Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/NG/423/134/KO/2006
z 2 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/NG/423/134/KO/2006
Data
2006.06.02



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
apteka
leki
refundacja ceny leków


Pytanie podatnika
Czy dla prawidłowości określenia momentu uzyskania przychodu, zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zasadna była zmiana opisanego powyżej sposobu rozliczeń sprzedaży detalicznej świadczeń wymienionych w art. 12 ust. 3a pkt 3 ustawy podatkowej z dnia 15 lutego 1992r.?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art.216, w związku z art.14a § 1 i § 4, oraz art.15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa / Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. / po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27.02.2006r. / wpływ do Urzędu dnia 28.03.2006r./ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, dotyczącej określenia momentu powstania przychodu z tytułu refundacji ceny leku lub wyrobu medycznego otrzymanej z Narodowego Funduszu Zdrowia, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów

postanawia

uzanć stanowisko podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest prowadzenie apteki; sprzedaż detaliczna artykułów medycznych i leków. Cała sprzedaż detaliczna dokumentowana jest za pomocą kas fiskalnych. W przychodach z utargów mieszczą się otrzymane refundacje z Narodowego Funduszu Zdrowia tj; dopłaty do leków lub materiałów medycznych wydanych ubezpieczonym bezpłatnie lub za częściową odpłatą.

Spółka dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych w roku podatkowym 2005 z tytułu w/w sprzedaży detalicznej dokonywała rozliczeń w następujący sposób;


- za przychód ze sprzedaży w danym miesiącu sprawozdawczym uznawała przychody netto zaewidencjonowane na stanowiskach fiskalnych,
- za koszty uzyskania przychodów w okresie sprawozdawczym uznawała całkowitą wartość sprzedanych towarów w tym okresie według cen zakupu.

W roku podatkowym 2006 Spółka zmieniła stanowisko w zakresie sposobu obliczania przychodów, w części dotyczącej należności, która jest refundowana przez NFZ.


- za przychód ze sprzedaży w danym miesiącu sprawozdawczym uznaje przychody netto zaewidencjonowane na stanowiskach fiskalnych, pomniejszone o naliczoną za ten miesiąc refundację netto, która nie wpłynęła na rachunek bankowy Spółki.
- za koszty uzyskania przychodów w okresie sprawozdawczym uznaje całkowitą wartość sprzedanych towarów w tym okresie według cen zakupu, bez rozliczania proporcjonalnego na faktyczne osiągnięte utargi w miesiącu sprzedaży i otrzymanej refundacji w następnym okresie sprawozdawczym.

Zapytanie podatnika; czy dla prawidłowości określenia momentu uzyskania przychodu, zgodnie z ustawą z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zasadna była zmiana opisanego powyżej sposobu rozliczeń sprzedaży detalicznej.

Stanowisko podatnika; refundacje za leki lub materiały medyczne należy zaliczyć do świadczeń wymienionych w art. 12ust.3a pkt.3 ustawy podatkowej z dnia 15 lutego 1992r.

Zgodnie z art. 12 ust.3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm./ za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choć nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie do treści art.12ust. 3a powołanej ustawy, za datę powstania tego przychodu uważa się dzień wystawienia faktury / rachunku /, nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym nastąpiło;


- wydanie rzeczy, zbycie praw majątkowych lub
- wydanie usługi lub
- otrzymanie zapłaty za wykonanie świadczenia –w pozostałych przypadkach.

W związku z powyższym, zgodnie z powołanym wyżej przepisem art. 12 ust.3a, ustalenie daty uzyskania przychodu jest związane z wystąpieniem określonych stanów faktycznych, z którymi ustawa łączy moment powstania przychodu.

Refundacje za leki dokonywane aptece przez Narodowy Fundusz Zdrowia należy zaliczyć do świadczeń wymienionych w art. 12 ust.3a pkt. 3 w/w ustawy podatkowej.

Zatem zgodnie z dyspozycją zawartą w tym przepisie – przychód z tytułu prowadzenia apteki, w części dotyczącej refundacji leków i wyrobów medycznych powstaje w momencie zapłaty tj. refundacji.

Przychodem z tytułu prowadzenia apteki są kwoty należne z tytułu sprzedaży leków i wyrobów medycznych, z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana.

W praktyce przychodem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne z tytułu sprzedaży leków i wyrobów medycznych oraz kwoty otrzymanej refundacji ceny leku lub wyrobu medycznego wydanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością.

Za dzień uzyskania przychodu, w przypadku dopłat do leków uznaje się dzień, w którym uzyskano refundację.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania podatnik słusznie dokonał zmian sposobu obliczania przychodów, zaliczając do przychodów refundacje dopiero w momencie ich faktycznego otrzymania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa- Mokotów informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w momencie zaistnienia tego zdarzenia oraz, że w sprawie dotyczącej uznania przychodu zostały wydane wiążące interpretacje zamieszczone pod Nr 1435/DP1/423-77/05/MGA z dnia 14.10.2005r., Nr PDP-423/20-1/05/06 z dnia 08.02.2006r. na stronie internetowej Systemu Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja Naczelnika Urzędu Skarbowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika i inkasenta.

Zgodnie z art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja jest wiążąca organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.14a§ 4 ustawy Ordynacja podatkowa, służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego organu, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenia na postanowienie winno odpowiadać wymogą określonym w art.222 ustawy Ordynacja podatkowa i podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj