Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście
1449/2BV/443/2006/133/KA
z 27 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1449/2BV/443/2006/133/KA
Data
2006.03.27



Autor
Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność kulturalna
miejsce świadczenia usług
miejsce wykonywania czynności
odliczenie podatku od towarów i usług
teatr
usługi związane z kulturą
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu lub imporcie towarów i usług związanych ze świadczeniem usług (wystawianiem speklakli teatralnych) poza terytorium kraju?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na wniosek Teatru z dnia 27.12.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.12.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie w jakim wniosek dotyczył prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu lub imporcie towarów i usług związanych ze świadczeniem usług poza terytorium kraju, Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

W przedmiotowym podaniu Teatr podał informację, iż jest czynnym podatnikiem VAT, a w ramach swojej działalności świadczy usługi w zakresie kultury polegające na organizacji i wystawianiu spektakli teatralnych sprzedawanych w formie biletów a także za opłatą zryczałtowaną na rzecz agencji. Ponadto Teatr prowadzi sprzedaż programów i plakatów, wypożycza stroje, wynajmuje scenę wraz z nagłośnieniem i oświetleniem. W związku z licznymi wątpliwościami co do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Teatr zwrócił się z następującymi pytaniami:
1) Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przekazanie bezpłatnych biletów dla różnych instytucji, artystów i dziennikarzy związanych z działalnością kulturalną, które mają na celu propagowanie działalności kulturalnej, a także publikację recenzji dotyczących spektakli?
2) Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wyjazdowe spektakle, za które Teatr nie pobiera żadnych opłat z tytułu wstępu (opłata zryczałtowana i niezależna od ilości widzów) czy korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego jako usługi w zakresie kultury?
3) Czy możliwe jest wystawienie faktury VAT za takie usługi w rozbiciu na poszczególne części składowe (refakturowanie) według poniższej zasady:
- opłata zryczałtowana (dochód) teatru jako usługa opodatkowana stawką 7% VAT,
- refaktura kosztów związanych z honorariami autorskimi za przekazanie lub udzielenie licencji jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT?
4) Czy przy świadczeniu usług poza terytorium kraju Teatr zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu lub imporcie towarów i usług z nimi związanych?
5) Czy sprzedaż programów i plakatów związanych wyłącznie z granym przedstawieniem, zaliczana zgodnie z klasyfikacją statystyczną do grupowania PKWiU 92.32.10 "Usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych" należy opodatkować stawką 7% (na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, poz. 156) czy też traktować jako zwolnioną z podatku w oparciu o poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy?
6) Czy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wpłata dokonana przez firmę XXX na pokrycie kosztów organizacji spektaklu "YYY" tj. kosztów tantiem dla ZAiKSu, honorariów dla akustyka, strażaka, za dyżur dyrekcyjny?

W zakresie czwartego z wymienionych pytań Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko, iż Teatr ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, ponieważ w Polsce są one opodatkowane według stawki 7%.

W związku z wątpliwościami co do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku tut. organ podatkowy pismem z dnia 28.02.2006r. wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia podania poprzez:
- jednoznaczne wskazanie, w jakim grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieszczą się usługi będące przedmiotem zapytania;
- podanie informacji, na jakich zasadach odbywa się współpraca z agencjami i teatrami;
- podanie informacji, czy w odniesieniu do zakupów towarów i usług, o których mowa w przedmiotowym wniosku, związanych z wystawianiem spektakli poza terytorium Polski, występują okoliczności powodujące ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 3 - 7 lub art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z wniosku oraz odpowiedzi z dnia 07.03.2006r. wynika następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Teatr w oparciu o umowy zawarte z agencjami i teatrami świadczy usługi w zakresie spektakli wyjazdowych, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 92.31.21 "Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły piosenkarskie, zespoły muzyczne i orkiestry". Spektakle będące przedmiotem czwartego pytania wystawiane są poza granicami kraju, np. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie. Za taki spektakl wyjazdowy Teatr otrzymuje wynagrodzenie w formie ryczałtu za prawa autorskie, usługi w zakresie tłumaczenia, koszty związane z opłatą za wizy i koszty producenta.

Współpraca z agencjami polega na tym, że agencja wynajmuje sale, ponosi koszty transportu i dokonuje we własnym imieniu sprzedaży biletów, natomiast teatr świadczy jedynie usługę polegającą na występie scenicznym, za którą pobierane jest wynagrodzenie ryczałtowe określone w umowie o świadczenie usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie czwartej spośród wymienionych wyżej kwestii (pozostałe sprawy rozpatrzono odrębnie), Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Od tej generalnej zasady występuje szereg wyjątków i ograniczeń, określonych w art. 86 ust. 3-7 i art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Aby udzielić odpowiedzi na postawione we wniosku pytanie należy kolejno zbadać:
- czy dla opisanych usług przewidziano jakieś szczególne miejsce świadczenia i czy w związku z tym usługi te podlegają opodatkowaniu w Polsce?
- czy kwoty wynikające z dokumentów zakupu mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju?

Miejsce świadczenia usług określają przepisy art. 27 i 28 ust. 1 - 8 ustawy o podatku od towarów i usług, a także przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 28 ust. 9 ustawy, tj. § 4b i 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), przy czym zastosowanie poszczególnych przepisów zależy od rodzaju usług, a także od charakteru usługobiorcy i świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usług są faktycznie świadczone. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę niewątpliwie można zaliczyć do kategorii usług wymienionych w cytowanym wyżej przepisie. Z treści wniosku wynika, iż spektakle wystawiane są poza granicami kraju np. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Oznacza to, że miejsce świadczenia przedmiotowych usług znajduje się poza terytorium Polski, a zatem nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Do rozstrzygnięcia pozostaje kwestia, czy kwoty wynikające z dokumentów potwierdzających nabycie lub import towarów i usług związanych ze świadczeniem usług poza terytorium kraju mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju.

W odrębnym postanowieniu (dotyczącym drugiego pytania sformułowanego we wniosku) tut. organ podatkowych stwierdził m.in.:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy, zwalnia się od podatku usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem, oznaczone symbolem PKWiU ex 92 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4), - z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy, stawkę podatku w wysokości 7 % stosuje się w odniesieniu do usług rozrywkowych pozostałych oznaczonych symbolem PKWiU ex 92.3 (gdzie "ex" oznacza, że pozycja dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania, zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 3) - wyłącznie wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:
1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.34.12)

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 3 wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawką 0% i 3%.

Z treści wniosku wynika, że świadczone przez Teatr usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.31.21 "Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły muzyczne i orkiestry".

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz podaną klasyfikację usług można stwierdzić, iż:
1. usługi w zakresie wystawiania spektakli teatralnych jako usługi związane z kulturą są co do zasady objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy.
2. odpłatny wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego podlega opodatkowaniu stawką 7% w związku z wyłączeniem zawartym poz. 11 załącznika nr 4 oraz wymienieniem tych usług w poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i piśmie z dnia 07.03.2006r. wynika, iż za spektakle wyjazdowe pobierana jest zryczałtowana opłata, niezależna od ilości widzów, zaś nabywca usługi (agencja) wynajmuje sale, ponosi koszty transportu i dokonuje we własnym imieniu sprzedaży biletów. W takiej sytuacji należy uznać, iż Teatr sprzedaje usługę (w formie spektaklu) innemu organizatorowi, który realizuje daną imprezę kulturalną we własnym imieniu i na własny rachunek oraz udostępnia publiczności prawa wstępu. Oznacza to, że w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie znajdzie punkt pierwszy (zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy), nie zaś punkt drugi, gdyż w opisanej sytuacji Teatr nie pobiera opłaty za prawo wstępu na spektakl (w formie biletów wstępu bądź w innej formie), lecz czyni to inny podmiot (organizator przedstawienia).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wyjaśniono powyżej usługi, o których mowa we wniosku, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.31.21 "Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły muzyczne i orkiestry", korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Podatek wykazany na dokumentach zakupu związany ze świadczeniem tych usług nie daje prawa do obniżenia podatku należnego, gdyż nabywane towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Cytowany wyżej przepis art. 86 ust. 8 pkt 1 wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie został spełniony wymieniony w nim warunek tj. kwoty podatku nie mogłyby być odliczone nawet, gdyby usługi były wykonywane na terytorium kraju.

Przedstawione powyżej stanowisko tutejszego organu różni się zasadniczo od stanowiska Wnioskodawcy wyrażonego we wniosku oraz piśmie z dnia 07.03.2006r. To ostatnie należy zatem uznać za nieprawidłowe, w związku z czym Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja udzielona została w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dniu wpływu przedmiotowego wniosku do tutejszego urzędu, tj. w dniu 29.12.2005r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj