Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-1/4218-71/06
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/4218-71/06
Data
2006.10.31



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy nabyte przz Spółkę budynki można amortyzować przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacyjnej, przy której okres amortuzacji nie będzie krótszy niż 36 miesięcy.


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Spółki ...Sp. z o.o. z dnia 22.08.2006 r., na postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 10.08.2006 r. Nr PO1/423-24/06/64334, uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 14.06.2006 r. o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia.

U Z A S A D N I E N I E

Strona zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
Spółka planuje nabycie szeregu budynków handlowych przeznaczonych do prowadzenia handlu detalicznego, będącego przedmiotem Jej działalności. Nabycie to może być dokonane zarówno jako zakup poszczególnych budynków oddzielnie lub zakup budynków w ramach nabycia przedsiębiorstwa, jak również w ramach nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Będą to używane budynki, trwale związane z gruntem, takie jak sklepy, hipermarkety, centra handlowe, które przed ich nabyciem przez Podatnika, były wykorzystywane co najmniej przez okres 60 miesięcy.Spółka podaje, że budynki te objęte będą rodzajem 103 w grupie 1 Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), który obejmuje budynki handlowo-usługowe, w tym m.in. sklepy i centra handlowe.
W związku z powyższym stanem faktycznym, Podatnik zwrócił się z zapytaniem czynabyte budynki można amortyzować przy zastosowaniu indywidualnej stawki amortyzacyjnej, przy której okres amortyzacji nie będzie krótszy niż 36 miesięcy.
Zdaniem Spółki dla nabytych budynków handlowych będzie można przyjąć 36-miesięczny okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych, pod warunkiem, że budynki te będą spełniały kryteria pozwalające na zaliczenie ich do używanych środków trwałych.

W odpowiedzi na w/w zapytanie Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowegowydał postanowienie z dnia 10.08.2006 r. Nr PO/423-24/06/64334, w którym odmówił potwierdzenia stanowiska Spółki i przedstawił własne stanowisko w sprawie.
W uzasadnieniu podjętego rozstrzygnięcia stwierdzono, iż przedmiotem nabycia są budynki, które nie mają postaci trwale związanych z gruntem kiosków towarowych o kubaturze poniżej 500 m3, domków kempingowych, albo budynków zastępczych - a do takich odnosi się zapis art. 16 j ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), uprawniający do zastosowania indywidualnej stawki amortyzacji i co najmniej 36-miesięcznego okresu amortyzacji.

W zażaleniu na w/w postanowienie Spółka podnosi, że treść art. 16 j ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy wskazuje, że co do zasady okres amortyzacji budynków (lokali) i budowli wynosi 10 lat. Jednak zasadzie tej nie podlegają budynki wymienione w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji Środków Trwałych oraz trwale związane z gruntem kioski towarowe o kubaturze poniżej 500 m3, domki kempingowe oraz budynki zastępcze, dla których okres amortyzacji nie może być krótszy niż 36 miesięcy. Stanowisko takie jest - zdaniem Spółki - wynikiem dokonania wykładni językowej przepisu prawa, gdyż w art. 16 j ust. 1 pkt 3 zawarto wyjątki, które nie podlegają regule ogólnej. Z przepisu tego wynika, że tymi wyjątkami są:
1. budynki wymienione w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji,
2. trwale związane z gruntem kioski towarowe o kubaturze poniżej 500 m3,
3. trwale związane z gruntem domki kempingowe,
4. trwale związane z gruntem budynki zastępcze.
Zdaniem Strony podkreślenia wymaga fakt, że trwale związane z gruntem kioski i domki kempingowe nie są wprost wymienione w grupach 103 i 109 KŚT. Dlatego też w opinii Spółki, wyszczególnienie ich w omawianym przepisie miało na celu podkreślenie różnicy istniejącej pomiędzy takimi samymi obiektami, ale nie związanymi trwale z gruntem.
Na poparcie swojego stanowiska Spółka przytacza fragmenty wyjaśnień organów podatkowych oraz komentarzy podatkowych.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wewniosku z dnia 14.06.2006 r. oraz zażaleniu, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza co następuje.
W świetle art. 16 j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnychpodatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym, że okres amortyzacji nie może być krótszy niż:
- dla budynków (lokali) i budowli - 10 lat, z wyjątkiem budynków wymienionych w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji, trwale związanych z gruntem, kiosków towarowych o kubaturze poniżej 500 m3, domków kempingowych oraz budynków zastępczych, dla których okres ten nie może być krótszy niż 36 miesięcy.
Powyższy przepis odsyła do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.). Z rozporządzenia tego wynika, iż Grupa 1 KŚT obejmuje budynki. Budynki są to obiekty budowlane, trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadające fundamenty i dach. Grupa 1 nie obejmuje kiosków, budek, baraków i domków kempingowych sklasyfikowanych w rodz. 806, tj. nie związanych w sposób trwały z gruntem. Z kolei w rodzaju 806 czytamy, iż rodzaj ten nie obejmuje kiosków ujętych w rodzaju 103. Wymieniony w art. 16j ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych rodzaj 103 i 109 KŚT obejmuje więc m.in. kioski i domki kempingowe trwale związane z gruntem. Powyższa analiza nasuwa stwierdzenie, że art. 16 j ust. 1 pkt 3 nie odnosi się do wszystkich budynków wymienionych w rodzaju 103 i 109 KŚT, ale tylko do kiosków, domków kempingowych i budynków zastępczych. Gdyby powyższy przepis art. 16 j ust. 1 pkt 3 odnosił się do wszystkich budynków zaliczanych do rodzaju 103 i 109 KŚT nie byłoby potrzeby wymieniania z nazwy kiosków, domków kempingowych i budynków zastępczych trwale związanych z gruntem, gdyż budynki te z założenia w tych rodzajach się mieszczą. Za taką interpretacją przepisu przemawia również analiza Wykazu Stawek Amortyzacyjnych stanowiącego załącznik do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W rodzaju 103 Wykazu zostały bowiem wymienione kioski towarowe o kubaturze poniżej 500 m3 - trwale związane z gruntem, w rodzaju 109 zaś domki kempingowe, budynki zastępcze - trwale związane z gruntem.
Powyższe stanowisko potwierdza też analiza zmian przedmiotowego przepisu. Mianowicie art. 16j ust. 1 pkt 3 w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2000 stanowił, że podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji, z tym, że okres amortyzacji nie może być krótszy niż:
- dla budynków i budowli - 10 lat, z wyjątkiem budynków wymienionych w poz. 03i 62 Wykazu Stawek Amortyzacyjnych, dla których okres ten nie może być krótszy niż 36 miesięcy. W poz. 03 Wykazu wymienione zostały kioski, budki towarowe, domki kempingowe o konstrukcji trwałej wzniesione na fundamencie trwałym, kontenery mieszkalne i zaplecza technicznego. W poz. 62 wymienione zostały kioski, budki, domki kempingowe. Przepis ten nie obejmował więc wszystkich budynków, ale tylko w/w wymienione.
Biorąc powyższe pod uwagę organ odwoławczy podziela stanowisko zaprezentowane przez Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w zaskarżonym postanowieniu.
Gdyby przepis art. 16 j ust. 1 pkt 3 brzmiał tak jak interpretuje go Spółka, twierdząc, że indywidualną stawkę amortyzacji oraz okres amortyzacji nie krótszy niż 36 miesięcy można zastosować do budynków wymienionych w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji oraz trwale związanych z gruntem kiosków towarowych o kubaturze poniżej 500 m3, domków kempingowych oraz budynków zastępczych, faktycznie można byłoby stwierdzić, iż powyższy zapis odnosi się do wszystkich budynków wymienionych w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji. W omawianym przepisie pomiędzy słowami "...do budynków wymienionych w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji" a słowami "trwale związanych z gruntem kiosków towarowych o kubaturze poniżej 500 m3, domków kempingowych oraz budynków zastępczych" nie występuje jednak słowo "oraz", które wskazywałoby, iż preferencją określoną w tym przepisie są objęte wszystkie budynki wymienione w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji. Ustawodawca poprzez brzmienie art. 16 j ust.1 pkt 3, takie preferencje przyznaje tylko wymienionym w rodzajach 103 i 109 Klasyfikacji trwale związanym z gruntem kioskom towarowym o kubaturze poniżej 500 m3, domkom kempingowych oraz budynkom zastępczym.
Powołane przez Spółkę fragmenty komentarzy oraz wyjaśnień organów podatkowych, nie tworzą prawa i nie mogą być uznane za wykładnię w przedmiotowej sprawie.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że budynki, o których mowa w piśmie Spółki nie są budynkami, do których można zastosować co najmniej 36-miesięczny okres amortyzacji.
Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji. Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Stronie jeżeli uzna, że decyzja jest niezgodna z prawem, przysługuje prawowniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - w dwóch egzemplarzach - za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj