Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PP/443-42/06/HM
z 10 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-42/06/HM
Data
2006.10.10
Autor
Urząd Skarbowy w Nysie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe
Słowa kluczowe
niepełnosprawni
odliczenie podatku od towarów i usług
samochód osobowy
Pytanie podatnika
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych w ramach " Programu wyrównywania różnic w regionach " PFRON""?.
P O S T A N O W I E N I E Uznaje stanowisko Urzędu za prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego . U Z A S A D N I E N I E Stan faktyczny przedstawiony we wniosku Stanowisko Strony Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje: Zgodnie z brzmieniem art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikowi o którym mowa w art.15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego zgodnie z art.88 ust.4 tej ustawy nie stosuje się do podatników , którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Powyższa działalność obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2). Natomiast w myśl przepisu art.15 ust.6 powołanej ustawy , nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie natomiast z brzmieniem § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.), zwalnia się z podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przywołanego wyżej przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT wynika , że wykonywanie przez organ władzy publicznej , jak też urząd obsługujący te organy , ustawowych zadań w ramach zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty , wyłączone będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o VAT zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi wymienione w poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy o VAT (usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej -symbol PKWiU 75) . Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego realizowany przez gminę - urząd zakup nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną . Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług , w zakresie w jakim , w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi , o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego . Z treści tego przepisu wynika , że obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną Odnosząc się bezpośrednio do przedmiotowej sprawy tutejszy organ w oparciu o zgromadzony materiał dowodowy stwierdza, że w chwili obecnej Gmina Nysa nie dokonała rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług w tutejszym organie podatkowym jak również nie posiada nr NIP co w konsekwencji powoduje, iż zgodnie z brzmieniem przywołanych na wstępie przepisów art.86 ust.1 oraz art.88 ust.4 cytowanej ustawy o VAT Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (lub zwrotu różnicy podatku należnego) z tytułu wydatków ponoszonych w związku realizacją programu . W ocenie tut. organu podatkowego należy zatem przyjąć , że skoro realizowany przez gminę zakup inwestycyjny nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług , to nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w związku z czym należy znać stanowisko podatnika jest prawidłowe. Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień obowiązywania ww. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zmiana któregokolwiek z elementów stanu faktycznego, bądź zmiana przepisów może mieć wpływ na zmianę zakresu obowiązków podatnika. Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa , niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku przez podatnika. Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Tutejszego Urzędu wniesione w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu , określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art.1 ust.1 pkt.1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. nr 253 poz.2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww. ustawy i wynosi 5 zł od podania oraz 50 gr. od każdego załącznika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.