Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WVO/443/88/A/2007/GW
z 5 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WVO/443/88/A/2007/GW
Data
2007.09.05



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
aparat fotograficzny
cyfrowy aparat fotograficzny
darowizna
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
nieodpłatne przekazanie rzeczy
płyta CD
płyta DVD
przekazanie towarów
telefon


Pytanie podatnika
Czy na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006r czynności polegające na: sprzedaży używanych aparatów telefonicznych przez podatnika na rzecz pracowników przekazaniu sprzętu radiowego , telewizyjnego, telekomunikacyjnego, fotograficznego, wyrobów z metali szlachetnych, nagranych płyt CD, DVD lub kart pamięci bez wynagrodzenia, w szczególności w drodze darowizny lub przekazania na potrzeby reprezentacji i reklamy, podlegają obowiązkowi zaewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących?


POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku XXX, z dnia 30. 10.2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 7 ust. 2 i 3, art. 29 ust. 1 i 10, art. 111 ust. 1, 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 51 poz.375 z póżn.zm.) i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz. 948 ze zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: W wyniku okresowej wymiany komórkowych aparatów telefonicznych użytkowanych przez pracowników Spółki, a także wymiany innych wyeksploatowanych stacjonarnych aparatów oraz zakupu nowych w związku z dostosowaniem do zmienionej centrali telefonicznej, Spółka wycofuje z ewidencji wyposażenia i udostępnia do sprzedaży - zgodnie z obowiązującym w Spółce regulaminem sprzedaży środków trwałych i wyposażenia - zbędne używane aparaty telefoniczne. Nabywcami sprzętu - w drodze prawa pierwokupu albo w drodze przetargu - stają się w większości pracownicy Spółki. W określonych sytuacjach zarówno osoby fizyczne, jak i podmioty gospodarcze podejmują decyzje o przekazaniu darowizn, w tym również darowizn rzeczowych. Z dotychczasowej praktyki wynika, że X przekazywał w drodze darowizny rzeczowej używany sprzęt komputerowy. Nie wyklucza się jednak, że przedmiotem darowizny może być w przyszłości również sprzęt fotograficzny, radiowy, telewizyjny, telekomunikacyjny lub inne przedmioty w postaci nagranych płyt CD, DVD. Podobnie, niektóre z tych towarów, np. nagrane płyty CD lub DVD przedstawiające między innymi działalność Spółki i nie będące prezentami o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, mogą zostać również przekazane w przyszłości na cele reprezentacyjne albo wykorzystane jako środki wspomagające reklamę Spółki. W związku z powyższym, w celu prawidłowego udokumentowania takich operacji oraz rzetelnego rozliczenia się z Urzędem Skarbowym, Spółka nasza jest zainteresowana zgodną z obowiązującymi przepisami ewidencją tych czynności.

Pytanie Wnioskodawcy:
Czy na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia 28 marca 2006r czynności polegające na:sprzedaży używanych aparatów telefonicznych przez podatnika na rzecz pracownikówprzekazaniu sprzętu radiowego , telewizyjnego, telekomunikacyjnego, fotograficznego, wyrobów z metali szlachetnych, nagranych płyt CD, DVD lub kart pamięci bez wynagrodzenia, w szczególności w drodze darowizny lub przekazania na potrzeby reprezentacji i reklamy,podlegają obowiązkowi zaewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny tego stanu faktycznego: Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Natomiast, w myśl art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w tym darowizny.Na mocy art. 111 ust. 7 pkt 1 i 3 cytowanej ustawy Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, póz. 375) m.in. zwolnił z obowiązku ewidencjonowania niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności. W przedstawionym przez nas stanie faktycznym zastosowanie znajduje między innymi par. 2 pkt 1 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się do dnia 31 grudnia 2006r. z obowiązku ewidencjonowania czynności wymienione w załączniku, w tym m.in. dostawę towarów na rzecz pracowników podatnika (pozycja 40 załącznika) oraz czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy (pozycja 51 załącznika). Jednocześnie jednak ustawodawca w par. 4 pkt 5, 6 i 7 powyższego rozporządzenia, wyłączył ze zwolnień niektóre czynności. Ustanowił mianowicie, że zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w par. 2 oraz w par. 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:- sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowychi innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowaniadźwiękiem i obrazem, anten (ex PKWiU 32),- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażeniafotograficznego (ex PKWiU 33.40.3),- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystaćze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9,- nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, katridży.Powyższy przepis, na podstawie par. 13 rozporządzenia, wszedł w życie z dniem 1 września 2006 r., co oznaczałoby m.in., że będąca przedmiotem niniejszego zapytania dostawa używanych aparatów telefonicznych na rzecz pracowników, z dniem 1 września 2006r. jest wyłączona ze zwolnienia i winna być ewidencjonowana przez Spółkę przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Podobnie przedstawiałaby się sytuacja w przypadku dokonania czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy, w tym darowizny lub przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy, jeżeli przedmiotem dostawy byłyby towary wymienione w par. 4 pkt 5, 6, 7 rozporządzenia, tj. między innymi sprzęt radiowy, telekomunikacyjny lub nagrane płyty CD, DVD.Przyjmując zatem powyższą interpretację przepisów rozporządzenia, zgodnie z wykładnią literalną należałoby - począwszy od dnia 1 września 2006 r. - ewidencjonować te czynności przy wykorzystaniu kas rejestrujących. Taki też sposób ewidencji został przyjęty w naszej Spółce przy sprzedaży używanych aparatów telefonicznych na rzecz pracowników, przy czym na żądanie nabywcy, zgodnie z art. 106 ust. 4 wystawiana jest faktura. Ponieważ identyczne przepisy rozporządzenia dotyczą czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy (pozycja 51 załącznika), należałoby przyjąć, że w szczególnych przypadkach, wskazanych w par. 4 rozporządzenia, począwszy od dnia 1 września 2006 r. obowiązują tu takie same zasady ewidencjonowania, tj. z wykorzystaniem kas rejestrujących. Nie mniej jednak, w dalszym ciągu ten sposób postępowania budzi nasze wątpliwości. Należy bowiem zauważyć, że w części II wykazu sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania (II. Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności), przedstawionej w załączniku do rozporządzenia, w dwóch miejscach, tj. w pozycji 43 dotyczącej dostawy towarów w systemie wysyłkowym, za który zapłata następuje w całości za pośrednictwem poczty lub banku oraz w pozycji 46 dotyczącej dostawy produktów przy użyciu automatów, pojawia się wyraźne wyłączenie pewnej grupy towarów, tj. paliw płynnych i gazowych oraz towarów wymienionych w par 4 rozporządzenia. Biorąc pod uwagę fakt, że wyłączenie takie zostało już zawarte w treści samego rozporządzenia właśnie w par 4, powtórzenie tego wyłączenia ponownie w dwóch wskazanych wyżej pozycjach załącznika należałoby uznać za zbędne. Skoro jednak ustawodawca dokonał takiego wyłączenia, należałoby zatem domniemywać, że zapis ten był celowy i tym samym ustawodawca chciał zastosować powyższe wyłączenie tylko i wyłącznie do określonych czynności wskazanych w części II załącznika, tj. wymienionych w pozycji 43 i 46, nie zaś do wszystkich czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w tym m.in. dostaw towarów na rzecz pracowników oraz czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy. W przeciwnym wypadku, dokonanie zastrzeżenia w pozycji 43 i 46 załącznika, przy uwzględnieniu zapisu wynikającego już z par. 4 rozporządzenia, nie miałoby sensu. Przyjmując taki tok rozumowania należałoby uznać, ze każda sprzedaż na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, bez względu na rodzaj sprzedawanych towarów. Podobnie nie wymagają ewidencjonowania przy użyciu kasy fiskalnej czynności wynikające z art. 7 ust. 2 ustawy.Za przedstawionym powyżej stanowiskiem przemawiają też zapisy ustawy o podatku od towarów i usług, a mianowicie zapis art. 106 ust. 7, wskazujący na obowiązek sporządzenia faktury wewnętrznej w przypadku określonych czynności, w szczególności wymienionych w art. 7 ust. 2. Tak więc, zgodnie z ustawą, darowizna czy też przekazanie towarów na potrzeby reprezentacji powinno być udokumentowane fakturą wewnętrzną przy czym może to być jedna faktura za cały okres rozliczeniowy. Zapisy par. 4 omawianego rozporządzenia z 2006 r. sugerowałyby natomiast, iż w przypadku, gdy przedmiotem darowizny są towary wymienione w tym przepisie (sprzęt radiowy, fotograficzny, płyty CD itd.), czynność taka powinna być zaewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej. Jednocześnie art. 111 ust. 1 ustawy nakłada na podatnika obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących - obrotu i kwot podatku należnego. Zgodnie z art. 29 ust. 1 obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. A zatem, posiłkując się powyższymi definicjami zawartymi w ustawie, można wysnuć wniosek, iż w przypadku przekazania towarów na cele reprezentacyjne lub w drodze darowizny obrót - w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług - nie występuje, a zatem ewidencja poprzez kasę rejestrującą nie dotyczyłaby w ogóle czynności przekazania towarów bez wynagrodzenia, wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy albo ewentualnie - w przypadku wyszczególnionych wyżej towarów - dotyczyłaby tylko kwoty należnego podatku.Z analizy przepisów rozporządzenia wynika, że czynności sprzedaży na rzecz pracowników oraz czynności wymienione w art. 7 ust 2 ustawy, powinny być - z racji podobnego ujęcia w załączniku do rozporządzenia - traktowane jednakowo w zakresie zwolnienia, albo też -w przypadku ściśle określonych towarów, w tym aparatów telefonicznych - ewentualnego obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Co więcej, analizując przepisy rozporządzenia pod kątem prawdopodobnego zamiaru ustawodawcy oraz zapisy ustawowe dotyczące opodatkowania i udokumentowania czynności wymienionych w art. 7 ust. 2, można dojść do wniosku, iż powyższe czynności zwolnione są zawsze z obowiązku ewidencji przy użyciu kas rejestrujących. W związku z przedstawionymi powyżej wątpliwościami, Spółka wnosi o przedstawienie urzędowej interpretacji tych przepisów i rozstrzygnięcie kwestii prawidłowej ewidencji opisanych zdarzeń. Nadmienia przy tym, że bez względu na przyjęty sposób zaewidencjonowania powyższych czynności począwszy od 1 września 2006 r., tj. za pośrednictwem kas rejestrujących, czy też wyłącznie na podstawie faktur VAT, podatek należny wynikający z dokonania tych czynności, zostałby wykazany w deklaracji podatkowej w identycznej wysokości. Nie mniej jednak opinia urzędu w tym zakresie, stanowiłaby dla Spółki w przyszłości - przy założeniu, że podobne zapisy będą obowiązywać również po dniu 31 grudnia 2006r. - wytyczne w zakresie prowadzenia prawidłowej dokumentacji podatkowej.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

W myśl art. 1ll ust. l ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z definicją sprzedaży zawartą w art.2 pkt 22 w/w ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnąrztwspólnotową dostawę towarów. Stosownie natomiast do art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług do odpłatnej dostawy zalicza się również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowiznyjeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednakże należy również mieć na uwadze, iż zgodnie z art.7 ust. 3 ustawy do odpłatnych dostaw, o których mowa w art. 7 ust. 2 nie zalicza się przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 marca 2006r w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 51 poz.375 z póżn.zm.) zwolnił niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania w kasie fiskalnej. Wykaz tych czynności stanowi załącznik do ww. rozporządzenia. Na mocy § 4 w/w Rozporządzenia Ministra Finansów od l września 2006r zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3 i 3a, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:1. do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;2. przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;3 przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;4. przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep inaczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników(PKWiU 34.3);5. przy dostawie:a) sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),b) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3)6. przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. l i 9 ustawy;7. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży. W świetle zacytowanych przepisów od dnia l września 2006r sprzedaż używanych aparatów telefonicznych przez podatnika na rzecz pracowników jak również i przekazanie sprzętu radiowego, telewizyjnego, telekomunikacyjnego, fotograficznego, wyrobów z metali szlachetnych, nagranych płyt CD, DVD lub kart pamięci bez wynagrodzenia, w szczególności w drodze darowizny lub przekazania na potrzeby reprezentacji i reklamy, podlega obowiązkowi zaewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących. Zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Zasady prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108 poz. 948 ze zm.). W myśl § 4 ust. 1 pkt 6 lit od f) do k) ww. aktu, paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi takie informacje jak: cenę jednostkową towaru lub usługi, ilość i wartość sprzedaży, wartość sprzedaży i kwoty podatku według poszczególnych stawek, wartość sprzedaży zwolnionej z podatku, łączną kwotę podatku, łączną kwotę należności.

Wobec powyższego, zdaniem tutejszego organu dokumentując czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (zatem czynności będące przedmiotem wniosku) należy wykazać jako podstawę opodatkowania wartość, określoną zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy o VAT.

Ponadto, w sytuacji gdy czynności nieodpłatnego przekazania towarów dokumentowane są fakturą wewnętrzną należy stwierdzić, iż ewidencja prowadzona w kasie rejestrującej jest niezależna od ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy.

W związku z powyższym postępowanie Spółki polegające na ewidencjonowaniu sprzedaży używanych aparatów telefonicznych na rzecz pracowników, jak również przekazania sprzętu radiowego, telewizyjnego, telekomunikacyjnego, fotograficznego, nagranych płyt CD, DVD lub kart pamięci bez wynagrodzenia, a w szczególności w drodze darowizny lub przekazania na potrzeby reprezentacji i reklamy, za pośrednictwem kas rejestrujących od dnia 1 września 2006r, należy uznać za prawidłowe.

W przypadku gdyby Spółka nie dokonywała ewidencjonowania powyższych czynności od dnia 1 września 2006r za pośrednictwem kas rejestrujących, postępowanie takie byłoby niezgodne z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług oraz rozporzadzeń dotyczących kas rejestrujących.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj