Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-305/07-2/AJ
z 8 lutego 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-305/07-2/AJ
Data
2008.02.08
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
członek zarządu
Niemcy
podatek dochodowy od osób fizycznych
rezydencja
rezydent podatkowy
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
Istota interpretacji
1. Czy właściwe jest przyjęcie daty ślubu za moment rezydencji?2. W związku ze zmianą statusu rezydencji Wnioskodawcy podatkowej w trakcie roku, według jakich zasad powinny zostać opodatkowane przychody z tytułu członkostwa w zarządzie na podstawie powołania w roku 2007?
Wniosek ORD-IN 447 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca jest obywatelem Niemiec. W 2007 roku pełnił funkcję członka zarządu w dwóch spółkach kapitałowych zawiązanych zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych, na podstawie odpowiednich uchwał zgromadzenia wspólników. Dodatkowo Zainteresowany uzyskuje dochody w Polsce z tytułu umowy o pracę zawartej ze spółką kapitałową mającą siedzibę w Polsce. Mając na uwadze odpowiednie regulacje prawa niemieckiego, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zarówno w brzmieniu przed 1 stycznia 2007 r. jak i obecnie) oraz art. 4 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dotychczasowe stałe miejsce zamieszkania Wnioskodawcy znajdowało się na terytorium Niemiec i w konsekwencji podlegał On nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Niemczech. Z kolei w Polsce opodatkowaniu podlegały jedynie dochody osiągane na terytorium RP (ograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). W dniu 9 czerwca 2007 r. Wnioskodawca zawarł związek małżeński z obywatelką Polski. Podjął decyzję o pozostaniu w Polsce na stałe i zamieszkał w Poznaniu wraz z żoną i dzieckiem, które urodziło się kilka miesięcy później. W konsekwencji, mając na uwadze powyższe zdarzenia, a także obowiązki zawodowe Wnioskodawcy wynikające z funkcji pełnionych w spółkach polskich, centrum interesów osobistych i gospodarczych Zainteresowanego (tym samym miejsce zamieszkania w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) znajduje się obecnie w Polsce. Wnioskodawca wskazał dodatkowo także inne elementy, które mogą okazać się istotne w ocenie statusu rezydencji podatkowej:
nastąpiło przeniesienie ośrodka interesów życiowych z Niemiec do Polski, a co się z tym wiąże miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, znajduje się obecnie na terytorium Polski. W ocenie Wnioskodawcy słuszne wydaje się uznanie, że faktem decydującym o zmianie rezydencji podatkowej było zawarcie związku małżeńskiego, które spowodowało, że z Polską Wnioskodawca ma ściślejsze powiązania osobiste (ośrodek interesów życiowych). W świetle powyższych argumentów można uznać, że od 09 czerwca 2007 roku, czyli od momentu zawarcia związku małżeńskiego miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska i na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce. W związku z powyższym, w opinii Wnioskodawcy należy uznać, że dochody uzyskane po dniu 09 czerwca 2007 r. podlegają opodatkowaniu według zasad obowiązujących podatników posiadających w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Tym samym wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu członkostwa w zarządzie na podstawie powołania w odpowiedniej uchwale zgromadzenia wspólników, począwszy od miesiąca czerwca 2007 r. nie powinno być opodatkowane wg zryczałtowanej stawki, o której mowa w art. 29 ust.1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidzianej dla nierezydentów, ale powinno być opodatkowane jako wynagrodzenie z działalności wykonywanej osobiście, osiągane przez polskiego rezydenta (zaliczki na podatek w wysokości 19 % pobierane przez płatnika oraz opodatkowanie przychodów osiągniętych od czerwca 2007 r. według progresywnych stawek opodatkowania w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2007). Mając na uwadze powyższe zasady, wynagrodzenie Wnioskodawcy za 2007 rok z tytułu członkostwa w zarządzie na podstawie powołania w odpowiedniej uchwale zgromadzenia wspólników powinno podlegać następującym zasadom:
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Zgodnie z art. 4 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) zwanej dalej Umową, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiąganego ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie. W myśl art. 4 ust.2 polsko-niemieckiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:
Rozstrzygające znaczenie ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania Wnioskodawcy. Od 1 stycznia 2007 r. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera definicję miejsca zamieszkania osoby fizycznej do celów podatkowych (art. 3 ust. 1a ww. ustawy). Za osobę posiadającą w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych uważa się taką, która przebywa w Polsce przez więcej niż 183 dni w roku kalendarzowym lub posiada w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych. Postanowienia art. 4 ust. 2 ww. konwencji mają natomiast zastosowanie w sytuacji, gdy w myśl postanowień ust. 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, tzn. gdy zachodzi kolizja ustawodawstw wewnętrznych obu państw w kwestii dotyczącej ustalenia miejsca zamieszkania. Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca przed zawarciem związku małżeńskiego i podjęciem zamiaru o pozostaniu na stałe w Polsce, posiadał miejsce zamieszkania w Niemczech, co wynikało z faktu, iż tam znajdował się jego ośrodek interesów życiowych. W związku z powyższym należy uznać, iż Zainteresowany, od osiąganych w tym okresie w Polsce dochodów podlegał ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 (...) – pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu. Natomiast od chwili zawarcia w Polsce małżeństwa, t.j. od dnia 09 czerwca 2007 r. i podjęcia decyzji o pozostaniu w tym państwie na stałe, Wnioskodawca przeniósł centrum interesów osobistych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W konsekwencji w tym państwie, od dnia 09 czerwca 2007 r. Zainteresowany, jako rezydent, podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Stosownie do art. 13 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym, za przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zgodnie z art. 41a ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33-35 i art. 41 ust. 1, na wniosek podatnika obliczają i pobierają w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy, stosując zamiast najniższej stawki określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, wyższą stawkę podatkową określoną w tej skali. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia rezydencji podatkowej oraz opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, należy uznać za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, uznać należy, iż wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółkach z siedzibą w Polsce oraz z tytułu umowy o pracę, za okres od stycznia do maja 2007 r. nie podlega opodatkowaniu w zeznaniu rocznym, według stawek progresywnych, a także nie jest brane pod uwagę do wyliczenia efektywnej stopy procentowej, która znajduje zastosowanie do wyliczenia dochodów opodatkowanych progresywnie.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.