Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wieliczce
PR415/28/06
z 23 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PR415/28/06
Data
2006.05.23



Autor
Urząd Skarbowy w Wieliczce


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
księgowanie kosztów
modernizacja
remonty
ulepszenie


Pytanie podatnika
Jak należy traktować remont hal w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: czy należy powiększyć wartość początkową obiektów o kwotę nakładów, które zostaną poniesione przy remoncie i amortyzować całość wg przyjętej stawki amortyzacyjnej?W jaki sposób należy podwyższać wartość początkową obiektów mając na uwadze, że prace wykonywane na obiektach będą trwać ok. 2 lat. Czy należy to zrobić na koniec każdego miesiąca czy zbiorczo na kwartału lub roku?
W jaki sposób należy wyceniać prace własnych pracowników w pracach na obiekcie, również traktować tą wartość jako wartość poniesionych nakładów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieliczce, działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity DZ. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.03.2006 r. (uzupełnionego w dniu 07.04.2006 r.)w sprawie interpretacji prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, uznaje stanowisko wyrażone we wniosku, w stosunku do pytań nr 3, 4 i 5 za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:
Pan jest przedsiębiorcą zajmującym się produkcją bram od 1997 r. Do grudnia 2005 r. produkcja odbywała się w halach magazynowych wynajmowanych od Gminnej Spółdzielni......
W grudniu 2005 r. użytkowane nieruchomości; 2 hale magazynowe oraz 2 działki gruntowe, zostały zakupione przez wnioskodawcę.Budynki wymagają remontu mającego na celu odtworzenie dobrego stanu budynków. Prace będą związane z poniesieniem określonych kosztów; w miarę posiadania środków będą wykonywane następujące roboty:
1. Konserwacja elementów stalowych konstrukcji budynku (czyszczenie, malowanie)
2. Wymiana pokrycia dachu (blacha)
3. Wymiana okien
4. Wymiana bram
5. Remont elewacji budynku
6. Remont posadzki
7. Remont ścian wewnętrznych – ocieplenie, malowanie, remont powierzchni ścian
Wymienione roboty wykonywane będą sposobem gospodarczym.

Wartość robót znacznie przekroczy kwotę 3.500 zł i będzie rozłożona na okres ok. 2 lat.
W czasie przeprowadzanych prac budynki będą użytkowane w całości, w obiektach odbywać się będzie produkcja, która w żaden sposób nie będzie przerywana czy wstrzymywana.
Wniosek o zamiarze przystąpienia do wykonania robót budowlanych został zgłoszony w Starostwie Powiatowym w W. i w/g uzyskanych tam informacji, w przypadku prac remontowych dokonywanych na obiektach nie zostanie wydana żadna decyzja, toteż nie ma obowiązku zgłaszania zakończenia prac budowlanych.
Wątpliwości podatnika polegają na tym czy można zakwalifikować wymienione prace do prac remontowych, oraz czy też ze względu na wartość tych prac należy je zaliczyć do ulepszenia środka trwałego i amortyzować.

Pytania podatnika:
Jak należy traktować remont hal w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
- czy należy powiększyć wartość początkową obiektów o kwotę nakładów, które zostaną poniesione przy remoncie i amortyzować całość wg przyjętej stawki amortyzacyjnej?W jaki sposób należy podwyższać wartość początkową obiektów mając na uwadze, że prace wykonywane na obiektach będą trwać ok.2 lat? Czy należy to zrobić na koniec każdego miesiąca czy zbiorczo na koniec kwartału lub roku?
W jaki sposób należy wyceniać prace własnych pracowników w/w pracach na obiekcie i również traktować tą wartość jako wartość poniesionych nakładów?
Stanowisko podatnika:
Podatnik uważa, że prace które zostaną dokonane na obiektach powinny powiększyć wartość początkową środków trwałych, natomiast wartość nakładów zbiorczo rejestrować w EŚT na koniec okresu jakim jest miesiąc lub kwartał. W przypadku gdy prace będą wykonywane sposobem gospodarczym należy wycenić prace pracowników i traktować tą wartość również jako wartość zwiększającą wartość początkową środków trwałych.

OCENA STANOWISKA PYTAJĄCEGO:
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z 2000 r., Dz. U. nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Na podstawie art. 22 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o,z uwzględnieniem art. 23.W oparciu o art. 23 ust. 1 pkt 1c w/w ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczenia odpisów amortyzacyjnych.Zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy amortyzacji podlegają, stanowiące własności lub współwłasności podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do użytkowania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie użytkowania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art.23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W oparciu o art. 22g ust. 17 jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków,ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł.
Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Przepisy podatkowe nie podają definicji pojęcia ,,remont”, ,,modernizacja”, ,,konserwacja”, ,,ulepszenie”, zatem należy posiłkować się pojęciami innych gałęzi prawa.
W art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane (t. j. z 2003 r.Dz. U. nr 207, poz. 2016 ze zm.) zdefiniowano pojęcie remontu jako ,,wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Pojęcia modernizacji ustawa powyższa nie zawiera.

Dodatkowo można brać pod uwagę fakt, iż zgodnie z prawem budowlanym wykonywanie robót budowlanych polegających na:
- remoncie istniejących obiektów budowlanych i urządzeń budowlanych, z wyjątkiem obiektów wpisanych do rejestru zabytków
- docieplaniu budynków o wys. do 12 m nie wymagają pozwolenia na budowę (art. 29 ust. 2) a jedynie zgłoszenia wykonywania robót (art. 30 ust. 1 pkt 2).
W opisanym stanie faktycznym podatnik użytkuje na cele produkcyjne 2 budynki (hale), stanowiące środek trwały poddany amortyzacji.Zaplanowane prace remontowe będą prowadzone bez przerywania produkcji i nie wymagają one pozwolenia na budowę.
W świetle prawa budowlanego jest to remont obiektu budowlanego.Część planowanych prac to bieżąca konserwacja obiektów, która nie stanowi remontu a tym bardziej modernizacji.
Pojęcie modernizacji środka trwałego (w tym budynku) jest kategorią prawa podatkowego.
Wielkość nakładów nie jest cechą decydującą o zakwalifikowaniu wydatków do remontu lub modernizacji obiektu a czasokres prowadzenia prac zależy w tym wypadku od zasobności kieszeni inwestora.

Różnica między nakładami na remont, a nakładami na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że pierwsze z nich zmierzają do przywrócenia pierwotnego stanu technicznego i użytkowanego, a drugie powodują zmianę cech użytkowych.
Wymienione we wniosku prace w istotny sposób nie zmienią cech użytkowych budynków.Pojęcia modernizacji i remontu nie zawsze muszą się wykluczać. Jeżeli podczas remontu (odnowienia) budynku wymienia się istotne elementy na nowe, bardziej nowoczesne od wymienianych, co powoduje obniżenie kosztów eksploatacyjnych, poprawę jakości warunków w danym obiekcie i tym samym zwiększenie wartości użytkowej w porównaniu do wartości z dnia przyjęcia do używania, to wydatki te należy zaliczyć do ulepszenia tego środka trwałego.
Zgodnie z brzmieniem art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wzrost wartości mierzony ma być okresem używania, zdolnością wytwórczą, kosztami eksploatacji bądź innymi cechami, które uległy poprawie dzięki wykonanym pracom.
Ustawodawca nie określił w żaden sposób jak duża ma być zmiana parametrów technicznych aby wydatki na remont z użyciem nowych materiałów, mogły się stać wydatkami na modernizację.
Aby zadecydować o tym czy dany wydatek należy uznać za remont, czy ulepszenie środka trwałego trzeba dokonać precyzyjnych ustaleń faktycznych odnoszących się do tego środka trwałego i może to zrobić tylko podatnik (inwestor).
Wydatki na remont zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia bez względu na wielkość tych wydatków. Koszty wynagrodzenia własnych pracowników stanowią koszty uzyskania przychodów bez względu na to czy wykonują prace przy produkcji bram, czy też przy remoncie hali.

Reasumując powyższe orzeczono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swą moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie wiąże podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj