Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu
DG/415-37/06D30
z 15 grudnia 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DG/415-37/06D30
Data
2006.12.15
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dowody wewnętrzne
dowód zakupu
potrzeby osobiste (własne)
zakup towarów
zapis w księdze
Pytanie podatnika
Czy przy okazji robienia zakupów na firmę - dokonywane zakupy na potrzeby domowe podatnika należy księgować w księdze przychodów i rozchodów a następnie towar ten na podstawie dowodu wewnętrznego odsprzedać sobie w cenie zakupu?
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, podatnik ma zarejestrowaną działalność gospodarczą na zasadach ogólnych i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik będzie dokonywał zakupów w hali hurtowej „MAKRO”. W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się o wyjaśnienie następujących kwestii: – czy przy okazji robienia zakupów na firmę - dokonywane zakupy na potrzeby domowe podatnika należy księgować w księdze przychodów i rozchodów a następnie towar ten na podstawie dowodu wewnętrznego należy odsprzedać sobie w cenie zakupu? – czy towar zakupiony w hurtowni „MAKRO” potwierdzony paragonem zapisuje się w księdze podatkowej - jeśli wcześniej potwierdzony został fakturą? – czy zakup w hurtowni „MAKRO” artykułu przemysłowego o wartości netto 1000 zł (np. telewizora) potwierdzony fakturą VAT - na własne potrzeby podatnika należy zaksięgować w księdze podatkowej firmy a następnie odsprzedać go sobie? Podatnik stoi na stanowisku, że zakup towarów udokumentowany fakturami VAT powinien być zaksięgowany w księdze podatkowej, natomiast sprzedaż paragonowa nie musi być księgowana w ramach prowadzonej działalności. Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kaliszu informuje, iż osoba prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych podlega przepisom ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 z późn. zm.) oraz przepisom rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152 poz. 1475 z późn. zm.), które regulują sposób prowadzenia dokumentacji podatkowej. W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Natomiast uregulowania dotyczące dokumentowania operacji gospodarczych (w tym dokonywanych wydatków) zawarte zostały w § 12 ust. 3-6 oraz § 13 i 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. I tak zgodnie z § 12 ust. 3 w/w rozporządzenia podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi m. in. są: faktury VAT, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące lub inne dowody, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem. Jednocześnie zapis § 14 ust. 1 i 2 wyżej wskazanego rozporządzenia stanowi, iż na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Rodzaje wydatków, które mogą być dokumentowane tzw. dowodami wewnętrznymi zostały enumeratywnie wyszczególnione w ust. 2 wymienionego wyżej przepisu i stanowią one katalog zamknięty. Do tego katalogu wydatków nie kwalifikują się żadne z wymienionych przez wnioskodawcę rodzaje wydatków. Z kolei w § 14 ust. 4 powołanego wyżej rozporządzenia zdefiniowano możliwość udokumentowania zakupu materiałów, środków czystości, bhp i materiałów biurowych, o ile zostały nabyte w jednostkach handlu detalicznego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że strona dokonując zakupy w hali hurtowej „MAKRO” na potrzeby firmy, będzie także nabywać towar na potrzeby domowe. Zgodnie z treścią wyżej wymienionego art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki ponoszone w innym celu, niż osiągnięcie przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i tym samym nie należy ich wykazywać w księdze przychodów i rozchodów. W związku z powyższym - tylko zakup towarów w „MAKRO” udokumentowany fakturami VAT i nabytych w celu osiągnięcia przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej powinien być zaksięgowany w księdze podatkowej. Tak więc faktury VAT, potwierdzającej zakup artykułu przemysłowego o wartości netto 1000 zł (np. telewizora) na potrzeby domowe podatnika, nie można wykazywać w księdze podatkowej firmy. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.