Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-37/06/PK
z 14 lipca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-37/06/PK
Data
2006.07.14



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
agent
akcja promocyjna
działalność gospodarcza
informacja dla podatnika
informacja imienna
informacja podatkowa
obowiązek płatnika
płatnik
pozarolnicza działalność gospodarcza
sprzedaż


Pytanie podatnika
Czy w związku z przekazywaniem nagród w konkursach agentom prowadzącym działalność gospodarczą ciążą na przekazującym obowiązki płatnika?


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w celu zwiększenia wolumenu sprzedaży swoich produktów prowadzi program motywacyjny (dalej: Program) skierowany do osób bezpośrednio zajmujących się ich sprzedażą. Sprzedaż produktów jest prowadzona za pośrednictwem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (dalej: Agenci). Uczestnikami Programu mogą być osoby zatrudnione przez Agentów, które na podstawie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych bezpośrednio zajmują się sprzedażą produktów Spółki. Program polega na przyznaniu każdemu z uczestników punktów w zależności od wyników sprzedaży, które to punkty wymieniane będą przez Spółkę na nagrody.

Spółka stoi na stanowisku, iż w takim stanie faktycznym nie ciążą na niej obowiązki płatnika, lecz jedynie obowiązek informacyjny polegający na sporządzeniu informacji PIT-8C. Ponadto Spółka stwierdza, iż do przychodów w postaci ww. nagród nie może mieć zastosowania zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.), gdyż świadczenia nie są dokonywane w związku z reklamą i promocją Spółki, lecz w celu wspierania sprzedaży.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki i wyjaśnia:

Ze względu na fakt, iż podatników nie łączy ze Spółką żaden stosunek prawny mogący być podstawą do zakwalifikowania nich do jednego ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to należy je zakwalifikować jako przychody określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, czyli jako przychody z innych źródeł.

Przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych co do zasady nie nakładają na podmioty przekazujące przychody z innych źródeł obowiązków płatnika. Wyjątki od tej reguły w postaci przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie mają w przedmiotowym przypadku zastosowania.

Obowiązki Spółki z tytułu przekazywania uczestnikom Programu ww. świadczeń reguluje art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż podmioty które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Informacja o której mowa w ww. przepisie obecnie oznaczona jest jako PIT-8C i z tego przepisu wynika, iż Spółka ma obowiązek sporządzenia dwóch egzemplarzy takiej informacji - po jednym dla podatnika i dla właściwego dla tego podatnika organu podatkowego.

Słuszne jest także stanowisko Spółki iż w przedmiotowym przypadku nie będzie miało zastosowania zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem wolna od podatku jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Żeby stwierdzić czy przedmiotowe świadczenia korzystają z tego zwolnienia należy rozstrzygnąć czy są one otrzymywana przez uczestników w związku z promocją lub reklamą Spółki. Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu. Taka sytuacja nie ma miejsca w przedmiotowym stanie faktycznym, a więc jak Spółka słusznie zauważa brak jest podstaw do zastosowania tego zwolnienia.

Reasumując, z tytułu dokonywania przedmiotowych świadczeń na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika, a jedynie obowiązki informacyjne (sporządzenie i przesłanie PIT-8C) i do tych świadczeń nie ma zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, iż interpretacje w zakresie podatku od towarów i usług i w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostały wydane w odrębnych postanowieniach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj