Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-291/07/BK
z 28 lutego 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-291/07/BK
Data
2008.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
bar mleczny
bar mleczny
dotacja przedmiotowa
dotacja przedmiotowa
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy otrzymywane dotacje do posiłków sprzedawanych w barze mlecznym powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania i podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Czy wszelkie wydatki związane z funkcjonowaniem baru mlecznego, w szczególności wydatki na zakup surowców, opłat za czynsz, media, wynagrodzenie pracowników ubezpieczenie itp. stanowią koszt uzyskania przychodów w sytuacji, gdy otrzymana dotacja do posiłków będzie zwolniona z opodatkowania?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani D-W., przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2007r. (data wpływu do tut. Biura – 30 listopada 2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych dotacji do posiłków sprzedawanych w barze mlecznym:
- w latach 2001 – 2002 - jest prawidłowe,
- w latach 2003 – 2005 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2007r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanych dotacji do posiłków sprzedawanych w barze mlecznym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w latach 2001-2005 otrzymywała dotacje do posiłków sprzedawanych w prowadzonym barze mlecznym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000r. w sprawie stawek, szczegółowych zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych (Dz. U. Nr 116, poz. 1220). Kwoty otrzymywanych dotacji były zaliczane do pozostałych przychodów i dodawane do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od ww. podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymywane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Otrzymywane dotacje do posiłków sprzedawanych w barze mlecznym spełniały kryteria przewidziane w ustawie o finansach publicznych. Stosownie do treści art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy stosowane było do dnia 31 grudnia 2006r. Jednocześnie stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 56 wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z otrzymanej dotacji nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Biorąc pod uwagę, że otrzymywane dotacje były przeznaczone na dofinansowanie posiłków a nie bezpośrednio jakichkolwiek kosztów związanych z prowadzoną działalnością, w szczególności z przygotowywaniem tych posiłków oraz funkcjonowaniem baru mlecznego, powyższe wydatki były w całości zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywane dotacje do posiłków sprzedawanych w barze mlecznym powinny być zaliczane do podstawy opodatkowania i podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
Czy wszelkie wydatki związane z funkcjonowaniem baru mlecznego, w szczególności wydatki na zakup surowców, opłat za czynsz, media, wynagrodzenie pracowników ubezpieczenie itp. stanowią koszt uzyskania przychodów w sytuacji, gdy otrzymana dotacja do posiłków będzie zwolniona z opodatkowania...

Zdaniem wnioskodawczyni dotacje do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych są bez wątpienia dotacjami w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymywanymi z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Wobec powyższego stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) kwoty otrzymanych dotacji są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednocześnie wszelkie wydatki związane z funkcjonowaniem baru mlecznego, w szczególności wydatki na zakup surowców, opłaty za czynsz, media i ubezpieczenie, wynagrodzenia pracowników baru mlecznego, który otrzymał przedmiotową dotację nie są wydatkami bezpośrednio sfinansowanymi z otrzymanej dotacji, gdyż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotacje przyznawane są do posiłków a nie bezpośrednio na zakup konkretnych produktów czy usług, niezbędnych do działalności baru mlecznego. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołała pismo Ministra Finansów z dnia 18 lipca 2000r. nr RR-5-4478/07/2000 wedle którego dotacja ma służyć przede wszystkim pokryciu różnicy pomiędzy marżą stosowaną w barach mlecznych a poziomem marży, którą ten sam podmiot realizowałby w warunkach rynkowych. Dlatego wspomniane wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pomimo faktu otrzymania przedmiotowej dotacji do posiłków sprzedawanych w barze mlecznym. Jedynie w przypadku gdyby dotacja była przeznaczona bezpośrednio na któreś z wymienionych wyżej wydatków, nie stanowiłyby one kosztu uzyskania przychodu. Jednocześnie wnioskodawczyni wskazała, iż od wejścia w życie znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług wartość otrzymanych dotacji, wpływających bezpośrednio na cenę zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa dotacja spełnia powyższe kryterium, tj. wpływa bezpośrednio na cenę posiłków sprzedawanych w barze mlecznym, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku zaś, gdyby była to dotacja na pokrycie kosztów konkretnego wydatku (wydatków) byłaby ona zwolniona przedmiotowo z VAT – jednakże wtedy wydatek poniesiony z tytułu owego wydatku nie stanowiłby kosztu uzyskania przychodu. Skoro zatem dotacja dotyczy ceny sprzedaży posiłków, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, wszelkie wydatki związane z przygotowaniem posiłków stanowią koszty uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z generalna zasadą wyrażoną w treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r Nr 14, poz. 176 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w szczególności w art. 21.Stosownie do treści art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w roku 2003 – wolne od podatku dochodowego były dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymywane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Powołany przepis został wprowadzony mocą art. 1 pkt 14 lit. a) tiret piętnasty ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 141 poz. 1182 ze zm.) zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2003r. Następnie uchylony postanowieniami art. 1 pkt 10 lit a) ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. nr 202, poz. 1956 ze zm.), jednak zgodnie z art. 14 tej ustawy – zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b cyt. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004r., stosowane było w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006r.

Z brzmienia art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.) wynika, że z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje przedmiotowe kalkulowane według stawek jednostkowych dla przedsiębiorców wytwarzających określone rodzaje wyrobów lub świadczących określone rodzaje usług, z uwzględnieniem ich równoprawności. Z ust. 3 cyt. przepisu wynika natomiast, iż Minister Finansów ustala, z zastrzeżeniem ust. 4-5, drodze rozporządzenia, stawki dotacji przedmiotowych, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3, oraz określa szczegółowe zasady i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji. Przy czym szczegółowe zasady ustalania i przyznawania dotacji przedmiotowych dla przedsiębiorców prowadzących bary mleczne w latach 2001 - 2005 zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000r. w sprawie stawek, szczegółowych zasad i trybu udzielania i rozliczania dotacji przedmiotowych do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych (Dz. U. Nr 116, poz. 1220).W myśl § 2 ust. 1 tego rozporządzenia – przedsiębiorcy prowadzący bary mleczne otrzymywali, za pośrednictwem izb skarbowych, dotacje przedmiotowe do posiłków sprzedawanych w barach mlecznych pod warunkiem, że stosowali marżę gastronomiczną na poziomie nie wyższym niż 30% wartości surowców. Przy czym w myśl § 4 tego rozporządzenia podstawę obliczenia należnych dotacji stanowiła ewidencja ilościowo-wartościowa surowców zużytych do sporządzenia posiłków w barach mlecznych.

W świetle wyżej wskazanych przepisów, otrzymywane przez wnioskodawczynię w latach 2003-2005 dotacje z budżetu państwa stanowiły dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Dotacje te jako przychód z prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegały jednakże zwolnieniu od opodatkowania na mocy cyt. powyżej art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Jednocześnie wydatki sfinansowane ww. dotacjami nie mogły być uznane w ww. okresie (latach 2003-2005) za koszty uzyskania przychodów.Z treści art. 23 ust.1 pkt. 56 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. wynika bowiem, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48. Zauważyć przy tym należy, iż na mocy cyt powyżej, art. 14 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (zmienionego na mocy art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004r., o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw) konsekwencją stosowania do dnia 31 grudnia 2006r. ww. zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, była również konieczność odpowiedniego stosowania do ww. daty art. 23 ust. 1 pkt 56 tejże ustawy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2004r.

Należy mieć jednak na względzie, iż w przypadku, gdy otrzymana w ww. latach dotacja pokrywała jedynie część poniesionych kosztów bieżących działalności baru, wówczas wydatki w pozostałej części sfinansowane ze środków nie pochodzących z dotacji, stanowiły koszty uzyskania przychodów o ile spełniały warunki określone art. 22 ust.1 ww. ustawy, tj. zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów, i nie stanowiły kosztów wymienionych w art. 23 cyt. ustawy.

Natomiast dotacje otrzymywane w latach 2001-2002, a więc w okresie gdy nie podlegały one zwolnieniu z opodatkowania na mocy ww. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ww. ustawy, stanowiły podlegający opodatkowaniu przychód w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 2 tego aktu prawnego z pozarolniczej działalności gospodarczej.Jednocześnie wydatki sfinansowane dotacjami zaliczonymi do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o ile spełniały przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogły stanowić w tych latach koszty uzyskania przychodów tej działalności.
Reasumując, otrzymane przez wnioskodawczynię w latach 2001 – 2002 dotacje stanowiły przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a poniesione w tym okresie wydatki związane z bieżącą działalnością baru, które finansowano tymi przychodami, stanowiły koszty uzyskania przychodu prowadzonej w tych latach działalności gospodarczej.

W tym też zakresie stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Natomiast dotacje otrzymane w latach 2003-2005 stanowiły przychód z działalności gospodarczej, podlegający jednakże zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r. Koszty w wysokości odpowiadającej otrzymanym dotacjom, nie mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. W tym zakresie stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj