazowo przynajmniej 400 PLN oraz złożenie podpisanego formularza zgłoszeniowego, zawierającego dane osobowe klienta. Uczestnikom programu Spółka wydaje kupony uprawniające do uzyskania rabatu, który jest formą obniżenia ceny towaru. W ramach programu Spółka przyznaje uczestnikom programu kupony rabatowe uprawniające do co najmniej 10% zniżki na zakupy w sklepach X. Ponadto uczestnicy, którzy w formularzu zgłoszeniowym podali dokładną własną datę urodzenia, otrzymują drogą pocztową upust cenowy w postaci kuponu urodzinowego uprawniającego do jednorazowej zniżki na dowolny oferowany towar w sklepach X. Poza opisanymi powyżej przywilejami uczestnicy otrzymują kupony okazjonalne ze specjalną zniżką, np. z okazji Dnia Kobiet, zaproszenia na imprezy organizowane przez Spółkę, a także katalogi z aktualnymi trendami i nowościami w sieci sklepów X.

W celu realizacji programu Spółka ponosi wydatki na nabycie:

- usług wprowadzania danych osobowych z formularzy wypełnianych przez uczestników programu oraz usług polegających na prowadzeniu infolinii;

- usług telekomunikacyjnych związanych z prowadzeniem infolinii;

- usług polegających na prowadzeniu bazy danych adresowych uczestników programu;

- usług projektowania materiałów graficznych;

- usług związanych z obsługą przesyłek (pakowanie, adresowanie, dostarczanie na pocztę);

- usług pocztowych związanych z przesyłkami dla uczestników programu;

- ulotek, balonów i innych materiałów związanych z dekoracją sklepu w związku z realizacją programu;

- innych towarów i usług związanych z prowadzeniem programu.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Spółka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego wyżej wymienione oraz inne podobne wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją i prowadzeniem opisanego programu stanowią w całości koszty uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanej sytuacji nie ma wątpliwości, że wszelkie ponoszone przez Spółkę wydatki w celu przygotowania, organizacji i prowadzenia programu mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów oferowanych w sieciach sklepów X. Z punktu widzenia Spółki program jest jedną z form oferowania klientom produktów po obniżonych (o wartość wskazaną na kuponie) cenach, zaś z punktu widzenia nabywców daje możliwość skorzystania z promocyjnej oferty zakupów. Funkcjonowanie programu ma również na celu informowanie jak największej ilości stałych i potencjalnych klientów X o możliwości zakupu towarów po preferencyjnych cenach, o bieżących promocjach i wyprzedażach oraz aktualnej ofercie. Wszelkie wydatki związane z realizacją programu, o których mowa, pozostają w ścisłym związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i niewątpliwie są ponoszone w celu zwiększenia przychodów. Biorąc pod uwagę, że żaden z wydatków wymienionych w punkcie 1 niniejszego wniosku (oraz żaden wydatek związany z organizacją programu podobnego do "Club X") nie został wymieniony w art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka ma prawo traktować te wydatki w całości jako koszt uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami, potwierdzając stanowisko Spółki, informuje, co następuje:

Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej updop - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu muszą zostać spełnione następujące warunki:

- wydatek został poniesiony przez podatnika,

- jest definitywny (rzeczywisty),

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- został poniesiony w celu uzyskania przychodu lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany.

W opisanym stanie faktycznym Spółka X, w celu zwiększenia sprzedaży produktów oferowanych w sklepach swojej sieci, zorganizowała program "Club X", w trakcie którego zakup towarów na odpowiednią kwotę oraz wypełnienie formularza zgłoszeniowego, zawierającego dane osobowe klienta, premiowane są kuponami uprawniającymi do uzyskania rabatu przy następnym zakupie oraz otrzymywania drogą pocztową określonych upustów cenowych w postaci kuponów. Organizacja programu oznacza dla Spółki poniesienie określonych wydatków, przede wszystkim związanych z: wprowadzaniem danych osobowych z formularzy wypełnianych przez uczestników programu, prowadzeniem infolinii oraz usługą telekomunikacyjną z nią związaną, prowadzeniem bazy danych adresowych uczestników programu, projektowaniem usług graficznych, obsługą przesyłek do uczestników programu, usługami pocztowymi związanymi z tymi przesyłkami, dekoracją sklepu w związku z prowadzoną akcją oraz inne podobne związane z prowadzeniem programu "Club X". Z wniosku wynika, że istotą programu i celem Spółki jest zwiększenie sprzedaży produktów oraz informowanie jak największej ilości stałych i potencjalnych klientów Spółki o możliwości zakupu towarów po preferencyjnych cenach, o bieżących promocjach, wyprzedażach i aktualnej ofercie.

Działania promocyjne mają na celu zwiększenie sprzedaży, można zatem uznać, że poniesiony z tego tytułu koszt będzie miał wpływ na osiągnięte przychody. Zasadne zatem jest stwierdzenie, że wydatki poniesione przez Spółkę w związku z zorganizowaniem programu "Club X":

- poniesione zostały w celu uzyskania przychodu, zaś ich poniesienie ma racjonalny i gospodarczo uzasadniony cel,

- nie należą do kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym, wydatki przedstawione przez Spółkę w złożonym wniosku, poniesione na zorganizowanie programu "Club X", jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami uzyskiwanymi ze sprzedaży, oraz nie ujęte w przepisie art. 16 ust. 1 updop jako wydatki nie uznawane za koszty uzyskania przychodu, mogą zostać w całości uznane za koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zauważa, że Spółka zobowiązana jest do prawidłowego udokumentowania przedmiotowych wydatków związanych z organizowaną promocją.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zostanie udzielona odrębnym postanowieniem.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 tej ustawy.

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 PLN (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253 poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj