Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew
II/423/6/06
z 23 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II/423/6/06
Data
2006.06.23



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Widzew


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
materiały reklamowe
nieodpłatne nabycie
próbki materiałów
przekazanie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniem czy otrzymane nieodpłatnie (od producentów i dostawców) materiały reklamowe np. katalogi, ulotki itp. oraz próbki towarów, które przekazywane są również nieodpłatnie potencjalnym odbiorcom, stanowią przychód podatkowy w świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 12.04.2006 r., uznaje za prawidłowe stanowisko Strony w zakresie zastosowania przepisu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 12.04.2006 r. stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży sprzętu, urządzeń i odczynników laboratoryjnych jednostkom naukowo-badawczym.

Ww. towary są reklamowane przez producentów w katalogach, ulotkach reklamowych oraz w formie próbek.

Otrzymane nieodpłatnie od producentów i dostawców materiały reklamowe Spółka przekazuje również nieodpłatnie potencjalnym odbiorcom np. na organizowanych targach, seminariach naukowych jak również poprzez promowanie ich w internecie.

Podatnik zwraca się z zapytaniem czy otrzymane nieodpłatnie materiały reklamowe - katalogi, ulotki i próbki - stanowią przychód w świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki w tym przypadku nie ma zastosowania przepis art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), tj. że otrzymane materiały reklamowe są dla niej przychodem.

Wg Jednostki nie mogą być one wprowadzone do obrotu, ponieważ nie zostają w Spółce i tym samym nie mają wpływu na zwiększenie zasobów majątkowych, ani nie powiększają wartości towarów handlowych będących przedmiotem jej działalności - tym samym nie wypełniają one definicji aktywów w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 12, 18 i 19 ustawy z dnia 19 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.).

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź - Widzew stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami jest wartość otrzymanych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przychody zawsze wiążą się z pewnym przysporzeniem majątkowym tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w majątku podatnika. Odnosi się to również do nieodpłatnych świadczeń, przez które należy rozumieć te wszystkie zdarzenia gospodarcze osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Zatem przychodem jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

W przypadku Spółki z o. o. "W...." powyższy przepis nie będzie miał zastosowania, gdyż - zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym - katalogi, ulotki i próbki nie stanowią przedmiotu obrotu handlowego, nie posiadają wartości handlowej, służą do celów reklamowych producentów sprzętu i odczynników laboratoryjnych.

W związku z powyższym, przekazanie materiałów reklamowych nie kreuje u podatnika przychodu w formie nieodpłatnego świadczenia.

W świetle powyższego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12.04.2006 r. dot. zastosowania przepisu art. 12 ust. 1 ustawy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. cyt. wyżej.

W myśl art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj