Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PDI/415-76/06
z 27 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDI/415-76/06
Data
2006.11.27



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kodeks pracy
odszkodowania
podatek dochodowy od osób fizycznych
umowa o pracę
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Kwestia zwplnienia od opodatkowania podakiem dochodowym od osób fizycznych, przyznanego przez sąd odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem.


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9 listopada 2006 nr PO-1473-296/06, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko przedstawione przez jednostkę w kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przyznanego przez sąd odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 9 listopada 2006 roku , jednostka zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w kwestii zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przyznanego przez sąd odszkodowania z tytułu rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem .

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w związku z reorganizacją zakładu pracy, jednemu z pracowników w dniu 30 listopada 2005 roku wypowiedziano warunki umowy o pracę. Zachowując trzy miesięczny okres wypowiedzenia, który upłynął w dniu 28 lutego 2006 roku. Po upływie okresu wypowiedzenia tj. od dnia 1 marca 2006 roku zaproponowano pracownikowi nowe warunki umowy o pracę.
W związku z brakiem odmowy przyjęcia nowych warunków o pracę do dnia 15 stycznia 2006 roku zakład uznał, iż nowe warunki zostały zaakceptowane przez pracownika. Jednak w dniu 1 marca 2006 roku pracownik nie stawił się do pracy i nie usprawiedliwił nieobecności. Z dniem 9 marca 2006 roku została rozwiązana umowa o pracę z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych w postaci nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy (art. 52 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy).
Pracownik wniósł sprawę do sądu i w dniu 6 października 2006 roku ogłoszono wyrok, na mocy którego pracownikowi przyznano odszkodowanie za nieuzasadnione wypowiedzenie warunków pracy i płacy w kwocie 4.352.91 zł oraz zwrot kosztów zastępstwa procesowego na kwotę 60 zł.

W opinii jednostki odszkodowanie to korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm. ) .

Zagadnienie odszkodowań związanych ze stosunkiem pracy zostało szeroko opisane w ustawie z dnia 26 czerwca 1974r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) W myśl art. 45 §1 tej ustawy, w razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony jest nieuzasadnione lub narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy - stosownie do żądania pracownika - orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia, a jeżeli umowa uległa już rozwiązaniu - o przywróceniu pracownika do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu. Natomiast w myśl art. 471 tej ustawy odszkodowanie, przysługuje w wysokości wynagrodzenia za okres od 2 tygodni do 3 miesięcy, nie niższej jednak od wynagrodzenia za okres wypowiedzenia.

W art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), będącym katalogiem zwolnień z podatku dochodowego od osób fizycznych, w myśl pkt 3, wolne od podatku dochodowego są odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem wymienionych w lit. a-g tego przepisu. Z kolei, w myśl pkt 3b tejże ustawy, wolne od podatku są inne odszkodowania (czyli inne niż te, których zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tychże), otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej, do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:

  1. otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  2. dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Do opisanego przez jednostkę stanu faktycznego zastosowanie ma przepis art. 21 ust. 1 pkt 3, który stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeśli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. A zatem przyznane odszkodowanie w kwocie 4.352,91 zł korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zasądzony wyrokiem sądowym, zwrot kosztów zastępstwa procesowego poniesiony przez podatnika na rzecz jego pełnomocnika procesowego w kwocie 60 zł nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie jest to przychód w myśl art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz zwrot poniesionych uprzednio kosztów w przedmiotowej sprawie.

A zatem tut. organ podziela stanowisko Jednostki zawarte w ww. wniosku.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta a jest wiążąca dla organów podatkowych i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie przez organ odwoławczy. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj