Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-40/06/90/KN
z 29 sierpnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-40/06/90/KN
Data
2006.08.29



Autor
Urząd Celny w Pruszkowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
akcyza
biokomponent
biopaliwo
zwolnienie z podatku akcyzowego


Pytanie podatnika
"Czy używając do produkcji biopaliw ciekłych ww. biokomponent, który spełnia normy jakościowe przewidziane w art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 ze zm.) Spółka ma prawo do zwolnień z akcyzy przewidzianych w § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.)?".


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.05.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 29.05.2006 r.) Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 29.05.2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki XXX w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika stan faktyczny:

Spółka posiada koncesję na produkcję biopaliw stanowiących efekt dodania biokomponentów do oleju napędowego. Certyfikowane biokomponenty są dostarczane przez kontrahenta i spełniają wymagania normy przewidzianej dla finalnego produktu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 roku.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące:

"Czy używając do produkcji biopaliw ciekłych ww. biokomponent, który spełnia normy jakościowe przewidziane w art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 ze zm.) Spółka ma prawo do zwolnień z akcyzy przewidzianych w § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 ze zm.)?".

Według Strony zwolnienie od podatku akcyzowego przewidziane w § 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest uzależnione od tego czy biokomponent spełnia wymagania jakościowe przewidziane odrębnymi przepisami, gdyż taki warunek jest niezbędny przy zwolnieniu biokomponentu z podatku akcyzowego zgodnie z § 12 ust. 1 wyżej powołanego rozporządzenia. Jednocześnie Spółka dodaje, iż produkt będący biopaliwem ciekłym wyprodukowanym z użyciem biokomponentu z zachowanymi normami jakościowymi, będzie sprzedawany wyłącznie dla odbiorców hurtowych dokładnie poinformowanych o jego parametrach jakościowych i je akceptujących. Produkt końcowy nie będzie sprzedawany na ogólnodostępnych stacjach paliw. Obecnie nie ma oddzielnie norm jakościowych dla biopaliw (powyżej 5% biokomponentu), produkcja paliwa z dodatkiem biokomponentu będzie odbywać się na zlecenie klienta i będzie wypełniać uzgodnione pomiędzy stronami normy jakościowe (norma zakładowa będzie spełniać wymogi jakościowe dla normy PN-EN 590), wyprodukowane paliwo nie będzie sprzedawane w obrocie detalicznym.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wyjaśnia, iż Wnioskodawca będąc producentem biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów może korzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.), a nie jak wskazano we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji - w § 12 ust. 2.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 powyższego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Jednakże zgodnie z art. 2 pkt 8 lit. c ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 ze zm.) biopaliwem ciekłym jest olej napędowy, zawierający powyżej 5% estrów, o których mowa w pkt 5 tego artykułu, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym - spełniający wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 34, poz. 293 ze zm.) paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe powinny spełniać wymagania jakościowe właściwe dla danego paliwa w szczególności ze względu na ochronę środowiska. W ustępie 3 tego artykułu ustawodawca zawarł delegację dla ministra właściwego do spraw gospodarki do określenia, w drodze rozporządzenia, wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych.

Dotychczas ta ustawowa delegacja nie została wykonana przez Ministra właściwego do spraw gospodarki.

Z uwagi na fakt, iż w przepisach prawnych nie zostały dotychczas określone wymagania jakościowe dla biopaliw ciekłych, to nie można określić czy produkowana przez Spółkę mieszanka oleju napędowego z dodatkiem biokomponentów jest biopaliwem ciekłym w rozumieniu wyżej powołanej ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.

Reasumując, Spółka nie może korzystać ze zwolnienia od akcyzy określonego § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ponieważ zwolnienie to ma zastosowanie do wyrobów, które można zaliczyć do biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj