Interpretacja Izby Skarbowej w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu
ZP2-449/I-2/06
z 3 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP2-449/I-2/06
Data
2006.08.03



Autor
Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
budynek niemieszkalny
Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (PKOB)
roboty budowlane


Pytanie podatnika
dot. zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla robót budowlanych polegających na dobudowie do istniejącego budynku mieszklano-usługowego części usługowo-mieszkalnej oraz remontu dachu na istniejącym budynku


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 22.05.2006r. znak: PP/443/12/06, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, i postanawiam:-uznać stanowisko pytającego zawarte we wniosku z dnia 10.03.2006r. w całości za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13.03.2006r. do Urzędu Skarbowego wpłynęło pismo z zapytaniem dotyczącym zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla robót budowlanych polegających na dobudowie do istniejącego już obiektu Przychodni Zdrowia, części usługowo-mieszkalnej, oraz remoncie dachu na istniejącym już budynku Przychodni, w którym parter jest częścią usługową (usługi medyczne), a na piętrze znajdują się lokale mieszkalne. W zapytaniu wskazano, iż dobudowana część będzie posiadała dwie kondygnacje: parter przeznaczony na usługi medyczne oraz piętro z lokalami mieszkalnymi, przy czym obie kondygnacje będą posiadały jednakową powierzchnię użytkową. Według Pana przy „dobudowie” należy zastosować dla ˝ wartości kosztorysowej stawkę podatku VAT w wysokości 22% (część usługowa), a dla pozostałej ˝ stawkę podatku VAT w wysokości 7% (część mieszkalna). Natomiast do wartości robót dotyczących remontu dachu należy zastosować 7% stawkę podatku VAT , ponieważ znajduje się nad częścią mieszkalną. W wyniku rozpoznania wniosku w dniu 22.05.2006r. Naczelnik Urzędu Skarboweg wydał postanowienie znak: PP/443/12/06, w którym dokonał interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, uznając, iż stanowisko pytającego zawarte w wyżej opisanym zapytaniu prawidłowe jest jedynie w części, nie wskazując – co istotne – w jakiej części. Stosownie do art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja co do zakresu i stosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. W sentencji i uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego, brak jest – pomimo obszernego uzasadnienia – oceny prawnej stanowiska podatnika. Wskazanie w sentencji, iż cyt. „stanowisko dotyczące stosowania stawek podatku VAT na wskazane roboty budowlane jest prawidłowe w części”, wobec braku konkretnego odniesienia się do zaistniałego stanu faktycznego opisanego przez pytającego w uzasadnieniu postanowienia, rażąco narusza w/w przepis art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Tym bardziej, iż uzasadnienie wydanego rozstrzygnięcia jest niejasne i ostatecznie nie wiadomo w jakiej części Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał przedstawione stanowisko podatnika za prawidłowe, a w jakiej nie. Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo. Przytoczenie w postanowieniu szeregu przepisów prawa mającego zastosowanie w sprawie bez powiązania ich ze stanem faktycznym nie wypełnia dyspozycji w/w przepisu art. 14 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, stąd w myśl art. 14b § 5 pkt 2 tej ustawy zachodziła konieczność zmiany przedmiotowego postanowienia z urzędu. Mając na uwadze powyższe po analizie przedstawionych przez stronę we wniosku okoliczności faktycznych sprawy stwierdzam, iż stanowisko pytającego jest w całości nieprawidłowe. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą rozumie się, zgodnie z ust. 2 w/w artykułu, roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego w myśl art. 2 pkt 12 cyt. ustawy rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 – Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania – wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Istotnym pozostaje zaklasyfikowanie budowanego (remontowanego) budynku do określonej podziałki klasyfikacyjnej (symbolu PKOB), mając na uwadze, że stawka podatku od towarów i usług jest odnoszona do rodzaju tego budynku jako całości. Według objaśnień PKOB – budynkami mieszkalnymi są obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych. W przypadku gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki podlega zaklasyfikowaniu jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT uzależnione jest od zaklasyfikowania budynku jako obiektu wg przeważającego jego przeznaczenia jako całości, bowiem stawka podatku VAT w wysokości 7% dotyczy robót budowlano-montażowych oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego, a nie niewyodrębnionych części mieszkalnych. Jeżeli część mieszkalna dobudowanego obiektu stanowić będzie mniej niż połowę całkowitej powierzchni użytkowej, stąd – mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy - dla robót budowlanych przy rozbudowie istniejącego już obiektu Przychodni zastosowanie będzie miała 22% stawka podatku od towarów i usług. Powtórzenia wymaga w tym miejscu, że dla zaklasyfikowania budynku jako całości do mieszkalnego lub użytkowego znaczenie ma jego charakter jako całości łącznie z częściami: nadbudowanymi, rozbudowanymi, dobudowanymi. Nie podlega natomiast ocenom odrębnie część pierwotna obiektu budowlanego i odrębnie części dotworzone. Również remont dachu na istniejącym budynku przychodni, będzie analogicznie opodatkowany 22% stawką podatku, jeżeli – co nie wynika wprost z zapytania - część mieszkalna stanowi mniej niż połowę łącznej powierzchni użytkowej budynku. Wobec powyższego uznano przedstawione w zapytaniu stanowisko strony za nieprawidłowe. Jednocześnie wskazuję, iż udzielając niniejszej interpretacji przyjęto stan faktyczny zawarty we wniosku i przepisy obowiązujące w dacie wydania niniejszej decyzji. Ocenie nie podlegała prawidłowość wyliczenia przedstawionego we wniosku udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni użytkowej budynku.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej (adres do korespondencji) w terminie 14 dni od daty doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj