Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubaniu
PP/443-6/06/1
z 10 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-6/06/1
Data
2006.05.10



Autor
Urząd Skarbowy w Lubaniu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
limit obrotu
obowiązek ewidencyjny
osoby fizyczne
samochód służbowy
składnik majątkowy
sprzedaż krajowa
sprzedaż majątku
sprzedaż środków trwałych
zwolnienie z obowiązku instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Wpływ sprzedaży samochodu, będącego środkiem trwałym firmy, osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na wysokość limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzedu Skarbowego w Lubaniu stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 8.02.2006 r., który wpłynął w dniu 13.02.2006 r., uzupełnionym w dniach 22.02.2006 r. i 28.04.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidulanej sprawie dotyczącej wpływu sprzedaży samochodu, będącego środkiem trwałym firmy, na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na wysokość limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu wpłynął wniosek podatnika z dnia 08.02.2006 r., uzupełniony w dniach 22.02.2006 r. i 28.04.2006 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej wpływu sprzedaży samochodu, będącego środkiem trwałym firmy, dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na wysokość limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z treści przedmiotowego wniosku wynika, że strona prowadzi działalność gospodarczą od 1992 roku - usługi w zakresie pomocy drogowej, jest podatkiem podatku od towarów i usług oraz rozlicza się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych. Część swoich dochodów wykonuje na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W najbliższym czasie zamierza sprzedać jeden z samochodów zaewidencjonowanych w ewidencji środków trwałych.

Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy przychód osiągnięty ze sprzedaży dla osoby fizycznej nieprowadzacej działalności gospodarczej samochodu, będącego środkiem trwałym firmy, wchodzi do limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Podatnika obrót ze sprzedaży środka trwałego jest czynnością jednorazową i nie powinien być łączony z innymi obrotami na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zatem wielkość tego obrotu nie powinna mieć wpływu na zwolnienie podmiotowe, czyli kwota z tytułu sprzedaży samochodu nie powinna być wliczana do limitu 40.000 zł obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

Oceniając przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko strony, tut. organ podatkowy stwierdza, co następuje.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących nakłada na podatników podatku od towarów i usług przepis art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z jego treścią podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych obowiązani są prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W związku z tym przepisem, każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem, zdaniem tut. organu podatkowego, w przypadku sprzedaży środka trwałego, będącego środkiem trwałym firmy, na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności fizycznej będzie miał zastosowanie art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przedmiotem odpłatnej dostawy jest towar (art. 2 pkt 6 tej ustawy).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, wg którego do ustalenia limitu obrotu obligującego do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie należy wliczać obrotu ze sprzedaży przedmiotowego samochodu, jako czynności jednorazowej - jest nieprawidłowe.

Informacyjnie podajemy, iż szczegółowe zasady dotyczące obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących na dzień złożenia wniosku, a w szczególności zwolnienia z tego obowiązku podatników prowadzących działalność określoną w powołanym wyżej art. 111 ust. 1 ustawy, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.).

Rozporządzeniem z dnia 6 grudnia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 242, poz. 2043) został wprowadzony m. in. § 3a ust. 1 pkt 3, zgodnie z którym, zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w okresie od dnia 1 stycznia 2006 r. do dnia 31 marca 2006 r., podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6. Zwolnienie to, na podstawie § 3a ust. 6 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z dnia 23 grudnia 2004 r., traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym kwartale 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
Na dzień wydania niniejszego postanowienia przepisy § 3 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375), obowiązującego od dnia 01.04.2006 r. - do dnia 31 grudnia 2006 r., są analogiczne jak powołane wyżej przepisy § 3a ust. 1 pkt 3 i ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, ul. Wzgórze Kościuszki 2, 58-500 Jelenia Góra za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu 59-800 Lubań, ul. Stara 1, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj