Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-515/12-2/MS
z 16 października 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-515/12-2/MS
Data
2012.10.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
przekształcanie
restrukturyzacja
skutki podatkowe
udziałowiec
zapłata podatku
zmiana
zwolnienie
Istota interpretacji
CIT - w zakresie skutków podatkowych planowanej restrukturyzacji, w szczególności zmiany udziałowców a także przekształcenia Spółki w SKA
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2012r. (data wpływu do BKIP 20.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych planowanej restrukturyzacji, w szczególności zmiany udziałowców a także przekształcenia Spółki w SKA (pytanie nr 1)– jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych planowanej restrukturyzacji, w szczególności zmiany udziałowców a także przekształcenia Spółki w SKA. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) należy do międzynarodowej grupy H (dalej: Grupa). W związku z planowaną restrukturyzacją Grupy planowane jest przeprowadzenie następujących transakcji:
Dla celów niniejszego wniosku Spółka przyjmuje również założenie, iż działalność Funduszu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP. Powyższa kwestia jest przedmiotem oddzielnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, złożonego w zakresie planowanej restrukturyzacji Grupy. Spółka częściowo prowadzi działalność gospodarczą na terenie:
Podstawę działalności Spółki na terenie XSS stanowią:
Zezwolenie 1998 zostało uzupełnione zezwoleniem z dnia 23 lutego 1999r., wydanym przez Specjalną Strefę Ekonomiczną Sp. z o.o. na wniosek Spółki (w zakresie przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w XSS). Zgodnie z Zezwoleniem 1998 (uzupełnionym zezwoleniem z dnia 23 lutego 1999.), Spółka uprawniona jest do prowadzenia na terenie XSS działalności gospodarczej obejmującej działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie produkcji określonej w zezwoleniu. W Zezwoleniu 1996 zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te w szczególności dotyczą rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie XSS w terminie do 1 czerwca 1999r., osiągnięcia określonego zezwoleniem stanu zatrudnienia w określonych terminach i jego utrzymania, poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych do 31 grudnia 1999r. oraz przestrzegania na terenie XSS regulaminu XSS i innych uregulowań prawnych dotyczących funkcjonowania XSS. Zezwolenie 1998 na wniosek Spółki zostało zmienione decyzją Ministra Gospodarki nr YY z dnia 18 września 2007r. w związku z art. 6 ust. 1, 2 i 4 Ustawy zmieniającej z 2003r. Zezwolenie 1998 udzielone zostało do dnia 28 maja 2017r. Zgodnie z Zezwoleniem 2011, Spółka uprawniona jest do prowadzenia na terenie XSS działalności gospodarczej obejmującej działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie określonym w zezwoleniu. W Zezwoleniu 2011 zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te w szczególności dotyczą poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych do 31 grudnia 2012r., zwiększenia dotychczasowego stanu zatrudnienia i jego utrzymania w określonym terminie oraz zakończenia Inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2012r. Podstawę działalności Spółki na terenie YSS stanowi zezwolenie nr 101 z dnia 31 stycznia 2006r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie YSS (dalej: Zezwolenie 2006) wydane przez Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. na podstawie art. 16 i art. 17 ust. 1 USSE. Zgodnie z Zezwoleniem 2006, Spółka uprawniona jest do prowadzenia na terenie YSS działalności gospodarczej obejmującej działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie określonym w zezwoleniu. W Zezwoleniu 2006 zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te dotyczą zatrudnienia na terenie YSS określonej liczby pracowników i utrzymania zatrudnienia w określonym terminie, poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych do 31 sierpnia 2006r. oraz przestrzegania regulaminu YSS i innych uregulowań prawnych dotyczących funkcjonowania YSS. Zezwolenie 2006 zostało zmienione decyzjami Ministra Gospodarki wydanymi na wniosek Spółki w zakresie podwyższenia poziomu wydatków inwestycyjnych i zmiany terminu ich poniesienia (decyzja z 25 października 200 r., Nr XX, decyzja z dnia 19 czerwca 2008r., Nr CC oraz decyzja z 27 stycznia 2009r., Nr YY). Zezwolenie 2006 udzielone zostało do dnia 8 sierpnia 2016r. Spółka spełniła warunki wynikające z przepisów regulujących działanie specjalnych stref ekonomicznych, jak i warunki wskazane w Zezwoleniu 1990 i Zezwoleniu 2006, od których uzależnione było skorzystanie przez Spółkę z pomocy publicznej, w tym ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. W szczególności, wskazać należy, że Spółka w terminach określonych w Zezwoleniu 1998 i Zezwoleniu 2006 (z uwzględnieniem ich zmian) poniosła określone poziomy wydatków inwestycyjnych oraz spełniła warunek osiągnięcia określonego stanu zatrudnienia. Spółka jest również w trakcie realizacji wymagań określonych w Zezwoleniu 2011. Spółka przestrzega również regulaminów obowiązujących na terenie XSS oraz YSS oraz pozostałych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania XSS i YSS. Na dzień 1 maja 2004r., tj. na dzień uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej, Spółka pozostawała dużym przedsiębiorcą w rozumieniu Załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001; dalej: Rozporządzenie WE z dnia 12 stycznia 2001r.) i posiada ten status do dnia złożenia niniejszego wniosku. Do dnia złożenia niniejszego wniosku Spółka nie wykorzystała całej pomocy publicznej, która przysługuje jej na podstawie Zezwolenia 1998, Zezwolenia 2006 oraz Zezwolenia 2011. Po restrukturyzacji Spółka planuje w dalszym ciągu prowadzić działalność na terenie XSS i YSS na podstawie odpowiednich zezwoleń. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie nr 1. W przedmiocie pytań nr 2 - 3 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie. Stanowisko własne Wnioskodawcy: Ad 1. Zdaniem Spółki, analizowana restrukturyzacja (w szczególności zmiana udziałowców Spółki, a także przekształcenie Spółki w SKA) nie będzie miała negatywnego wpływu na korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, w szczególności (i) Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku objętego zwolnieniem w przeszłości oraz (ii) nie nastąpi utrata prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego w przyszłości.
Przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenie 1998 Zgodnie z USSE w wersji obowiązującej 15 lipca 1998 r.: Zezwolenie może być cofnięte albo jego zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, przedsiębiorca:
W razie cofnięcia zezwolenia przedsiębiorca traci prawo do zwolnień i preferencji, o których mowa w art. 12 ust. 1-4, i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami i preferencjami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia (art. 19 ust. 3). Zgodnie z Rozporządzeniem XSS 1997 w wersji obowiązującej 15 lipca 1998r.: Podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego jeżeli w roku podatkowym w którym z nich skorzystał lub przed upływem trzech lat licząc od końca roku podatkowego w którym zakończył korzystanie ze zwolnień:
W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, podmiot jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracił prawo do zwolnień (§ 13 ust. 2). Przepisy obowiązujące 31 grudnia 2000r. Przepisy art. 19 ust. 2-3 USSE oraz § 13 ust. 1-2 Rozporządzenia XSS 1997 w brzmieniu obowiązującym 31 grudnia 2000r. miały takie samo brzmienie jak przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 1998, tj. 15 lipca 1998 r. (patrz powyżej). Zgodnie z Ustawą zmieniającą z 2003r. Przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001r. może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 w miejsce przepisów art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000r. (art. 6 ust. 1). W przypadku cofnięcia zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001r. przedsiębiorca traci prawo do zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, i jest zobowiązany do zapłaty, odpowiednio, podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych objętego takimi zwolnieniami za okres od powstania okoliczności będącej podstawą cofnięcia zezwolenia (art. 5 ust. 3). Począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:
Przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 2008 Zgodnie z USSE w wersji obowiązującej 31 stycznia 2008r., zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:
Zgodnie z Rozporządzeniem YSS 2004 w wersji obowiązującej na 31 stycznie 2008r., zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenie, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:
Przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 20l1 Przepis art. 19 ust. 3 USSE w brzmieniu obowiązującym 30 listopada 2011r. miał takie samo brzmienie jak przepis obowiązujący w dniu uzyskania Zezwolenia 2006, tj. 31 stycznia 2006r. (patrz powyżej). Przepisy ustaw podatkowych obowiązujące na dzień złożenia niniejszego wniosku Zgodnie z UPDOP:
Przepisy art. 19 ust. 3 USSE w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia niniejszego wniosku mają identyczne brzmienie jak przepisy obowiązujące w dniu uzyskania Zezwolenia 2006 oraz Zezwolenia 2011, tj. odpowiednio 31 stycznia 2006r. i 30 listopada 2011r. (patrz powyżej).
Zdaniem Spółki, w analizowanej sytuacji: Żadne ze zdarzeń opisanych w stanie taktycznym wniosku nie ma negatywnego wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP. Konkluzja ta dotyczy zarówno stanu prawnego obowiązującego:
W szczególności, wniesienie udziałów w Spółce do Funduszu, nabycie udziałów w Spółce przez Komplementariusza, a także przekształcenie Spółki w SKA nie stanowią żadnej z przesłanek cofnięcia Zezwolenia 1998, Zezwolenia 2008 ani Zezwolenia 2011, określonych w art. 19 USSE, gdyż zbycie / przeniesienie własności udziałów przedsiębiorcy prowadzącego działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani zmiana jego formy prawnej (przekształcenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną) nie zostały wymienione w tym przepisie, zarówno w obecnie obowiązującym jego brzmieniu jak i poprzednich wersjach. Tym samym nie będzie podstaw do zastosowania przepisów określających skutki cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na gruncie podatku dochodowego, tj.:
Podobnie, wniesienie udziałów w Spółce do Funduszu, nabycie udziałów w Spółce przez Komplementariusza, a także przekształcenie Spółki w SKA, nie stanowią żadnej z przesłanek utraty prawa do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP przyznanych na podstawie Zezwolenia 1998, Zezwolenia 2006 oraz Zezwolenia 2011, określonych w:
W konsekwencji, skoro:
Potwierdzenie stanowiska spółki w praktyce organów podatkowych Spółka pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko Spółki znajduje całkowite potwierdzenie w praktyce organów podatkowych wydających interpretacje indywidualne prawa podatkowego. Przykładowo:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.