Interpretacja Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu
DWUS DPP 0051-34/06
z 13 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DWUS DPP 0051-34/06
Data
2006.12.13



Autor
Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
badania techniczne
dowód rejestracyjny
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
rata leasingowa
umowa leasingu


Pytanie podatnika
Czy można odliczyć 100% podatku naliczonego od rat leasingowych dotyczącego użytkowanego przez Spółkę samochodu?


Na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm. ) w związku z art. 86 ust.3, ust. 4, ust. 5, ust. 5a, ust. 7 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego , w sprawie odliczenia podatku naliczonego od rat leasingowych dotyczących użytkowanego przez Spółkę samochodu

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu

stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkęw w/w wniosku jest prawidłowe

W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny :

Spółka na podstawie umowy leasingu zawartej w październiku 2006r. użytkuje samochód o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, posiadającym zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów o spełnieniu warunku o którym mowa w art. 86 ust. 4 pkt 4 tej ustawy.

Spółka pyta, czy w obecnym stanie prawnym zachowuje prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od rat leasingowych dotyczącego powyższego pojazdu?

Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź jest twierdząca, co wynika z uregulowania zawartego w art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przepisów prawa podatkowego w przedmiotowym zakresie wskazuje, że :

Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 z późn.zm.) w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy , leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Stosownie do art. 86 ust. 3 cytowanej ustawy w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Art 86 ust. 4 ustawy stanowi, iż przepis ust. 3 nie dotyczy :

1/ pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju : wielozadaniowy, van;

2/ pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń , które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem od tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu ; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3/ pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4/ pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjne oddzielne elementy pojazdu;

5/ pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6/ pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7/ przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest :

a/ odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b/ oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl ust. 5 powyższego przepisu spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 1–4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię powyższego zaświadczenia, zgodnie z art. 86 ust. 5a ustawy, podatnik jest obowiązany dostarczyć w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

W świetle cytowanych przepisów, potwierdzenie przez okręgową stację kontroli pojazdów, że użytkowany przez Spółkę na podstawie umowy leasingu zawartej w październiku 2006r. pojazd spełnia warunki techniczne określone w art. 86 ust 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług, odpowiednia adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań oraz dostarczenie przez Spółkę naczelnikowi urzędu skarbowego kopii zaświadczenia o którym mowa w art. 86 ust. 5 powyższej ustawy jest warunkiem niezbędnym do odliczenia podatku VAT od rat leasingowych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż jest ona w posiadaniu zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzającego spełnienie przez użytkowany na podstawie umowy leasingu pojazd warunków o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli kopia powyższego zaświadczenia została przedłożona w tutejszym urzędzie i w dowodzie rejestracyjnym użytkowanego pojazdu widnieje odpowiednia adnotacja o spełnieniu wymagań określonych w art. 86 ust 4 pkt 1-4 ustawy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego od rat leasingowych – na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym należało stwierdzić jak w sentencji postanowienia.

Podkreśla się, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj