Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR1/443-332/06/GW
z 21 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR1/443-332/06/GW
Data
2006.11.21


Referencje


Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania techniczne
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
samochód
samochód ciężarowy
samochód osobowy


Pytanie podatnika
Czy posiadanie zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów o spełnieniu lub nie spełnieniu wymagań określonych w powyższym przepisie stanowi o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego nawet gdy dany pojazd jest pojazdem wielozadaniowym?
Tożsamy z
149247


Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona nabywa samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony. Pojazdy te są następnie poddawane badaniu technicznemu w Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów w celu potwierdzenia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1 – 4 ustawy o VAT. Zdarzają się przypadki, że ten sam typ pojazdu zostaje zakwalifikowany w jednej stacji kontroli pojazdów jako spełniający wymagania przepisów ustawy o VAT, natomiast w drugiej stacji, a niekiedy nawet w tej samej stacji, ten sam typ pojazdu jest klasyfikowany jako nie spełniający tych wymagań. Podatnik ma wątpliwości czy posiadanie zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów o spełnieniu lub nie spełnieniu wymagań określonych w powyższym przepisie stanowi o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego nawet gdy dany pojazd jest pojazdem wielozadaniowym.

Zdaniem Wnioskodawcy przeprowadzone badanie techniczne oraz wydane na jego podstawie zaświadczenie jest jedynie stwierdzeniem czy dany pojazd spełnia lub nie wymagania określone w powołanym wyżej przepisie i nie stanowi o prawie lub jego braku do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 3 powołanego przepisu w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Stosownie do ust. 4 przepis ust. 3 nie dotyczy:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl ust. 5 powołanego przepisu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż możliwość uznania za podatek naliczony całej kwoty podatku związanego z nabyciem pojazdów samochodowych uzależniona jest od spełnienia szeregu wymogów dotyczących rozmaitych parametrów pojazdu. O ile w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony ustawa nie przewiduje dodatkowych warunków jakie winny spełniać te pojazdy, o tyle w przypadku pojazdów, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, a ich konstrukcja nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, iż spełniają warunki techniczne, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 – 4, ustawa przewiduje specjalny sposób potwierdzenia warunków technicznych uprawniających do odliczenia całości podatku. Stosownie do ust. 5 powołanego przepisu, spełnienie w/w wymagań stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W konsekwencji należy stwierdzić, iż wydanie przez okręgową stację kontroli pojazdów zaświadczenia stwierdzającego, iż dany pojazd nie spełnia warunków technicznych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1 – 4 ustawy o VAT, nie upoważnia podatnika do uznania za podatek naliczony całej kwoty podatku związanego z nabyciem tego pojazdu.

Fakt, iż w innej lub nawet tej samej stacji kontroli pojazdów, inne pojazdy danego typu należące do podatnika, uzyskały zaświadczenia potwierdzające spełnienie przez nie przedmiotowych warunków, pozostaje bez znaczenia z uwagi na to, iż powyższe zaświadczenia wydawane są dla konkretnych pojazdów, a nie typów pojazdów.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj