Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-226/06/LS
z 7 września 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-226/06/LS
Data
2006.09.07
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia
Słowa kluczowe
nieruchomość rolna
podstawa opodatkowania
sprzedaż nieruchomości
stawka podstawowa podatku
teren niezabudowany
Pytanie podatnika
Czy dostawa gruntu, który w studium zagospodarowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy znajduje się w strefie zabudowy miejskiej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, tj. 22%?
POSTANOWIENIE W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż dostawa ww. gruntu, który w studium zagospodarowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy znajduje się w strefie zabudowy miejskiej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, tj. 22% . Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22%, i jest to tzw. stawka podstawowa. Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 9 ustawy, wprowadzającym wyjątek od zasady określonej w art. 41 ust. 1, zwalnia się od podatku dostawę towarów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z cyt. przepisów jednoznacznie wynika, iż zwolniona od podatku jest wyłącznie dostawa gruntów (terenów) niezabudowanych. Przy tym grunty te, aby były zwolnione od podatku, winny spełniać dodatkowo warunek co do ich charakteru lub przeznaczenia, tj. nie mogą być terenami budowlanymi lub przeznaczonymi pod zabudowę. Jednocześnie przepisy o podatku od towarów i usług nie definiują, co należy rozumieć przez "tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę". Z tego też względu w celu ustalenia przeznaczenia gruntu odwołać należy się do przepisów innych dziedzin prawa. W pierwszej kolejności przeznaczenie, o którym wyżej mowa, winno więc być ustalane na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W planie tym następuje bowiem - zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) - ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu. W dalszej kolejności, w przypadku braku planu, należy odwołać się do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, które zgodnie z art. 3 ust. 1 i art. 9 ust. 1 ww. ustawy określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Choć samo studium nie jest aktem prawa miejscowego, to jego ustalenia na podstawie art. 9 ust. 4 ww. ustawy są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Co się natomiast tyczy ewidencji gruntów, to należy w tym miejscu zauważyć, że nie jest ona aktem obowiązującego prawa a jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych dotyczących gruntu na dzień dokonania wpisu. Stąd też z uwagi na fakt, iż w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług mowa jest o przeznaczeniu terenu, a nie o klasyfikacji gleboznawczej, nie powinna być ona co do zasady w tym wypadku brana pod uwagę. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż samo faktyczne (zadeklarowane przez nabywcę) wykorzystywanie nieruchomości do prowadzenia działalności rolniczej nie stanowi w świetle art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług wystarczającej przesłanki do zastosowania przewidzianego w tym przepisie zwolnienia od podatku. Przez grunt przeznaczony pod zabudowę rozumieć należy zarówno grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, które właściciel przeznaczy pod zabudowę, bądź potencjalnie traktowane będą jak tereny budowlane. W związku z tym dostawa gruntu, który w aktualnym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy wykazany jest jako strefa zabudowy miejskiej, a więc potencjalnie przeznaczony pod zabudowę, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.